Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: 2014 allroad biturbo - vraag ivm achteruit rijden met trailer op helling

  1. #1

    Standaard 2014 allroad biturbo - vraag ivm achteruit rijden met trailer op helling

    Beste Leden, heb een kort vraagje over iets dat mij wat door het hoofd speelt.
    Wagen nog niet lang geleden gekocht. Heeft ca. 140k km en liet bij aankoop onmiddellijk de versnellingsbakolie en het filter vervangen.Schakelt soepel en in voorruit (en achteruit) in normale omstandigheden lijken er geen problemen aan de orde te zijn. Ik bemerk nergens abnormale slip.Weliswaar werd de wagen gekocht met het oog op het slepen van een paardentrailer (geladen ca. 2 ton). Nu heb ik een niet al te makkelijke situatie voor het binnenrijden van deze trailer op de oprit, hetgeen om praktische redenen achteruit moet gebeuren. De combinatie moet namelijk een bocht van 90° maken (weliswaar licht af te snijden) en moet daarbij over een schuine borduur van het fietspad, vervolgens een helling van ca. 60 cm hoog over een afstand van ongeveer 8 meter, dus een zware belasting.Bij het uitvoeren hiervan, moet ik met de motor toch wel aardig wat toeren maken vooraleer hij de helling op wil (voorlopig zonder paarden geprobeerd). Intussen een blokkeerbout gemonteerd op de oplooprem, maar zelfs dan nog moet hij aardig in de toeren om beweging in het geheel te krijgen (op de helling)
    De vorige auto was een Ford Mondeo clipper automaat (2.0 tdi) met veel minder pk, en die duwde deze probleemloos binnen. Intussen lees ik dat de achteruit een relatief lage tandwielverhouding heeft en de achteras eveneens. Dit zal vermoedelijk dan ook een rol spelen.
    Mijn vraag is dan ook of dit door andere mensen eveneens opgevallen is of dat ik hier tegen een ernstiger probleem aankijk.
    Laatst gewijzigd door Yves1970; 08-07-20 om 13:30.

  2. #2
    avussilver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2014 allroad biturbo - vraag ivm achteruit rijden met trailer op helling

    Heb dit zelf ook ervaren door met een geladen aanhanger ongeveer soortgelijk te manoeuvreren.
    Gewoon rustig op toeren laten komen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

  3. #3
    avussilver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2014 allroad biturbo - vraag ivm achteruit rijden met trailer op helling

    Sorry ....ben in de war ..dit was bij m'n oude loods.
    Heuvel op in ongeveer 5 % helling ...
    Vanwege niet kunnen keren achteruit dus...
    Is alleen zonder aanhanger.
    Heb geen trekhaak..




    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

  4. #4
    avussilver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2014 allroad biturbo - vraag ivm achteruit rijden met trailer op helling

    Maar wel alsnog beetje gas geven om erop te komen

    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

  5. #5
    avussilver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2014 allroad biturbo - vraag ivm achteruit rijden met trailer op helling

    Meer dan je zou denken met zo'n motor

    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


  6. #6

    Standaard Re: 2014 allroad biturbo - vraag ivm achteruit rijden met trailer op helling

    Ja inderdaad ...veel meer.

    Nu heb ik Apec in België gesproken die dergelijke bakken tunen en die wist mij te zeggen dat de electronica van de bak dit regelt. Blijkbaar bepaalt hij de slipt in functie van het koppel dat nodig is. Volgens hun zeggen om de bak te beschermen. Hij wilde er dan ook niet aan morrelen, wat ik kan begrijpen.
    Zou wel kunnen want zonder aanhanger en gewoon in achteruit bolt hij zacht naar achter zonder problemen.

    Alleen, zo lijkt het alsof hij kapot is omdat je de motor zo in de toeren moet jagen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •