Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Trillingen bij accelereren én remmen

  1. #1

    Standaard Trillingen bij accelereren én remmen

    Goedenavond :-)

    al enige tijd blije bezitter van een A6 uit 2014, inmiddels 175000km erop zitten (2.0 TFSI)

    zo'n 3000km geleden zijn er gemodificeerde zuigers ingegaan ivm het olieverbruik, kostte wat maar weer een top auto, dacht ik ;-).

    Helaas dient het volgende probleem zich nu aan:
    Bij het gas geven vanaf 100-110km/h begint de auto aardig te trillen, boven de 140km/h best hevig naar mijn mening.
    Bij constante snelheid (hoog of laag) geen trillingen (minimaal door de winterbanden, altijd geweest)...
    Ook bij het remmen (vanaf 80-100km/h zeg maar) voel je in het begin aardige trillingen wat met 0,5-1seconde weer verdwenen is dan...

    Garage heeft nog geen idee. Zou in de winterbanden kunnen zitten alleen dan verwacht ik het bij constante snelheid ook, en niet alleen met optrekken/remmen (toch?), ik denk dus aan de aandrijflijn ergens iets maar mijn kennis is te beperkt hierin...

    Iemand suggesties of ideeen?

    bedankt alvast :-)
    Laatst gewijzigd door Leona6; 01-12-22 om 17:04.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    34
    Posts
    35
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Trillingen bij accelereren én remmen

    Ik heb hier ook wat last van op mijn a6 quattro.
    Ik vermoed dat het met hoogslag te maken heeft.

    Mijn zomerset met 20inch michelins is er 1 die klein beetje hoogsteslag heeft.
    Op mijn winterset met 18inch B merk banden hebben ze allemaal een beetje hoogteslag.
    We praten dan over 1mm ofzo..

    De trilling is ook in verhouding. zomerset heel klein beetje. Winterset iets meer voelbaar.
    Zowel met goed gas geven als met goed remmen. Gewoon bollen gaat goed.

    Verder nog een tip dat bij mij ook geholopen heeft om de problemen te minderen.
    Bij wielmontage altijd eerst de imbus (kleine imbus die schijf vast houd) onderaan zetten.
    En dan pas wiel erop, en eerst de bovenste bout beetje vast zetten.
    Dat heb ik gevonden ergens in een TSB voor VW Touareg. Klinkt dom maar het helpte wel om de velgen net iets beter te centreren op de assen.

    Houd je ons op de hoogte ? ik zou ook graag weten wat jouw ervaringen verder zijn....
    Laatst gewijzigd door yannickc; 02-12-22 om 13:23.

  3. #3

    Standaard Re: Trillingen bij accelereren én remmen

    Bedankt voor je reactie!

    Heb net zomerset eronder gelegd en stuk gereden, geen trillingen meer nu... Bizar, had niet verwacht dat je dit alleen zou merken met optrekken/remmen maar ook bij constante snelheid... Ook omdat ik ze er al paar jaar onder heb en dit nooit heb gehad...

    Ga jou tips opvolgen, vastzetten deed ik sowieso kruislings en eerst losjes en daarna echt vast zodat velg goed komt te zitten, van die imbus wist ik niet...

    Probleem zou ook nog in de centreerringen kunnen zitten, zijn imitatievelgen met plastic centreerringen, mogelijk hierdoor niet goed gemonteerd.. .. Ga sowieso ff andere bestellen...
    Laatst gewijzigd door Leona6; 02-12-22 om 14:54.

  4. #4

    Standaard Re: Trillingen bij accelereren én remmen

    even een update voor het archief ;-) Hoogteslag lijkt het niet voor zover ik kan zien..

    1. Als eerste de voorwielen vervangen door de wintervelgen, achter dus nog de zomerset laten zitten... Trillingen iets meer dan met de zomerset voor maar acceptabel, niet verontrustend...

    2. Hierna de winterbanden achter erop gelegd, trillingen weer terug... Het valt op dat de achterbanden gecupt zijn voorzover ik kan inschatten, slijtageprofiel is raar en het profiel blokt/steekt uit op sommige punten... Grote kans dat de trillingen hier dus vandaan komen, ook het rolgeluid is irritant inmiddels.. (of ik let nu overal op)...

    Vreemde is dat dit ineens zo erg lijkt te zijn en vorige winter niet... enige wat ik wel anders gedaan heb is de achterbanden voor gezet en andersom... Omdat dit te veel lawaai enzo gaf heb ik dit na een paar honderd km weer omgedraaid, misschien dat daardoor de achterbanden nog slechter geworden zijn...

    Volgende stap is dus nieuwe achterbanden (zonde want zit nog redelijk wat profiel op), en misschien verstandig om eea even te laten uitlijnen...

    IMG_0391.jpg

  5. #5
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Trillingen bij accelereren én remmen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leona6 Bekijk Berichten
    Goedenavond :-)

    al enige tijd blije bezitter van een A6 uit 2014, inmiddels 175000km erop zitten (2.0 TFSI)

    zo'n 3000km geleden zijn er gemodificeerde zuigers ingegaan ivm het olieverbruik, kostte wat maar weer een top auto, dacht ik ;-).

    Helaas dient het volgende probleem zich nu aan:
    Bij het gas geven vanaf 100-110km/h begint de auto aardig te trillen, boven de 140km/h best hevig naar mijn mening.
    Bij constante snelheid (hoog of laag) geen trillingen (minimaal door de winterbanden, altijd geweest)...
    Ook bij het remmen (vanaf 80-100km/h zeg maar) voel je in het begin aardige trillingen wat met 0,5-1seconde weer verdwenen is dan...

    Garage heeft nog geen idee. Zou in de winterbanden kunnen zitten alleen dan verwacht ik het bij constante snelheid ook, en niet alleen met optrekken/remmen (toch?), ik denk dus aan de aandrijflijn ergens iets maar mijn kennis is te beperkt hierin...

    Iemand suggesties of ideeen?

    bedankt alvast :-)
    Kan je niet helpen met het trilling probleem, dit is bij mij ook sporadisch wel of niet bij bepaalde snelheid.

    Maar heb jij die zuiger modificatie buiten de dealer om gedaan? Het kost wat zeg je, maar ik heb bij mijn dealer het een en ander nagevraagd en die geeft nog steeds een bepaalde coulance op de modificatie? Ook als je buiten de normale periode van 5 jaar of 100k kilometer zit.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •