Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

  1. #1
    Belvedere98's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    90
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Hi,

    Ik heb mijzelf (en m'n vrouw) wijs gemaakt dat het echt tijd is voor een nieuw 'projectje'.
    Jullie hulp kan ik wellicht goed gebruiken!

    Ik rijd een A6 C7 Avant (pre facelift) en wil deze auto wat stiller maken. (helaas geen dubbel gelaagd glas)
    Op dit moment is de auto niet ontzettend luidruchtig, maar ben benieuwd of ik het beter krijg met wat hobbytijd.

    Is er iemand die de A6 van deze generatie als eens heeft aangepakt?
    En zo ja, waar kun je het best beginnen? Wat is verspilde moeite en wat niet?

    Wat heb ik al gedaan?
    - De naden van de buitenspiegels op de deur heb ik dicht gekit. Dit heeft wel gezorgd voor iets minder windgeruis.
    - De bovenste naad van de voorruit heb ik opgevuld met kit. Dit heeft absoluut geen verschil gemaakt.
    - Alle deurrubbers heb ik behandeld zodat ze weer lekker soepel zijn en de deur weer lekker 'dof' dichtklapt. Voor het buitengeluid maakt het niets uit.

    Wat ben ik nog van plan?
    - Extra isolatie onder de motorkap. (ontdreuningsmatten + dempingsmateriaal)
    - Dempen van de voor en achterdeuren.
    (ontdreuningsmatten + dempingsmateriaal)
    - Extra isolatie van de wielkasten??
    (ontdreuningsmatten + dempingsmateriaal)
    - Isoleren van de kofferbakruimte bij het reservewiel (ontdreuningsmatten)
    - Dempen van de achterklep
    (ontdreuningsmatten + dempingsmateriaal)

    Verspilde moeite of gaat het zin hebben?
    Tips & tricks zijn absoluut welkom.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Vraag gaat over een C7 dus verplaatst naar het C7-subforum. Graag voortaan zelf hier de vragen over deze auto neerzetten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Belvedere98's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    90
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Helemaal prima, thnx!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Vraag gaat over een C7 dus verplaatst naar het C7-subforum. Graag voortaan zelf hier de vragen over deze auto neerzetten.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Leeftijd
    42
    Posts
    28
    Kudos
    0

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Bovenste naad bij de vooruit dichtkitten?? Waarom, Die naad zit er met een functie,
    iets met werking, uitzetten, trillingen van het glas en dergelijke.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Afhankelijk van de gebruikte kitsoort kan het wel zorgen voor roestvorming.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Belvedere98's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    90
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    De voorruit zelf zit ook gekit, ik dacht dat het niet zoveel kwaad zou kunnen.
    De gebruikte kit is waterbestendige elastische siliconenkit speciaal bestemd voor de afdichting van koplampen, ruiten, etc.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door a4a4 Bekijk Berichten
    Bovenste naad bij de vooruit dichtkitten?? Waarom, Die naad zit er met een functie,
    iets met werking, uitzetten, trillingen van het glas en dergelijke.

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    De voorruit zit gelijmd met speciale lijm. Ik zou die kit eraf halen, heeft geen positieve effecten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    Skyline737's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.047
    Kudos
    87
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Het idee is leuk, het resultaat minimaal kan ik uit ervaring zeggen. Wat wel helpt is het ontdreunen + isoleren van de deuren. Niet zozeer om meer geluid buiten te houden, maar je geluidsysteem gaat er merkbaar beter van klinken.

    Ik heb 2 jaar terug een complete Mini Cooper S F56 'geïsoleerd' incl. wielkasten achter (ontdreunen + dempingsmateriaal). Het effect was minimaal. Anders gezegd: de moeite die het kost weegt niet op tegen wat je er mee wint.
    A4 B9 Facelift Limousine (2020) Launch Edition Sport 2.0TFSI S-tronic
    A4 B9 Limousine (2015) Sport Proline S 2.0TDI S-tronic
    A4 Avant B8 (2011) 1.8TFSI Proline S Plus

  10. #9

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    60% van het geluid komt van je banden en van de voorruit ...
    Denk zelf 30% banden . Dus zijn dit goede ?
    De voorruit zou je kunnen laten vervangen voor een stiller exemplaar .
    Dit noemen ze een akoestische voorruit
    Google maar eens
    Deze zit trouwens fabrieks af op mijn a6

  11. #10
    Belvedere98's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    90
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Dank voor jullie reacties zo ver!
    Een half jaartje geleden is er een nieuwe set Conti Premium Contact 6 onder gemonteerd. Weet niet of het de allerstilste banden zijn, maar ben er wel tevreden over.

    Zal morgen eens kijken welke voorruit ik heb, misschien is daar dan wel de grootste winst te behalen.

    Laat ik dan maar beginnen met de voordeuren, eens kijken wat het verschil is.

    M'n verwachtingen zijn in ieder geval een heel stuk lager na het bericht van Skyline 😂

  12. #11
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    De conti's zijn zeker niet de stilste.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  13. #12
    Belvedere98's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    90
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Een akoestische voorruit heb ik, nu de rest nog 😉IMG_20200919_153741.jpg

  14. #13
    Belvedere98's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    90
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Kleine update van mijn missie om de A6 stiller te maken:

    Van het weekend heb ik gesproken met Brian van 'Brian's Custom Audio'. Voor degene die hem niet kennen, hij doet mooie dingen met audio.
    Wat hij vertelde kwam redelijk overeen met de post van Skyline737, je moet wel echt helemaal radicaal los willen gaan om aanzienlijke winst te behalen qua geluidsreductie.
    Er zit standaard al best veel dempingsmateriaal in de auto dus de winst met ontdreunen en dempen zit met name in een betere geluidweergave van de audio.

    Volgens hem zit mijn grootste winst nu in het vervangen van mijn zijruiten naar de akoestische ruiten.
    Is dat mogelijk zonder extreme aanpassingen en kan ik dat gewoon los bestellen?

  15. #14

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Dit zal al snel een project worden waarbij je flink investeert en per stap relatief weinig terugkrijgt.. Die zijruiten zijn ook niet goedkoop. Als je overstapt naar stille banden, gelaagd glas aan de zijkanten en demping op deuren vloer kofferbak en dak ben je echt flink wat werk en duizenden euro's verder. Dan zou je bijna beter kunnen overstappen naar een Facelift C7 met het gelaagde glas er al in, naar mijn idee zijn die een stukje stiller. Als je er toch mee verder wil zou ik even bedenken welk geluid je hinderlijk vindt; motor, uitlaat, onderstel, wind, banden of andere rateltjes. Dan ga je iets doelgerichter te werk.

  16. #15
    Belvedere98's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    90
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Je hebt echt helemaal gelijk, als het zo'n dure en tijdrovende klus wordt is het haast de moeite niet.
    Ik had echter wel al wat ontdreuningsmateriaal en dempingsmatten besteld, die ga ik in ieder monteren zodra ik het binnen heb.
    Maar omdat ik er zo weinig van hoef te verwachten zal ik niet heel mijn interieur gaan strippen maar de makkelijk toegankelijke plekken aanpakken.

    Voor het 'archief' zal ik er in ieder geval wat foto's maken en mijn bevindingen met een db meter posten wanneer ik er mee aan de slag ga.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Dit zal al snel een project worden waarbij je flink investeert en per stap relatief weinig terugkrijgt.. Die zijruiten zijn ook niet goedkoop. Als je overstapt naar stille banden, gelaagd glas aan de zijkanten en demping op deuren vloer kofferbak en dak ben je echt flink wat werk en duizenden euro's verder. Dan zou je bijna beter kunnen overstappen naar een Facelift C7 met het gelaagde glas er al in, naar mijn idee zijn die een stukje stiller. Als je er toch mee verder wil zou ik even bedenken welk geluid je hinderlijk vindt; motor, uitlaat, onderstel, wind, banden of andere rateltjes. Dan ga je iets doelgerichter te werk.

  17. #16

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Als je de tijd hebt en je kunt het zelf, zou ik niet alleen de deuren doen maar ook de kofferbak en de vloer (met name in de buurt van de wielkasten). Dan denk ik dat je wel verschil zal merken.

  18. #17

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Overigens, misschien ten overvloede, het heeft geen zin om zoals ze in Amerikaanse shows vaak doen je hele auto vol te plakken met dynamat etc.. Dat voegt alleen maar gewicht toe. Er is een reden waarom de af fabriek demping (bitumen platen) maar zo sporadisch zijn aangebracht: veel meer heeft niet veel meer nut.

    Je voegt wel massa toe, zodat met name lage tonen minder makkelijk doordringen in het plaatwerk, als 't op je audio systeem aankomt. Dat komt ten goede van de klank. Maar, van buitenaf (wiel/weg/wind geluiden) praten we over frequenties die daar veel minder invloed op hebben. Ontdreunen werkt, maar niet zodanig dat je alles gaat tegenhouden.

    Zoals Razor al terecht aangeeft: kijk naar wat voor soort geluiden je irritant vindt, en zoek daar de juiste isolatie tegen. Bitumen platen werken niet tegen windgeluiden, en wol of rubber werkt niet tegen lage tonen.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  19. #18
    avussilver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Pirelli heeft sowieso superstille banden met foamstukken aan de binnenkant van het loopvlak


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  20. #19
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Geluidsisolatie aanbrengen - Avant

    Is die Akoustische voorruit een extra optie voor de A6 ? Ik heb een jaar geleden mijn voorruit laten vervangen ivm veel krasjes etc. Eigenlijk niet op gelet of er nu wel of geen akoustische ruit in zat of nu in zit.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •