Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Witte rook bij hoog toerental motorcode cgld 2.0 tdi

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Witte rook bij hoog toerental motorcode cgld 2.0 tdi

    Vandaag heeft onze wagen een grote rookpluim witte rook uitgeblazen wanneer ik stevig gas gaf.
    hij heeft dit volgens mij nog nooit gedaan. Ik ben dan ook een zeer rustige chauffeur…
    de dieseltank was wel bijna leeg (nog 50km bereik).
    Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn en wat ik best in de gaten houdt?

    alvast bedankt

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.104
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Witte rook bij hoog toerental motorcode cgld 2.0 tdi

    Wit is vocht, heb je koelwaterverlies?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Witte rook bij hoog toerental motorcode cgld 2.0 tdi

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Wit is vocht, heb je koelwaterverlies?
    Bedankt voor uw antwoord.
    Het is me nog nooit opgevallen. Hij staat momenteel wel op minimum maar het is waarschijnlijk 2 jaar geleden dat het is bijgevuld…
    Ik vul het straks bij tot Max. Hoeveel verlies zou ik moeten merken denk je?

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.104
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Witte rook bij hoog toerental motorcode cgld 2.0 tdi

    Mag eigenlijk helemaal geen verlies hebben maar als je regelmatig een witte rookwolk ziet en koelwater verlies hebt klopt het en is er een koppakking lek of gescheurde kop enz enz.
    Gezien het een diesel is is dat vreemd, een benzine auto blaast altijd wat witte damp.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Posts
    87
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Witte rook bij hoog toerental motorcode cgld 2.0 tdi

    Was de motor warm/koud? Koelwater komt normaal op temperatuur? Koelsysteem is een gesloten circuit en mag normaal geen verlies hebben. Dus de wolk was zo groot dat je het gemerkt hebt in de achteruitkijkspiegel?
    Denk op een koude motor dat er wel eens wat rook kan ontstaan, maar niet in die mate dat het een immense wolk is. Moest het de koppakking zijn dan zou je dat al gemerkt hebben. Als je de dop lost van koelvloeistofreservoir bij koude motor (stil) heb je dan druk op het systeem?


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Witte rook bij hoog toerental motorcode cgld 2.0 tdi

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bardi001 Bekijk Berichten
    Was de motor warm/koud? Koelwater komt normaal op temperatuur? Koelsysteem is een gesloten circuit en mag normaal geen verlies hebben. Dus de wolk was zo groot dat je het gemerkt hebt in de achteruitkijkspiegel?
    Denk op een koude motor dat er wel eens wat rook kan ontstaan, maar niet in die mate dat het een immense wolk is. Moest het de koppakking zijn dan zou je dat al gemerkt hebben. Als je de dop lost van koelvloeistofreservoir bij koude motor (stil) heb je dan druk op het systeem?
    Bedankt voor je antwoord. Ik probeer alles te beantwoorden.

    De motor was nog niet ten volle op temperatuur, het was bij het wegrijden uit de supermarkt…
    Koelwater komt normaal op temperatuur. Het zag eruit zoals de vochtige damp die uit de uitlaat kan komen tijdens een hele koude winterdag. Een grote witte wolk, goed zichtbaar door de achteruitkijkspiegel. Nogmaals, het toerental was eigenlijk te hoog (3000+) voor de omstandigheden.
    Als ik de dop los van het koelwater, dan ‘zuigt’ hij, dus er is een onderdruk in het systeem. Dat heeft het trouwens altijd al gedaan, is dat normaal?
    Ik heb er gisteren 2 lange ritten van 70km mee gemaakt. De wagen gedraagt zich normaal: geen rook, geen merkbare daling in de koelvloeistof…

    Heel erg bedankt voor alle bijstand!

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Witte rook bij hoog toerental motorcode cgld 2.0 tdi

    Even een update: er is niks te merken van rook of van verlagen van het vloeistofpeil.
    Ik heb er dit weekend met iemand over gepraat die het volgende zei: aangezien het zich voordeed met een nagenoeg lege dieseltank vertelde die me dat er onderaan de tank altijd een beetje vocht (water) zit en als er bijgevolg een beetje vocht zou meegezogen zijn bij het accelereren, zou dit een heuse witte wolk geven.
    Lijkt dit plausibel?

    Alvast bedankt
    Laatst gewijzigd door slevino; 20-07-21 om 18:22.

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.104
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Witte rook bij hoog toerental motorcode cgld 2.0 tdi

    Was de tank leeg dan?

    Het is een geloofwaardige theorie alleen water door je systeem is ook niet best dus houd die tank maar wat voller of laat hem een keer leeg pompen als er zoveel water in zit.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Witte rook bij hoog toerental motorcode cgld 2.0 tdi

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Was de tank leeg dan?

    Laat hem een keer leeg pompen als er zoveel water in zit.
    De tank was inderdaad nagenoeg leeg.

    Bedankt voor uw antwoord. Ik heb hier al wat zitten over denken. Mag ik de dieseltank gewoon leeg laten lopen door de aanzuigleiding voor het brandstoffilter los te maken, en dan de "transfer fuel pump" (zo heet het alvast op obdeleven) het werk te laten doen, of is er een andere manier?

    Dank bij voorbaat
    Laatst gewijzigd door slevino; 17-08-21 om 13:56.

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.104
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Witte rook bij hoog toerental motorcode cgld 2.0 tdi

    Geen idee of je dan alles er uit krijgt, ik zou het door de vulslang er uit pompen of de tank demonteren.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •