Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: ET waarde 9,5J 21 inch in combinatie met H&R verlagingsveren

  1. #1
    Bear1982's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    41
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard ET waarde 9,5J 21 inch in combinatie met H&R verlagingsveren

    Hallo iedereen,

    Na een paar jaartjes passief te zijn bezig geweest met auto's i.v.m. kids en dergelijke begint het weer aardig te jeuken om wat wijzigingen aan te brengen aan mijn Audi A6 C7 Avant 3.0 TFSI VFL.

    Ik heb ondertussen al een paar basis elementjes thuis liggen om de boel wat op te spicen:
    - Pulley upgrade kit voor de krukas;
    - RS6 luchtfilterbox met K&N filter (reeds gemonteerd);
    - Magnaflow middendemper (baby resonators gaan weg en worden vervangen door de Magnaflow, middendemper gaat helemaal weg)
    En achter een tijdje wil ik de motor en versnellingsbak hierop laten afstellen. Maar ik kamp nu nog met een storing in het sportdifferentieel. Dat wil ik eerst opgelost hebben.

    Nu ben ik op zoek naar 21 inch velgen en heb ik een mooi setje gevonden voor een belachelijk aantrekkelijke prijs. Het gaat om de Wheelworld WH27.
    Deze is verkrijgbaar in de maten 21 inch 9,5J met ET, 31, 35 en 45.
    Volgens mij is de ET waarde van 35 er nog niet zo lang voor dit model want op de meeste websites staat deze nog niet.

    Wat is jullie ervaring bij een 9,5J velg. Lukt ET31 of kan ik beter safe spelen en naar ET35 gaan? Ik wil er later wel nog een setje H&R verlagingsveren 35/40mm op leggen mocht er teveel ruimte zitten tussen band en wielkast.

    Qua bandenmaat zou een 255-30-21 overeenkomen met de standaard bandomtrek die ik nu heb. Of zou 265-30-21 ook lukken i.c.m. het verlagen? Dan zijn de wielkasten ook net iets beter gevuld. Maar het moet natuurlijk nergens gaan raken. Ook niet met 4-5 personen in de auto.
    Ik zag dat de S6 meestal op 265-30-21 wordt gezet vanwege het hogere vermogen. Nu heb ik natuurlijk geen S6 maar het vermogen wordt straks wel een stukje hoger t.o.v. een standaard S6.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaring/mening.

    WH27-2.png

    WH27.jpg
    Laatst gewijzigd door Bear1982; 27-08-21 om 10:30.

  2. #2
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    542
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: ET waarde 9,5J 21 inch in combinatie met H&R verlagingsveren

    Als je daadwerkelijk 4-5 personen (kinderen) gaat vervoeren in de A6, zou ik kiezen voor een comfortabelere setup. Een 255 band heeft trouwens genoeg grip, ook met het extra vermogen wat je voor ogen hebt.

    Wat betreft de pulley upgrade, hou er rekening mee dat de standaard katalysatoren vrij snel zullen smelten door het extra vermogen (hitte). De 3.0 TFSI met supercharger heeft een relatief hoge uitlaatgastemperatuur, zelfs op standaard vermogen gaan katalysatoren al vaak kapot. Standaard haalt de 3.0 TFSI een uitlaatgastemperatuur van 950 - 1000 graden Celsius, en met de pulley upgrade zit je op 1050 - 1100 graden Celsius.
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015) / Audi A5 3.0 TDI quattro (2015)

  3. #3
    Bear1982's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    41
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: ET waarde 9,5J 21 inch in combinatie met H&R verlagingsveren

    Bedankt voor je bericht.

    Gaan de kats dan kapot qua binnenwerk of gaan de lasnaden stuk? Ik hoor bij het starten en stationair lopen een geluid ter plaatse van de kats/downpipe dat erop lijkt alsof deze uitlaatgas lekt. Het zit van onderuit gezien te hoog om te kunnen zien waar het vandaan komt. Ik ging er nu vanuit dat misschien de aansluiting niet meer goed doet afdichten. Maar daar zal ik achter een tijdje wel achter komen als ik de uitlaten doe demonteren.

    Ik weet ook even niet hoe het zit met APK keuring. Kijkt men daar nog naar de uitlaatgassen of doet men de auto's van deze leeftijd alleen uitlezen op fouten?
    Als dat laatste het geval is dan zijn er wel oplossingen betaalbare oplossingen lijkt me.

  4. #4
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    542
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: ET waarde 9,5J 21 inch in combinatie met H&R verlagingsveren

    De katalysatoren smelten van binnen uit, niet mijn foto maar van een Amerikaans forum (Audizine):

    d847c58fcd7940ef1a7ca8d55aadf652.jpg

    De lasnaden gaan ook wel eens kapot, maar meer op extremere vermogens (meestal bij het veranderen van beide pulleys (ong. 500 pk), dan zit je op 1200 graden Celsius EGT).

    Ik weet niet precies hoe het bij de APK geregeld is, maar het hebben van een katalysator is een verplichting bij auto's van dit bouwjaar. Bij een normale APK ruikt een keurmeester gelijk dat je geen katalysator hebt, ook als een tuner de CEL (O2 sensor) heeft uitgezet/ aangepast in de ECU. Bovendien zou ik niet in een auto willen rijden zonder katalysatoren, door de stank en het extra geluid. Iedereen die achter je rijdt of in de buurt staat/loopt zal ook merken dat je relatief recente auto stinkt als een old timer.

    Je zou sport katalysatoren kunnen plaatsen onder de auto, waar de kleine resonators zitten. Dit is naar mijn mening een betere investering dan de velgen + verlagingsveren, als je de auto toch wilt laten tunen.
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015) / Audi A5 3.0 TDI quattro (2015)

  5. #5
    Bear1982's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    41
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: ET waarde 9,5J 21 inch in combinatie met H&R verlagingsveren

    Vandaag heb ik de 21 inch velgen gemonteerd. Ik ben heel blij dat ik de et-35 heb gepakt. Deze vallen nu al een paar mm buiten de wielkasten.
    Ook de bandmaat had geen maatje breder moeten zijn.

    20210923_182816.jpg20210923_182606.jpg


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •