Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Trillen met zomerset

  1. #1
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    205
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Trillen met zomerset

    Rij mijn C7 nu sinds 1.5 jaar met heel veel plezier. Alleen dat wordt steevast in april wat minder. Als de zomerset er op komt.
    Tussen de 60 en 100km/u voel ik de auto heel regelmatig trillen. Het is een soort gevoel alsof er een loodje van een band af is. Dit voel je relatief subtiel maar wel continu aanwezig. Voelbaar als je op een glad wegdek rijdt. Bij enige vorm van klinkers of oneffenheden valt het weg bij de andere trillingen van de weg (om aan te geven hoe subtiel).

    De set heb ik nieuw gekocht bij de bandenboer. Nieuwe velgen met daarop Continental Ecocontact banden. Nu ben ik dus al voor de derde keer terug bij de bandenboer. (verder super goed geholpen daar en erg tevreden over, alleen baal er van dat niemand het probleem echt kan duiden)

    Eerste keer zijn de banden opnieuw zeer nauwkeurig gebalanceerd en auto opnieuw uitgelijnd. Toen was het nog steeds aanwezig

    Tweede keer meende mijn garage dat het hoogteslag in een van de banden was. Er was enigszins verschil merkbaar dus dat wiel er af, mee naar de bandenboer en de band opnieuw 180 graden gedraaid gemonteerd. Hoogte slag was niet waarneembaar en gebalanceerd op bijna 0.

    Nu dus voor de derde keer terug. Bandenboer wist het ook niet meer, alles gecontroleerd. Geen oorzaak kunnen vinden. Hem er zelf in laten rijden met een paar monteurs en die voelden het ook (gelukkig) al was het wel subtiel. Hoewel ze niet direct denken dat het aan de banden te wijten is, (en het volgens hun niet aan de velgen kán liggen) krijg ik vandaag vier nieuwe Goodyears. Hopelijk gaat dat het probleem oplossen. Ik moet het nog zien.

    Dus op voorhand al de vraag aan jullie als ervaringsdeskundig experts: Iemand een idee wat het (nog meer) zou kunnen zijn?
    Laatst gewijzigd door Proost; 29-05-20 om 09:05.
    Audi A6 2.0 TDI Avant Multitronic 130kw C7/4G
    Audi A4 1.9 TDI Avant 81kw B5
    Audi 80 1.8 55kw B3

  2. #2
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Trillen met zomerset

    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  3. #3
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    205
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Trillen met zomerset

    Fantastisch Fons. Eigenlijk beantwoord zit vrijwel mijn hele vraag.
    Het is dus aannemelijk en waarschijnlijk dat het aan de banden ligt en goodyear stond ook beschreven als deel van de oplossing. Fingers crossed

    Blij dat ik niet de enige ben geweest
    Audi A6 2.0 TDI Avant Multitronic 130kw C7/4G
    Audi A4 1.9 TDI Avant 81kw B5
    Audi 80 1.8 55kw B3

  4. #4

    Standaard Re: Trillen met zomerset

    Zeer waarschijnlijk zit het inderdaad in de banden. Goed balanceren is steeds belangrijker op moderne autos. Als het even kan inderdaad hoogteslag meten en draaien op de velg om perfect erop te krijgen. Met rol er tegenaan gedrukt balanceren als het apparaat dat kan.. En natuurlijk juiste bandenspanning.

  5. #5
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    205
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Trillen met zomerset

    Ja dat belast balanceren zei de garage ook al als mogelijke oplossing.
    Het sterke is dat twee keer alles opnieuw gebalanceerd is, nieuw lood, andere plekken en de nauwkeurigheid van het apparaat op vrijwel 0 tollerantie gezet. Dit heeft er echter amper geresulteerd in merkbare afname van de klacht.

    Ik hoop vurig dat het nu opgelost is. Geeft de pret van de auto helaas bij elke gereden kilometer iets minder glans. En dat is gewoon zonde.

    Bedankt voor de aanvulling.
    Laatst gewijzigd door Proost; 29-05-20 om 13:08.
    Audi A6 2.0 TDI Avant Multitronic 130kw C7/4G
    Audi A4 1.9 TDI Avant 81kw B5
    Audi 80 1.8 55kw B3


  6. #6
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    205
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Trillen met zomerset

    Update: Bandenboer heeft uitvoerig getest en probleem is gevonden. De ATF velgen hadden 1mm speling terwijl dit volgens fabrieksgegevens niet zou moeten kunnen. Oorzaak is dus gevonden. Lag niet aan de banden maar aan de velgen. Wetenw e dat ook weer.
    Dus nu een nieuw setje halen. Even kijken waar ik goeie RS velgen kan krijgen (inmiddels stiekem verliefd op geworden)
    Audi A6 2.0 TDI Avant Multitronic 130kw C7/4G
    Audi A4 1.9 TDI Avant 81kw B5
    Audi 80 1.8 55kw B3

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •