Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Waarom A6 Competition en geen S6?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    40
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Waarom A6 Competition en geen S6?

    Goedemiddag allen,

    Kan iemand mij uitleggen waarom we de Audi A6 C7 competition geen S6 noemen, maar de Q5 (zelfde bouwjaar en vooral de zelfde motor; 3.0 V6 BiT 326PK Quattro) noemen we SQ5....?

    De SQ5 draagt hetzelfde logo aan de zijkanten onder de zijspiegels als de A6 C7 Comp, namelijk V6T. Achterop staat stamdaard SQ5 en bij de A6 dus ‘gewoon’ A6.

    Alvast bedankt, ben erg benieuwd naar het verlossende antwoord op deze vraag.

    Gr. Peter

  2. #2
    Dasquade's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Leeftijd
    44
    Posts
    715
    Kudos
    8
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard re: Waarom A6 Competition en geen S6?

    Euhm omdat de S6 C7 een 4.0TT is en nog S embleem waardig (tegenover de nieuwe trend en introductie van de SQ etc)?
    Deze vraag zou beter op z'n plaats zijn bij de nieuwe C8 A6 competition vs 'S'6 , deze zijn zover ik weet 1 en dezelfde als er nog een onderscheid is...of wacht S = diesel tegenwoordig.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    40
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Waarom A6 Competition en geen S6?

    Dank voor je reactie. Helaas weet ik alleen nog steeds niet waarom de Q5 wel en de A6 niet.

  4. #4

    Standaard re: Waarom A6 Competition en geen S6?

    @Peterv83 Q5 8R heeft alle techniek van een A4/A5, in die klasse moet je 'm zien. Dan zou je zeggen SQ5 8R met 3.0TFSI net als S4/S5 B8. Dat werd 'm in EU niet waarschijnlijk vanwege emissies. In USA was de SQ5 8R wel met 3.0TFSI. Hetzelfde zien we nu gebeuren met de S6 C8, diesel in EU, benzine in USA. A6 C7 is een klasse verder dan de Q5 8R. Waar de S6 dus inderdaad een V8 heeft en geen V6 en de RS een nog sterkere V8. Inderdaad, de bitdi in de A6 C7 is dezelfde als in de SQ5 8R EU, maar de S6 C7 heeft dus een sterkere motor. Datzelfde is geldt bij de A7 en A8. V6T embleem zie je terug op de bitdi's. Er is wel een 'Supercharged' badge te koop voor de 3.0TFSI. Geen idee of dit antwoord is op je vraag, maar veel meer uitleg is er niet vrees ik.

  5. #5

    Standaard re: Waarom A6 Competition en geen S6?

    Wat Razor zegt klopt. De Q5 valt onder de A4/A5 klasse, en is daarmee "kleiner" dan een A6/A7/A8. Een motor die in de A6 als gewone A6 3.0T wordt gezien, wordt in de A4 als S gezien. Dat is van oudsher al zo: een A8 met 4.2 V8 is gevoelsmatig gewoon, maar een A6 4.2 V8 is dik - laat staan een A4 (in het geval van de A4 werd het zelfs een S4 in de B6/7).

    Vroeger werd de A3 8L verkocht met de 1.8T, maar met 220pk werd het een S3. Diezelfde motor lag ook 'gewoon' in de TT, of motoren met eenzelfde vermogen in de A4, A6 en A8 (2.8 V6 195pk, later 3.0 V6 met 220pk in de B6, bijvoorbeeld, of als je hetzelfde wil blijven, 190pk 1.8T in de B6 of 200pk 2.0T in de B7). De S3 kreeg toen ook een 2.0T (8P) mee.. net als de Golf GTI. Terwijl de A6 2.0TFSI een instapper is, en de A8 niet eens verkocht werd met zo'n motor.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    40
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Waarom A6 Competition en geen S6?

    @Raz0r en @Bastet hartelijk dank voor jullie reacties. Zeker duidelijk en begrijpelijk verhaal. Een mededorpbewoner rijdt een SQ5 met dus diezelfde motor als waar ik mee rijd. Snapte er niks van maar nu dus wel. Kan makkelijk ook zo’n logo erop plakken, maar dat gaan we uiteraard niet doen. Ik zal enkel de chrome V6T emblemen vervangen voor de zwarte variant.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    40
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Waarom A6 Competition en geen S6?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dasquade Bekijk Berichten
    Euhm omdat de S6 C7 een 4.0TT is en nog S embleem waardig (tegenover de nieuwe trend en introductie van de SQ etc)?
    Deze vraag zou beter op z'n plaats zijn bij de nieuwe C8 A6 competition vs 'S'6 , deze zijn zover ik weet 1 en dezelfde als er nog een onderscheid is...of wacht S = diesel tegenwoordig.
    Idd. De nieuwste A6 (C8) comp heeft een nieuwe naam gekregen..... S6. Dus we hebben nu een S6 met een 3.0 BiT diesel. Iets meer PK (standaard) als ik heb bij mijn C7 met facelift maar sws geen 4.0(Bi)T. De lat wordt dus verlaagd, maar anderzijds begrijp ik het wel. De naam Competition kent niemand verder, terwijl het qua performance bijna niet onderdoet van een S6 (benzine).

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •