Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: 3.0 BiTDI stotteren bij koude motor, altijd weinig kracht op lage toeren

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard 3.0 BiTDI stotteren bij koude motor, altijd weinig kracht op lage toeren

    Waar mijn A6 altijd last van gehad heeft en wat nooit opgelost geraakt is: bij een buitentemp van 20°C en koude motor stottert dat ding bij starten en rond 13 a 1400 toeren loopt de motor niet lekker. Eens een olietemperatuur van rond de 60°C verdwijnt het issue als sneeuw voor de zon. Start bij kouder of warmer weer en er is niks aan de hand. Zo rijd ik al 8 jaar.

    In het begin van de zomervakantie een reisje naar de hoge venen en het viel me telkens op dat de motor minder vermogen heeft dan vroeger op lagere toeren. Je rijdt bergop, automaat schakelt op, komt op 1400 toeren of lager en je moet echt gas bijgeven om snelheid te behouden, erg vervelend. Warm, koud, maakt niet uit. Schokt niet.

    De laatste weken vind ik dat het schokken bij start erger wordt. Dan geef ik in N eens gas tot 3000 toeren, je voelt hem rond 1500 toeren even inhouden, maar eens op 3000 toeren geweest is dat issue de hele rit weg.

    Gisteren was het 13°C 's ochtens, ik start, rijd van de oprit, schakel naar D en nog voor ik gas gaf een geschok tot en met en geen reactie op gaspedaal. Eens een klein beetje achterwaarts, want wou maar terug op de oprit rijden, terug naar D en plots alles weer normaal. Ik kon normaal rijden en de hele dag geen abnormale dingen.

    Nergens een lampje, nergens een foutcode.

    Dat ding heeft 175.000 km gelopen, op 80.000 km een nieuwe kettingspanner gehad, maar verder nooit wat aan gehad/gedaan.

    Iemand suggesties waar ik dit euvel moet gaan zoeken?
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  2. #2
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.002
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 BiTDI stotteren bij koude motor, altijd weinig kracht op lage toeren

    Uitlezen!?

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 BiTDI stotteren bij koude motor, altijd weinig kracht op lage toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raverke95 Bekijk Berichten
    Nergens een lampje, nergens een foutcode.
    Daarom de vraag.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  4. #4
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 BiTDI stotteren bij koude motor, altijd weinig kracht op lage toeren

    Waarmee heb je hem uitgelezen?
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 BiTDI stotteren bij koude motor, altijd weinig kracht op lage toeren

    Dat is een bepaalde versie van VAG-COM dat mijn garagist gebruikt. Ik weet niet precies dewelke, maar er gaan toch de nodige wagens in en uit zijn garage, dus denkelijk wel een goed apparaat.
    (Verder had de man geen tijd om de boel eens nader te bekijken; gebeurt na m'n vakantie)

    Wat ik me begon af te vragen... Ik doe de laatste tijd veel kortere afstanden. Kan het niet zijn dat de luchtinlaat stilaan begint dicht te zitten? In een Duits A6C7 groepje op Facebook zie ik wel vaker foto's voorbij komen met luchtinlaten die vol roet zitten. De meeste ook zo kort rond de 200.000km.
    Net niet genoeg om fouten te genereren?
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever


  6. #6
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.588
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 BiTDI stotteren bij koude motor, altijd weinig kracht op lage toeren

    Carbon build up denk ik.
    Probeer een additief of anders walnut blasting.

    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 BiTDI stotteren bij koude motor, altijd weinig kracht op lage toeren

    Wat bedoel je precies met “walnut blasting”? (We gaan weer iets bijleren &#128521

    Edit: weer wat snel geweest en niet eerst gegoogeld.
    Ik vind die walnutblasting vooral voor benzine motoren. Gaat dat ook met diesel?
    Laatst gewijzigd door raverke95; 09-08-23 om 11:59.

  8. Ad
  9. #8
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.588
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 BiTDI stotteren bij koude motor, altijd weinig kracht op lage toeren

    https://www.vagtechniek.nl/werkplaats/specialiteiten/

    https://www.autovanharten.nl/walnut-blasting-nederland/


    Heb er zelf geen ervaring mee, ik zou ze even bellen dan weet je alles.


    Hoor t graag.

    Edit: wat ik wel apart vind, is dat t fenomeen weg is als motor warm is...

    Maar ook dat zou je kunnen meenemen in je vraag aan Vagtechniek.

    Ms weet @Kees B of @pedro sr. Hier iets over?

    Laatst gewijzigd door HD1; 09-08-23 om 14:36.
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  10. #9
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.002
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 BiTDI stotteren bij koude motor, altijd weinig kracht op lage toeren

    Wellicht Nox of Lamda Sensoren??

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  11. #10
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 BiTDI stotteren bij koude motor, altijd weinig kracht op lage toeren

    Misschien eens de verstuivers laten testen, die zijn na 150dkm vaak wel stuk, én geven deze symptomen.

    Jos.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 BiTDI stotteren bij koude motor, altijd weinig kracht op lage toeren

    wat kan een auto toch gekke dingen doen... Sinds die bewuste dag dat ik eerst geen meter vooruit geraakte, heb ik bijna een week rondgereden met dat ding en totaal geen problemen meer ondervonden. Zelfs een aantal keren 'koud' gestart op 20°C buitentemperatuur en gaf geen kik. Vooral dat vind ik apart.

    Het enige wat wel blijft is dat er op de laagste toeren merkelijk minder vermogen in zit dan vroeger. Hier in het Mechelse (BE) merk ik dat vooral op bruggen.

    Om verstuivers en sensoren te testen heb ik jammer genoeg zelf geen apparatuur en niet voldoende motorenkennis. (Kan een verstuiver eigenlijk blijven "hangen" zodat hij er plots doorkomt?)
    De afspraak blijft staan bij de garagist na m'n vakantie en als hij ivm het schokken niks vindt, moet het gebrek aan vermogen toch eens aangepakt worden. Dat is altijd merkbaar.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •