Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 22

Onderwerp: Verbruik 3.0TDI quattro

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Verbruik 3.0TDI quattro

    Hallo,

    Ik rij met een A6 avant FL 3.0TDI QUattro 200kw/272pk.

    ik zit met een verbruik tussen de 8 en 10,5liter , is dit normaal ?

    Zijn er hier mensen met een soortgelijke wagen en verbruik ?

    Ik weet dat je de opgegeven waardes niet moet geloven maar in dit geval liggen deze toch wel een pak lagen (tussen 5 en 6,4L) .

    Op zich maakt het mij niet zoveel uit , zware en plezierige wagen maar toch wel heel groot verschil en wil even nagaan of het op zich wel normaal is aangezien ik verre van een zware voet heb.

    ALvast bedankt voor jullie eventuele informatie

  2. #2
    1HXV110's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    214
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Bij mij gaat er gemiddeld 7,6L doorheen met de 245pk versie van de 3.0l V6 diesel.
    Volgens fabrieksopgaaf zou het gemiddelde op 5,9L liggen. Daarmee zit ik weliswaar 30% boven de fabrieksopgave, maar ben daarmee dik tevreden!

    Zeker als ik het vergelijk met andere zogenaamde eco auto's.
    Neem een VW Golf GTE. Op papier een verbruik van 1,5L, terwijl het gemiddelde verbruik van "echte" gebruikers op 4,3L uitkomt.
    Dat is 190% meer!

    Of een A6 ultra die in werkelijkheid rond de 6,2L verbruikt, maar volgens het boekje maar 4,2L. Dat is ook 48% meer.
    Of een Toyota Prius: op papier 2,1L, maar in werkelijkheid 3,3L en dus 58% meer.



    Natuurlijk verbruiken wij absoluut gezien meer, maar daar betaal je ook meer dan genoeg belasting voor. Die eco racers willen wél racen, maar niet betalen.
    Daarnaast denk ik dat mijn verbruik met 120kmh op de rechterbaan echt aanzienlijk minder is dan de Toyota Prius die ik geregeld op de linkerbaan zie langs vliegen met 160 kmh.


    Nog tot slot ter overweging:
    JC heeft het zelfs eens getest voor Top Gear.
    Over dezelfde afstand met dezelfde snelheid verbruikte een Toyota Prius meer dan een BMW M3.

    Laat die dikke V6 dus gerust maar een keer grommen.
    Audi A6 4G 3.0 TDI Daytona grey met weinig opties.... die ontbreken.
    VW Passat CC 2.0TSI Exclusive Deepblack Perl met veeeeeul opties.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2014
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Mijn 3.0 Tdi - Quattro - All Road tikt af op een gemiddelde van 6,5l/100 km.
    85 % is snelweg met de stand op "Comfort".

  4. #4
    1HXV110's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    214
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Ja daar zit het verschil in, snelweg is bij mij eerder 15%. Dat scheelt enorm in het verbruik.
    Audi A6 4G 3.0 TDI Daytona grey met weinig opties.... die ontbreken.
    VW Passat CC 2.0TSI Exclusive Deepblack Perl met veeeeeul opties.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2014
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Cruisecontrol op en laten rijden tegen de toegelaten snelheid is voor deze motor het zuinigste dat je kan hebben.
    Daarom is mijn verbruik ook zo laag. (65.000 km / jaar)


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Ik ben ondertussen al 2 maal naaar frankrijk gereden met cruise op 130 maar onze de 7,8liter kom ik echt niet...

    maar zoals gezegd het is eerder om het vergelijk even te zien , al verbruikte hij 15liter kon het me op zich niet veel schelen want het is steeds een aangename rit al moet het natuurlijk niet overdreven verschillende zijn tegenover jullie wagens want dan zou er toch echt iets niet kloppen.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Als ik met mijn 3.0 BiTDI 313PK normaal rijd en een gemiddelde van stadsverkeer en N wegen zit ik rond de 7,5. Een rit van hier in het Mechelse (BE) richting Rotterdam en die kanten waar ik al eens kom is me ooit met 5,8L gelukt. (met winterbanden)

    Vorige week naar Brugge en terug op een avond en niks verkeer op de snelweg (toegegeven een beetje doorgereden) is me met 6,8L gelukt. (met winterbanden)

    Al twee keer naar de Costa Brava in Spanje gereden door de pyreneeën. Daar vind ik het dan leuk om eens lekker door te trekken in die bergen (waarvoor heb je anders een 3 liter), maar toch heb ik gemiddeld over die 1300 km 7,1L/100 km diesel erdoor gejaagd. Dit met rotslechte P-Zero zomerbanden.

    Nu één van de dingen waar ik van hou in die auto: dat er in het vooronder een beest ligt waarmee je bij rustig rijden het verbruik van een normale auto kan halen.

    Een ritje doorstampen en geregeld +200 km/u op de autobahn levert verbruiken van tegen de 9L op... Tsja, als je het beest echt wekt heeft ie dorst.

    Ik vind eigenlijk jouw verbruik nogal hoog...
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    maar in vergelijking tot de BItdi zit ik met de s-tronic 7traps en heeft de Bitdi een 8trap dacht ik , dit zal toch ook wel helpen in het verbruik neem ik aan ?

    ik vind het persoonlijk ook een vrij hoog verbruik , vandaar dat ik hier ook de vraag stel om de vergelijking te maken maar niet dat ik er mij aan stoor , anders kocht ik me wel een klein wagentje met een klein dieseltje vooraan

    Maar als ik enkel de korte afstanden bekijk dan krijg ik hem niet onder de 10liter en bij lange autostrade km's is het uiterste minimum een 7,8liter

    Ik rij zowel winter als zomer op 255/35-20 maar het lijkt me niet dat dit zoveel gaat maken tegenover bijvoorbeeld 245/45-18?
    Laatst gewijzigd door hans adriaens; 09-03-17 om 23:39.

  10. #9
    Sjonw210's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    54
    Posts
    28
    Kudos
    0
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Beide heb je wel een super gave motorisering zeg. Een diesel van rond de 300pk is absoluut begerenswaardig.

    On topic: Bij verbruik zijn je banden net zo belangrijk als je rijstijl. Bredere banden geven gelijk meer wrijving. Je spanning doet daar nog een schepje bovenop en je uitlijning maakt het compleet. Je kan met uitlijnen (altijd door een banden goeroe) kiezen voor een aantal instellingen. Een sportieve rijder zal hem anders willen hebben dan rendement rijder. Met mijn auto haal ik met een RWD (<350pk benzine) 15-18.000km met m'n voorbanden (Dunlop Superdinges) tegenover 60-70.000km met m'n vorige FWD (Master 136pk en 3500kg) bus. Met die laatste haalde ik gemiddeld 1 op 10 en kwam er niets anders onder dan Michelin Agilis 8ply M+S

    Mijn advies is dan ook om hem opnieuw uit te laten lijnen en als het kan door een vakidioot. Dit soort gasten kunnen je auto echt veranderen en op jouw voorkeur instellen
    Laatst gewijzigd door Sjonw210; 10-03-17 om 06:05.
    Only dead fish go with the flow

  11. #10
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Verbruik 3.0TDI quattro

    Ik heb de 3.0 TDI BiTurbo quattro. Toen deze nog origineel (313pk) was en ook met de Stage 2 (400pk) kwam ik nooit onder de 7,8l. Sinds ik mijn stage 3 heb (450pk/900nm) rijd ik met het grootste gemak 6,2L/100 en als ik mijn best ervoor doe is 5,7/5,8L /100km ook mogelijk. Maar ga ik even stevig planken in Duitsland dan zit ik op de 11/12L /100km. Het kortste tankbereik wat ik gehaald heb is 450km toen ik een dagje Nürburgring deed en het langste was 1050km op 1 tank toen ik naar zuid Spanje reed op de cruisecontrol.

    Overigens staat mijn uitlijning op zeer sportief bochten gedrag.
    Laatst gewijzigd door AudiBlackPanther; 10-03-17 om 07:43.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  12. #11
    Sjonw210's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    54
    Posts
    28
    Kudos
    0
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JockJam Bekijk Berichten
    Ik heb de 3.0 TDI BiTurbo quattro. Toen deze nog origineel (313pk) was en ook met de Stage 2 (400pk) kwam ik nooit onder de 7,8l. Sinds ik mijn stage 3 heb (450pk/900nm) rijd ik met het grootste gemak 6,2L/100 en als ik mijn best ervoor doe is 5,7/5,8L /100km ook mogelijk. Maar ga ik even stevig planken in Duitsland dan zit ik op de 11/12L /100km. Het kortste tankbereik wat ik gehaald heb is 450km toen ik een dagje Nürburgring deed en het langste was 1050km op 1 tank toen ik naar zuid Spanje reed op de cruisecontrol.

    Overigens staat mijn uitlijning op zeer sportief bochten gedrag.
    Knettergek!!!! Wát een kanon moet dat zijn en nog op veredelde slaolie ook! Ongezien ben ik nu al enorme fan van je auto
    Only dead fish go with the flow

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    ja maar 255 is nu ook niet veel meer dan 245 op 18 of 19 plus dat de bandenspanning op mijn 20inch ook iets hoger staat dus zou ook al "beter" moeten zijn voor het verbruik.

    maar kom zoals gezegd verder geen klagen en @JockJam : bij mijn motor is enkel stage 1 mogelijk bij JD dus als het niet helpt aan het verbruik niet de moeite (zeker wel voor het rijgedrag!!! ).
    zal er zeker is van komen maar voorlopig heb ik meestal nog voldoende aan de 272pk al mag het steeds meer zijn ,ben het gewoon om met de motor te rijden dus vooraleer een wagen mij echt naar volle tevredenheid zal bekoren moet ik in de hogere regionen gaan zoeken

  14. #13
    Sjonw210's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    54
    Posts
    28
    Kudos
    0
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Reken maar dat het scheelt! Elke vorm van weerstand heeft invloed op je verbruik. Cruisecontrole helpt ook een berg, technische staat van je auto en zelfs het weer
    Only dead fish go with the flow

  15. #14
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjonw210 Bekijk Berichten
    Knettergek!!!! Wát een kanon moet dat zijn en nog op veredelde slaolie ook! Ongezien ben ik nu al enorme fan van je auto
    Hahaha Thanks!
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  16. #15
    Mark19's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2004
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Ik rijdt sinds kort een A6 3.0 multitronic waar het opgegeven gem.verbruik rond de 5.1 l/100km zou moeten liggen maar dat haal ik bij lange na niet. Gemiddeld verbruikt van de mijne 7,1 - 7,5 l/100km in comfort stand. Voorkeur van mij ging uit naar de zuinige multitronic tov de quattro maar nu blijkt dat deze gelijk en zelfs schadelijker rijdt dan de quattro. Valt mij ook op dat (indien ik eens in sportstand rijdt) hij bij constante snelheid niet doorschakelt naar de grootste versnelling maar met meer toeren in een lagere versnelling blijft rijden. Dit krijg ik bij manueel schakelen ook niet voor elkaar. De s-tronic zal in zo'n geval waarschijnlijk wel doorschakelen naar de grootste versnelling.
    Laatst gewijzigd door Mark19; 25-03-17 om 09:39.

  17. #16
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    en als je CC inschakelt? Dan doet ie denk ik wel.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  18. #17
    Mark19's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2004
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Nee maakt niet uit. In sportstand houdt ie bij gelijke snelheid in dynamic stand de versnelling vast. (Bv S5 bij 80km/h) terwijl hij wat mij betreft gerust door mag schakelen naar de S8 om brandstof te besparen. Is dit schakelgedrag mbv VAGCOM aan te passen?
    Voor een gunstiger verbruik dacht ik om de motor te laten tunen maar dat wordt mij nadrukkelijk afgeraden omdat de multitronic het grote koppel niet aan zou kunnen.
    Laatst gewijzigd door Mark19; 25-03-17 om 10:33.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark19 Bekijk Berichten
    Ik rijdt sinds kort een A6 3.0 multitronic waar het opgegeven gem.verbruik rond de 5.1 l/100km zou moeten liggen maar dat haal ik bij lange na niet. Gemiddeld verbruikt van de mijne 7,1 - 7,5 l/100km in comfort stand. Voorkeur van mij ging uit naar de zuinige multitronic tov de quattro maar nu blijkt dat deze gelijk en zelfs schadelijker rijdt dan de quattro. Valt mij ook op dat (indien ik eens in sportstand rijdt) hij bij constante snelheid niet doorschakelt naar de grootste versnelling maar met meer toeren in een lagere versnelling blijft rijden. Dit krijg ik bij manueel schakelen ook niet voor elkaar. De s-tronic zal in zo'n geval waarschijnlijk wel doorschakelen naar de grootste versnelling.
    Dit doet hij bij de s-tronic ook niet , toch bij mij niet en vindt dit vaak ook vervelend...

  20. #19
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.524
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Daarom is t dan ook de S stand 😉
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruik 3.0TDI quattro

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HD1 Bekijk Berichten
    Daarom is t dan ook de S stand 😉
    Dan nog wil ik soms bij het rustig rijden even gas geven maar in D "gaat dat niet" en anders moet je hem nadien weer direct uit S zetten.

    Ik begrijp de "klacht" alleszins al rij ik meestal in D als ik langer dezelfde snelheid wil houden , maar voor al de rest in S

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •