Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: 2.0TDI bromt ineens

  1. #1
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard 2.0TDI bromt ineens

    Sinds een week hoor ik tijdens het rijden ineens een brommend geluid tijdens het rijden en met name bij het gas geven. Ik voel ook duidelijk een trilling als het zo bromt.
    Het vreemde is dat ik het idee heb dat de motor ook "blijft hangen" bij 1200 toeren in plaats van helemaal terug te zakken naar zo'n 900 (bijv bij compleet gas los).

    Ik merk aan het rijden of optrekken geen verschil. Het geluid is duidelijk wel meer aanwezig bij gas geven.

    Weet iemand wat dit zou kunnen zijn, mogelijk in combinatie met het toerental wat maar moeilijk terug zakt?
    Overigens zakt het toerental wel terug, maar pas onder de 10km/u. Voelt heel raar als de motor zo lang "aan" blijft, maar een precieze vinger op de oorzaak kan ik niet leggen.

    Moet over twee weken sowieso naar de garage voor apk en onderhoud dus dan nemen we het mee. Maar kan zo een boel werk schelen als jullie al weten waar naar te kijken.

    Geluid is tijdens een rit ineens ontstaan. Als ik de motor uitschakel na het parkeren klinkt het alsof er ergens lucht lekt (bijv. Zoals een lekker uitlaat) maar dit is maar heel kort bij de laatste omwenteling. Niet tijdens stationair draaien.

    Hoor het graag.
    Laatst gewijzigd door Proost; 10-04-24 om 17:05.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0TDI bromt ineens

    'Motor', als in...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0TDI bromt ineens

    My bad, zie dat mijn onderschrift niet meegenomen was. 2.0 tdi (multitronic)
    Laatst gewijzigd door Proost; 10-04-24 om 17:41.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TDI bromt ineens

    Ik zou een kijken of er een flexdeel in je uitlaat zit. Die willen wel eens uitzakken waardoor je uitlaat ineens tegen je subframe of langsdrager aanligt. Geeft nare resonanties.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.161
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0TDI bromt ineens

    Een brom kan ook komen door de vrijloop poelie van je dynamo die vast zit, het verklaart alleen de 1200 rpm niet.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TDI bromt ineens

    Ik heb gekeken of ik een flexdeel van de uitlaat zag maar dit was niet het geval. Wat vooral ook kenmerkend was is dat als de motor uitgeschakeld wordt, de laatste omwenteling zo duidelijk hoorbaar is. Alsof er ergens lucht lekt of iets dergelijks. Geluid heeft wat weg van een lekkende uitlaat.

    Vwb de 1200 toeren is het wel opmerkelijk dat hij dat tijdens de rit van gisteren niet gedaan heeft. En vandaag wel de hele tijd. Op een 80 weg bijv op de cruise continue 80 gereden. Motor draait dan 1200 toeren, cruise uitgeschakeld vanwege een naderende rotonde. Motor hoeft dus geen vermogen te leveren maar blijft de hele tijd op 1200 toeren, zelfs met het zonder gas de rotonde over sturen. Voelt heel gek aan. Althans dit deed hij eerder niet.

    Het brommende geluid is vooral met gas geven en houd ook meteen op als je gas los laat.

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.161
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0TDI bromt ineens

    Mis je vermogen? Het klinkt of je een vacuum lek hebt, dat verklaard de 1200 rpm wel. Voor de gasklep.

    Het was te laat denk ik, niet gezien dat het een diesel is.
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 13-04-24 om 23:01.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TDI bromt ineens

    Missende vermogen heb ik eigenlijk niet zo zeer gemerkt. Ik rij vrij rustig maar heb zo nu en dan wel eens een inhaalactie gehad en herinner me geen significant verlies van vermogen op die momenten.
    Hoe test ik een lekkende gasklep?

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.161
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0TDI bromt ineens

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Proost Bekijk Berichten
    Missende vermogen heb ik eigenlijk niet zo zeer gemerkt. Ik rij vrij rustig maar heb zo nu en dan wel eens een inhaalactie gehad en herinner me geen significant verlies van vermogen op die momenten.
    Hoe test ik een lekkende gasklep?
    Geen gasklep, is een diesel zie ik nu dus geen vacuum 🙄 je hebt wel vacuum van een pomp, voor je rembekrachtiging en waarschijnlijk actuator van je turbo.
    Wel kan je een lekke turboslang hebben ergens, dan heb je ook een sissend geluid
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #10
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TDI bromt ineens

    Vandaag het probleem gevonden. Een doorgeroeste pijp verbinder. Omdat hij geen tegendruk meer had dus ook hoger in toeren gelopen.
    Probleem was denk ik niet makkelijker te verhelpen.

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.161
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0TDI bromt ineens

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Proost Bekijk Berichten
    Vandaag het probleem gevonden. Een doorgeroeste pijp verbinder. Omdat hij geen tegendruk meer had dus ook hoger in toeren gelopen.
    Probleem was denk ik niet makkelijker te verhelpen.
    Flex deel van je uitlaat?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TDI bromt ineens

    Ik weet niet wat je met een flex deel bedoeld maar het was geen flexibel stuk. Gewoon een vaste pijp verbinder (reserve onderdeel heet letterlijk zo) wat doorgeroest en verschoven was. Deze verbindt het voorste aan het achterste deel van de uitlaat. Die vervangen en het was opgelost
    Laatst gewijzigd door Proost; 23-04-24 om 19:20.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •