Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: Thermostaat vervangen 2.0 TDI 2012

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2018
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Post Thermostaat vervangen 2.0 TDI 2012

    Omdat de Audi naar mijn idee niet goed op temperatuur kwam (meestal niet tot 4 blokjes / 90 graden) de radiatorretourslang (slang bovenkant radiator) gevoeld na een koude start. Terwijl de motor totaal nog niet warm was (er brandde nog geen enkel blokje bij de temperatuurmeter), kwam er al warm water door de slang => thermostaat vervangen dus.

    De thermostaat zit in een kunststofhuis en dient in het geheel vervangen te worden. Dit huis zit met 2 bouten in het motorblok en kent 4 aansluitingen:
    • aansluiting 1 wordt rechtstreeks in de motor gedrukt en heeft een rubberen afdichtring.
    • aansluiting 2 gaat zijdelings naar achteren met een rubberen slang die met een slangklem gemonteerd is.
    • aansluiting 3 zit hierachter en heeft een aansluiting die over een buis, van kunststof met een rubberen ring, geschoven wordt. Deze kunststof buis, die naar achteren loopt, zit met 1 bout in het motorblok gemonteerd.
    • aansluiting 4 gaat naar onderen. Ontgrendel deze koppeling door een schuifklem van de koppeling te trekken. Hierna kan de koppeling van het thermostaathuis getrokken worden.


    Maak de slang aan de bovenzijde van de radiator los. Maak hiervoor eerst de slang los van de steun (door verwijdering bout) die vlakbij de radiatoraansluiting zit en verwijder daarna de slangklem. Ook zitten de slangen aan de achterzijde van de motor vast met een bout. Maak deze steun ook los.
    Om ruimte te krijgen dient in ieder geval de plus-pool van de accu losgenomen te worden. PAS OP VOOR KORTSLUITING MET DE MASSA! Scherm de losgenomen pluspool af met een stuk plastic o.i.d. en zet dit plastic vast met b.v. een tie-wrap (of maak de accu gewoon los). Ook zit er nog een andere stekker met een dunne kabel achterop de dynamo. Het clipje bovenaan de zijde van de connector moet richting de kabel getrokken worden om te ontgrendelen, waarna de connector naar achteren losgetrokken kan worden.
    Dan zit er ook nog een kabelsteun met connector in de weg voor het thermostaathuis. Haal de connector uit elkaar en maak deze kabelsteun los van het motorblok.
    Neem ook de luchtslang los van het inlaatspruitstuk voor meer werkruimte. Ik heb, om vervuiling te voorkomen, een stuk papier in de losgenomen slang gestopt. Je zou ook de slang aan beide zijdes kunnen losmaken en wegnemen.
    Omdat ik waarschijnlijk niet het juiste gereedschap had om slangklem van aansluiting 2 los te maken, is uiteindelijk besloten om het andere uiteinde van deze rubberen waterslang maar los te nemen. Het huis zit met aansluiting 1 in het blok gedrukt en vastgezet met 2 bouten. Deze bouten daarom losdraaien en het huis uit het motorblok trekken. Nu zou eigenlijk het huis naar voren getrokken moeten worden waardoor het huis vrijkomt van aansluiting 3, de kunststof buis naar achteren. Helaas zat deze muurvast. Daarom uiteindelijk het thermostaathuis maar weer in het motorblok gedrukt en de kunststof buis losgemaakt door de ene bevestigingsbout aan deze buis los te draaien van het motorblok. Hiervoor is wel een kniesleutel o.i.d. nodig omdat deze bout alleen onder een nare hoek te bereiken is. De bouten bij het huis weer wat in het blok gedraaid zodat deze op de plek zou blijven. Hierna kon ik de buis naar achteren drukken met de verlengstukken van mijn ratelset. Onderaan rusten deze verlengstukken dan tegen een richel op het motorblok en hoger tegen de buismontagesteun. Til bij het naar achteren drukken van de kunststofbuis de buisachterzijde op omdat deze over een scherpe rand van het koppelingshuis loopt. Zo kreeg ik aansluiting 3 los.
    Bouten wederom uit het huis gehaald en als aansluiting 2 en 4 ook losgemaakt zijn (ik heb aansluiting 2 met de gehele slang losgenomen), dan kan het huis uitgenomen worden.
    Voor de opvang van de koelvloeistof is gebruik gemaakt van een natzuiger (Kärcher).
    Zorg voor gereedschap om de slangklem makkelijk los genomen kan worden. Deze kost b.v. bij HBM slechts 5 Euro en zou mij 40 Euro voor een lekgemaakte slang bespaard hebben (dus wel gekocht voor de montage ).
    Tevens kan ook nog de thermostaat voor het olieverwarmen vervangen worden. Dit staat normaal nergens aangegeven maar komt o.a. voor in deze video:
    https://www.youtube.com/watch?v=whBWtLag2xo
    Het onderdeelnummer van deze 2e thermostaat is 1K0121113A. Deze zit in de slang boven het koppelingshuis.
    Het monteren van het nieuwe thermostaathuis ging ook niet zonder slag of stoot: Aansluiting 3, die eerst moeilijk los wilde, wilde nu weer moeilijk in elkaar. Zelfs nadat de afdichtring iets ingesmeerd was met vaseline. Wederom een hefboom gebruikt (ratel verlengstukken) om de buis aan te drukken. Zet deze niet aan de onderkant tegen (de afdichtplaat tussen motor en) het koppelingshuis maar in de richel op de motor (zodat de afdichtplaat niet verbogen wordt). Draai de bouten in het motorblok (thermostaathuis en kunststofbuis) niet te strak: Het kunststof is wel sterk maar het blijft kunststof. De hoeveelheid koelvloeistof die ik weer moest bijvullen was ruim 5 liter.

    Heeft het geholpen? Jazeker, nadat eerst de temperatuur niet verder dan 3 blokjes kwam bij Nederlandse snelheden, springt deze nu snel op 4 blokjes. Ook kom je nu zeker 1 km per liter verder. Tevens maakt de motor op temperatuur beduidend minder lawaai dan voorheen.
    Laatst gewijzigd door HeelLang; 29-08-21 om 10:15.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •