Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Distributieketting 3.0TDI Biturbo vervangen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Zorgwekkend geluid A6 3.0TDI Biturbo Avant C7 (2012)

    Dag forum leden,..

    Onlangs een A6 Biturbo gekocht en de verkoper garandeerde me geen geratel van kettingspanners. Hoorde ook niets bijzonders (motor was wel warm),
    Normaal let je er niet zo op , maar reed vd week langs een gebouw met het raam open en hoorde een vreemd schavend geluid.
    Vandaag maar eens geluisterd of het TOCH de kettingspanners zijn wat ik daar hoorde??
    Tussen de 1000 en 2000 toeren hoor ik een soort van schavend , rammelend geluid. Vooral rond en boven de 2000 toeren , maar er tussen hoorde ik ook iets.
    Heb het geluidsfragment bijgevoegd,.. vooral aan het eind goed hoorbaar (20 sec).
    Het is zowel bij koude als warme motor.. en terwijl ik het zo typ, kan het geluid het best omschreven worden als een hitteschild rammel... Misschien is het dat wel ?(wishfull thinking wellicht) Maar ik hoor het uit (rondom) de motor..
    Uitlezen geeft niets aan errors.
    Hoop dat iemand me hiermee kan/wil helpen.. voordat ik de auto bij een garage moet achterlaten.

    Alvast dank voor jullie hulp!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Distributieketting 3.0TDI Biturbo vervangen

    Dag forum leden,..

    Onlangs een A6 Biturbo gekocht en de verkoper garandeerde me geen geratel van kettingspanners. Hoorde ook niets bijzonders (motor was wel warm),
    Normaal let je er niet zo op , maar reed vd week langs een gebouw met het raam open en hoorde een vreemd schavend geluid.
    Vandaag maar eens geluisterd of het TOCH de kettingspanners zijn wat ik daar hoorde??
    Tussen de 1000 en 2000 toeren hoor ik een soort van schavend , rammelend geluid. Vooral rond en boven de 2000 toeren , maar er tussen hoorde ik ook iets.
    Heb het geluidsfragment bijgevoegd,.. vooral aan het eind goed hoorbaar (20 sec).
    Het is zowel bij koude als warme motor.. en terwijl ik het zo typ, kan het geluid het best omschreven worden als een hitteschild rammel... Misschien is het dat wel ?(wishfull thinking wellicht) Maar ik hoor het uit (rondom) de motor..
    Uitlezen geeft niets aan errors.
    Hoop dat iemand me hiermee kan/wil helpen.. voordat ik de auto bij een garage moet achterlaten.

    Helaas is het een zeer kort fragment, ivm limiet blijkbaar. Wat je hoort is het geluid bij 2000 toeren.. maar heel kort, daarvoor is het redelijk normaal, en dan komt dat geluid opzetten. Als iemand het grote fragment wil hebben stuur me aub een pm.

    Alvast dank voor jullie hulp!

    Inmiddels is het bekend dat het geluid vd distributieketting komt.... Waardeloos dus als je de auto net gekocht hebt !! (particulier die dus van niets weet en wist)

    Is iemand op dit forum die dit betaalbaarder kan doen dan de dealer, CD, en van Hartog nog geen reactie/prijsopgaaf.....want dit is wel heel zuur niet ingecalculeerd geld zo in de vakantie.
    ALvast dank !
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door gb68; 18-07-19 om 14:37.

  3. #3
    BoltYes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    469
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Distributieketting 3.0TDI Biturbo WIE?

    Klinkt meer als getik van de klepjes en is naar mijn weten normaal.
    Audi A6 Avant S-line
    3.0 TDI Quattro

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieketting 3.0TDI Biturbo WIE?

    Tweede topic over dezelfde vraag is niet nodig, samengevoegd.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieketting 3.0TDI Biturbo WIE?

    Ik rij zelf ook zo’n 3.0 BiTDI.
    3 jaar geleden is bij de mijne de spanner en heel de boel veranderd door het “verbeterde” type. (Bleek uiteindelijk een foutje van de invoerder te zijn, want mijn rammel was een differentieel dat rammelde. Gelukkig nog in garantie toen) Inmiddels 45.000 km later en mijn motor klinkt toch exact hetzelfde als wat ik op jouw geluidsfragment hoor.
    Rammelende distributieketting klinkt volgens mij heel anders, tenminste bij de 4F toch.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Posts
    28
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieketting 3.0TDI Biturbo WIE?

    Nog veel onduidelijkheden.
    Bijvoorbeeld wat is de kilometerstand, is er een onderhoudshistorie bekend (is de distributie al eens vervangen...)
    loopt en gedraagt de motor zich normaal (geen horten of stoten)
    Een kettingratel is duidelijk hoorbaar bij starten met koude motor omdat dan de spanners nog op druk moeten komen.
    "goedkope" reparatie zal, als het inderdaad de distributie is, geen optie zijn omdat de onderdelen alleen al een klein vermogen kosten dit nog los van de nodige uren arbeid.
    Als de distributie inderdaad kettingrek heeft of de spanners op hun eind lopen is mijn advies laat het zo snel mogelijk door een goed bedrijf herstellen dat scheelt je duizenden euro's aan vervolgschade.
    Ben zelf "slachtoffer" geweest van te lang doorrijden met een 4.2 V8 met alle ellende tot gevolg.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieketting 3.0TDI Biturbo WIE?

    Bij mij was het wanneer ik tussen twee muren reed met de raam open en dan bij weinig toeren hoor je precies een los hitteschild ofzo!
    Op mijn wagen hebben ze toen de kettingspanner vervangen door de nieuwere versie en was dit opgelost,dit is wel een dure en tijdrovende aangelegenheid.
    Ik vrees voor u dat je deze herstelling ook moet laten uitvoeren.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2021
    Leeftijd
    26
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Distributieketting 3.0TDI Biturbo WIE?

    Goedendag mensen,

    Ik heb een vraagje. Sinds kort rateld mijn v6... dit is alleen wanneer ik een tijdje heb gereden en soms niet.
    Als ik de auto de hele nacht heb laten staan en ik start de auto hoor ik helemaal niets en start die perfect.
    Overigens start met warme motor ook goed alleen dat geratel soms en getik... Ik heb aandachtig naar de mede v6 eigenaren op dit forum gekeken en daar bleek het juist alleen met koude start te zijn? Weet iemand hoe dit zit?

    Audi a4 3.0 tdi quattro (tiptronic?) 06' KM stand : 391000
    Laatst een motorreiniging gedaan door dynaflush en altijd Castrol 5w30


    Dank,

  10. #9
    walram's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    291
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieketting 3.0TDI Biturbo WIE?

    kijk, het gaat er om dat de kettingspanners werken op oliedruk. bij een start (vooral een koude) is de oliedruk er in het begin niet en hoor je de kettingen even rammelen. Alsof je met een zak knikkers schud.
    A6 Avant 2.7 TDI Quattro Tiptronic Hartog Tuned, verkocht - A6 Avant 3.0 Biturbo TDI Quattro JD Engineering

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    34
    Posts
    35
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Distributieketting 3.0TDI Biturbo vervangen

    Het fragment is wel heel kort, maar het zou best kunnen dat het de ketting is.

    Die van mij had het ook. Een continu lichte ratel die vooral hoorbaar was als je rustig in een straat reed dicht tegen de gevels van de huizen (rijhuizen).
    Bij mij was het effectief de kettingspanner die niet genoeg kracht meer had.
    Ze hebben alles vervangen, spanners, ketting, gelijders en probleem was opgelost.
    De ketting zelf had eigenlijk nagenoeg geen rek na 169k.

    Bij de mijne 3.0tdi CDUC 245pk was het voldoende om enkel de dsg bak eruit te halen.
    Ik heb horen vertellen dat bij de biturbo heel de motor er voor uit moet...

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    34
    Posts
    35
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Distributieketting 3.0TDI Biturbo WIE?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 3literv6 Bekijk Berichten
    Goedendag mensen,

    Audi a4 3.0 tdi quattro (tiptronic?) 06' KM stand : 391000

    Dank,
    Dat is een andere motor dan de a6 c7 ;-)

  13. #12

    Standaard Re: Distributieketting 3.0TDI Biturbo WIE?

    Klopt het dat er op de kettingspanner groeven zitten die je toelaten om vast te stellen hoever deze al uit is gegaan om een langere ketting op te vangen? En zo ja, via waar kan je dit controleren?

  14. #13
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieketting 3.0TDI Biturbo WIE?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yannickc Bekijk Berichten
    Dat is een andere motor dan de a6 c7 ;-)
    De motor is in de basis precies dezelfde, alleen de turbo('s) verschillen. Om de turbo's van de Bitdi eraf te halen kun je net zo goed motor eruit halen, het is maar wat je sneller/prettiger vindt werken. De jongens hier doen het beide, dus de een haalt de motor eruit, de ander niet. Qua tijd maakt het niet uit.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yves1970 Bekijk Berichten
    Klopt het dat er op de kettingspanner groeven zitten die je toelaten om vast te stellen hoever deze al uit is gegaan om een langere ketting op te vangen? En zo ja, via waar kan je dit controleren?
    Dat zie je pas als de kappen eraf zijn, dus dan ben je al bij de kettingen....

    Jos.
    Laatst gewijzigd door jos_br; 08-08-21 om 09:22.

  15. #14

    Standaard Re: Distributieketting 3.0TDI Biturbo WIE?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    De motor is in de basis precies dezelfde, alleen de turbo('s) verschillen. Om de turbo's van de Bitdi eraf te halen kun je net zo goed motor eruit halen, het is maar wat je sneller/prettiger vindt werken. De jongens hier doen het beide, dus de een haalt de motor eruit, de ander niet. Qua tijd maakt het niet uit.



    Dat zie je pas als de kappen eraf zijn, dus dan ben je al bij de kettingen....

    Jos.
    Ook niet echt handig...
    Je zou denken dat een ingenieur daar wel eens over nadenkt, maar blijkbaar niet.
    Laatst gewijzigd door Yves1970; 10-08-21 om 21:54.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •