Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Aandrijfassen aan vervanging toe, welke onderdelen

  1. #1
    BoltYes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    469
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Aandrijfassen aan vervanging toe, welke onderdelen

    Het lijkt erop dat de aandrijfassen aan de voorzijde, ofwel de homokineten ervan aan vervanging toe zijn. Bij korte bochten en koud wegrijden hoor je gekraak en gebonk, vooral in de winter. En bij snelheden boven de 120 km/u is er een onbalans, waardoor de auto gaat vibreren. Dit is niet bij een vaste snelheid, dus soms bij 122, dan weer bij 127 of juist bij 115. En met volgas, dus trekkende motor dan is vanaf 120 een behoorlijke onbalans te voelen, alsof alle kogels in de homokineet naar één kant geduwd worden. Dit lijkt mij een goede diagnose...

    Nu weet ik welke assen ik nodig heb, maar wil de trekbouten ook vervangen waarmee de as in het wiellager zit. Heeft iemand toevallig een onderdeelnr voor deze bouten?
    Audi A6 Avant S-line
    3.0 TDI Quattro

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aandrijfassen aan vervanging toe, welke onderdelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BoltYes Bekijk Berichten
    Het lijkt erop dat de aandrijfassen aan de voorzijde, ofwel de homokineten ervan aan vervanging toe zijn. Bij korte bochten en koud wegrijden hoor je gekraak en gebonk, vooral in de winter.
    Dit wil niet zeggen dat het homokineten zijn hoor, met een brede maat met laag profiel band heb je dat wel meer, dan verspringt de band een soort op het wegdek.
    En bij snelheden boven de 120 km/u is er een onbalans, waardoor de auto gaat vibreren. Dit is niet bij een vaste snelheid, dus soms bij 122, dan weer bij 127 of juist bij 115. En met volgas, dus trekkende motor dan is vanaf 120 een behoorlijke onbalans te voelen, alsof alle kogels in de homokineet naar één kant geduwd worden. Dit lijkt mij een goede diagnose...
    Onbalans vanuit de assen is bijna nooit te merken met snelheid, mede omdat ze het hart van het wiel zijn, slechte assen merk je meer met optrekken vanuit stilstand, dan krijg je een bibberend stuur, trap je dan de koppeling in of zet je hem in neutraal is het weg, is het niet weg zijn het echt je wielen/banden.

    Nu weet ik welke assen ik nodig heb, maar wil de trekbouten ook vervangen waarmee de as in het wiellager zit. Heeft iemand toevallig een onderdeelnr voor deze bouten?
    Kijk even hier
    https://7zap.com/en/catalog/cars/Audi/brand/3/0
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3
    BoltYes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    469
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Aandrijfassen aan vervanging toe, welke onderdelen

    Het is niet een vibratie zoals je wel met gecupte banden ziet en hoort. De zonneklep en zelfs de motorkap zie je trillen, bijna schudden. Iets wat misschien aan de banden kan liggen, maar dat is de eerste keer dat ik ermee te maken heb, terwijl ik inmiddels al een jaar of 7 met 245 of 255 breed rij met 18 of 19 inch.

    Dat samen met metaalgeluiden als je korte bochten maakt, wat zeker niet het wringgeluid is van het quattro systeem.
    Audi A6 Avant S-line
    3.0 TDI Quattro

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aandrijfassen aan vervanging toe, welke onderdelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BoltYes Bekijk Berichten
    Het is niet een vibratie zoals je wel met gecupte banden ziet en hoort. De zonneklep en zelfs de motorkap zie je trillen, bijna schudden. Iets wat misschien aan de banden kan liggen, maar dat is de eerste keer dat ik ermee te maken heb, terwijl ik inmiddels al een jaar of 7 met 245 of 255 breed rij met 18 of 19 inch.

    Dat samen met metaalgeluiden als je korte bochten maakt, wat zeker niet het wringgeluid is van het quattro systeem.
    Banden kunnen zoveel gekke dingen doen, is het gelijk weg als je hem vrij zet of koppeling in trapt met die 120 km/pu als ie trilt? Of heb je een winterset die je even kan monteren?
    Maakt mij niet uit natuurlijk, je mag van mij 2 aandrijfassen monteren natuurlijk maar origineel is echt duur en imitaties ga je van de regen in de drup. (Dan ging ik eerst nog voor goede gebruikte.) ik ben nog niet zeker van je diagnose, beter een second opinion vragen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5
    BoltYes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    469
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Aandrijfassen aan vervanging toe, welke onderdelen

    Geluid blijft als ik de auto in zn vrij zet. Het gebonk/metaal geluid is natuurlijk een andere indicatie
    Audi A6 Avant S-line
    3.0 TDI Quattro


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2021
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Aandrijfassen aan vervanging toe, welke onderdelen

    Ik heb het van de week gedaan bij mijn audi a6 avant 3.0tdi quattro van 2012 met de claa motor. Alles van SKF. dat is goed spul. Neem je gelijk je wiellager mee en naaf. Heb je alles weer fris.

    Wiellager: VKBA 6649
    Homokineet bak zijde: VKJA 6018
    Homokineet wiel zijde: VKJA 3115
    Wielnaaf maakt niet uit van welk merk.

    De bouten waarmee de naaf vast zit krijg je van SKF erbij. Ik heb ze zelfs nog wel over, want je krijgt ze bij een nieuw wiellager, maar je krijgt ze ook bij de homokineet wielzijde.

    Past voor pre facelift en facelift. Check het nog wel ff bij bestellen voor jou exacte uitvoering
    Laatst gewijzigd door AUDIRSDIESEL; 02-09-21 om 18:30.

  7. #7
    BoltYes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    469
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Aandrijfassen aan vervanging toe, welke onderdelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AUDIRSDIESEL Bekijk Berichten
    Ik heb het van de week gedaan bij mijn audi a6 avant 3.0tdi quattro van 2012 met de claa motor. Alles van SKF. dat is goed spul. Neem je gelijk je wiellager mee en naaf. Heb je alles weer fris.

    Wiellager: VKBA 6649
    Homokineet bak zijde: VKJA 6018
    Homokineet wiel zijde: VKJA 3115
    Wielnaaf maakt niet uit van welk merk.

    De bouten waarmee de naaf vast zit krijg je van SKF erbij. Ik heb ze zelfs nog wel over, want je krijgt ze bij een nieuw wiellager, maar je krijgt ze ook bij de homokineet wielzijde.

    Past voor pre facelift en facelift. Check het nog wel ff bij bestellen voor jou exacte uitvoering
    Bedankt voor de info, heb precies dezelfde dus fijn om bevestiging te hebben. Was alles goed los te krijgen en had je nog speciaal gereedschap nodig voor de wiellagers?
    Audi A6 Avant S-line
    3.0 TDI Quattro

  8. Ad
  9. #8
    BoltYes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    469
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Aandrijfassen aan vervanging toe, welke onderdelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Banden kunnen zoveel gekke dingen doen, is het gelijk weg als je hem vrij zet of koppeling in trapt met die 120 km/pu als ie trilt? Of heb je een winterset die je even kan monteren?
    Maakt mij niet uit natuurlijk, je mag van mij 2 aandrijfassen monteren natuurlijk maar origineel is echt duur en imitaties ga je van de regen in de drup. (Dan ging ik eerst nog voor goede gebruikte.) ik ben nog niet zeker van je diagnose, beter een second opinion vragen.
    Advies is er om te negeren, maargoed was wel toe aan nieuwe banden en heb daarom gewacht met het aanpakken van de aandrijfassen. Met nieuwe banden is de onbalans geheel verdwenen... Ben blij dat ik gewacht heb en ben blij dat je me toch aan het twijfelen hebt gebracht want je had gewoon gelijk
    Audi A6 Avant S-line
    3.0 TDI Quattro

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aandrijfassen aan vervanging toe, welke onderdelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BoltYes Bekijk Berichten
    Advies is er om te negeren, maargoed was wel toe aan nieuwe banden en heb daarom gewacht met het aanpakken van de aandrijfassen. Met nieuwe banden is de onbalans geheel verdwenen... Ben blij dat ik gewacht heb en ben blij dat je me toch aan het twijfelen hebt gebracht want je had gewoon gelijk
    Glad to help! En goed dat je het meld, vaak horen we de oplossing hier niet namelijk.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •