Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Honend geluid vanaf stilstand naar links of rechts afslaan

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    51
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Honend geluid vanaf stilstand naar links of rechts afslaan

    Ik heb een Audi A6 1.8 TFIS uit 2019 en hoor een lichte hondend geluid als ik van stilstand links of rechts af sla. Zodra ik vaart heb, verdwijnt het geluid. Het lijkt een beetje op het geluid als je wiellagers versleten zijn, maar bij controle bij de garage kon men niets vinden qua lagers of remmen/schijf.
    Ik hoorde van een kennis met een Audi A4 uit 2016 dat hij dit ook allang had en dat dit een typisch Audi-kwaaltje was. Herkennen jullie dit ook?

  2. #2

    Standaard Re: Honend geluid vanaf stilstand naar links of rechts afslaan

    Even het onderwerp een schopje geven. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Heb je al iets gevonden? Garage kon bij mij ook niets vinden.

    Het begon met alleen naar rechts sturen, maar nu doet mijn A6 avant 1.8 tfsi uit 2015 (180.000 km) het ook als je naar links stuurt. Wel met iets minder geluid. Vooral dus vanuit stilstand optrekken met redelijke stuuruitslag. Hoe scherper insturen hoe meer geluid. Je zou dan kunnen denken aan de homokineet, maar deze zijn gecontroleerd en goed bevonden. Het geluid klinkt ook wel anders. Via buitenlandse fora en youtube ben ik er achter dat het ook de aandrijfassen kunnen zijn, maar zeker ben ik er niet van. Om die maar lukraak te vervangen...
    Wissel naar de winterbanden geeft geen verschil.
    Iemand anders nog een idee?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    51
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Honend geluid vanaf stilstand naar links of rechts afslaan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Datron Bekijk Berichten
    Even het onderwerp een schopje geven. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Heb je al iets gevonden? Garage kon bij mij ook niets vinden.

    Het begon met alleen naar rechts sturen, maar nu doet mijn A6 avant 1.8 tfsi uit 2015 (180.000 km) het ook als je naar links stuurt. Wel met iets minder geluid. Vooral dus vanuit stilstand optrekken met redelijke stuuruitslag. Hoe scherper insturen hoe meer geluid. Je zou dan kunnen denken aan de homokineet, maar deze zijn gecontroleerd en goed bevonden. Het geluid klinkt ook wel anders. Via buitenlandse fora en youtube ben ik er achter dat het ook de aandrijfassen kunnen zijn, maar zeker ben ik er niet van. Om die maar lukraak te vervangen...
    Wissel naar de winterbanden geeft geen verschil.
    Iemand anders nog een idee?
    Hi Datron,

    Bedankt voor het geven van een schop op dit onderwerp. Jij bent echter de enige die hierop heeft gereageerd. Over het algemeen merk ik dat er weinig reacties zijn op dit soort berichten, mogelijk omdat maar weinig mensen vergelijkbare problemen ervaren.

    Terugkomend op het probleem: Ik ben herhaaldelijk naar de garage geweest, maar op de brug konden ze niets vinden. Ze hebben de wielen, ophanging, en dergelijke gecontroleerd, maar niets ontdekt. Zelfs na het wisselen van de banden bleef het probleem bestaan, wat soms behoorlijk frustrerend was.
    Overigens hoorde ik van een kennis dat dit mogelijk een bekend probleem of ontwerpfout bij Audi kan zijn, vergelijkbaar met wat hij ervoer op zijn Audi A4 uit 2016. Ondanks mijn online zoektocht kon ik echter niets vinden over een bekend probleem.

    Zelf heb ik ook een theorie, nl. het kan misschien ook ontstaan wanneer er geen originele OEM Audi onderdelen zijn gebruikt. Het kan zijn dat de vorige eigenaar van mijn auto geen originele Audi onderdelen heeft gebruikt bij de wielophanging ed. Is dit misschien ook het geval bij jouw auto? Bijvoorbeeld de homokineet, die kan dan wel goed werken, maar geeft een geluid omdat het niet origineel is?

    Inmiddels heb ik mijn Audi verkocht en keer ik terug naar de grote concurrent, BMW hybrid Een van de redenen is ook wel eigenlijk de voorwielaandrijving. Ik had teveel wheelspin op de voorwielen, zonder dat ik extra gas gaf ofzo. De voorwielen (Pirelli Zero's) waren dan ook binnen een jaar flink versleten. Ik neem sowieso geen auto meer met voorwielaandrijving en een andere belangrijke reden was het hoge brandstofgebruik van de 1.8 TFSI "ULTRA" motor.

    Veel succes met het vinden van een oplossing voor jouw probleem

  4. #4

    Standaard Re: Honend geluid vanaf stilstand naar links of rechts afslaan

    Bedankt voor je reactie ondanks dat je de auto niet meer hebt.
    Geen OEM onderdelen verwacht ik niet. Heb de auto zelf al vrij lang en het probleem was de eerste jaren niet aanwezig. Altijd onderhouden door de Audi dealer.
    Wie weet heeft iemand anders nog een idee.

    Dat spinnen van de voorwielen is wel herkenbaar inderdaad. Het verbruik niet echt. Korte stukjes is killing, maar bij langere afstanden kan ik de auto echt wel zuinig noemen voor z'n formaat en gewicht.

  5. #5

    Standaard Re: Honend geluid vanaf stilstand naar links of rechts afslaan

    Hallo,

    Nieuw forum-lid hier. Ik heb hetzelfde aan de hand met mijn 2017 A6 1.8 TFSI. Binnenkort een beurtje, en dan wordt er naar gekeken. Zelf al flink op Google aan de slag geweest maar tot dusver ook zonder resultaat.


    Ik zal voortgang hier posten.

    Mvg, Paul


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    51
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Honend geluid vanaf stilstand naar links of rechts afslaan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Datron Bekijk Berichten
    Bedankt voor je reactie ondanks dat je de auto niet meer hebt.
    Geen OEM onderdelen verwacht ik niet. Heb de auto zelf al vrij lang en het probleem was de eerste jaren niet aanwezig. Altijd onderhouden door de Audi dealer.
    Wie weet heeft iemand anders nog een idee.

    Dat spinnen van de voorwielen is wel herkenbaar inderdaad. Het verbruik niet echt. Korte stukjes is killing, maar bij langere afstanden kan ik de auto echt wel zuinig noemen voor z'n formaat en gewicht.
    Ja, hoop dat iemand anders wel de oplossing heeft, maar ik zie hetzelfde probleem ook al bij PBO Bosch hierboven. De spinnende voorwielen zorgden voor veel slijtage, want in een driekwart jaar waren de Pirelli''s flink verouderd. Nu ben ik echt geen sportieve of agressieve rijder en trok altijd normaal op, maar soms wil je even opschieten en kreeg ik spinnende voorwielen. Zeker als het een beetje nat was. Ik had veel korte afstanden inderdaad, dus met het verbruik kwam ik maximaal op 1 op 10 als ik geluk had.

    Veel succes met het vinden van een oplossing!
    Laatst gewijzigd door Audiek; 21-12-23 om 09:30.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    51
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Honend geluid vanaf stilstand naar links of rechts afslaan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PBO Bosch Bekijk Berichten
    Hallo,

    Nieuw forum-lid hier. Ik heb hetzelfde aan de hand met mijn 2017 A6 1.8 TFSI. Binnenkort een beurtje, en dan wordt er naar gekeken. Zelf al flink op Google aan de slag geweest maar tot dusver ook zonder resultaat.


    Ik zal voortgang hier posten.

    Mvg, Paul
    Hoi Paul,

    Ondanks dat ik mijn Audi A6 1.8 TFSI heb verkocht ben ik ook wel benieuwd hiernaar. Ik heb echt veel gezocht op (interationale) forums, Google en kon helaas niets terugvinden. Overigens gaf zowel de Audi dealer in Amsterdam als vakgarage bij mij aan dat er niets aan de hand was. Dus dit riekt wel alsnof het een ontwerpfout is bij Audi wat hier en daar dus terugkomt.
    Jaren terug had ik een soortgelijke probleem bij mijn VW Passat 1.8 TFSI, waarbij je een honend geluid had als je achteruit naar links of reed bij het inparkeren. Na heel veel onderzoek en gedoe gaf de VW dealer toe dat dit een ontwerpfout was en dat dit niet openbaar bekend was. Fabrikanten zijn niet happig om hun ontwerpfouten toe te geven.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Honend geluid vanaf stilstand naar links of rechts afslaan

    Toevallig las ik dit topic door en er schijnt een advies te zijn om MTF olie van de versnellingsbak te vervangen. Met bijbehorende TPI 2049840/15.

    Nu kan ik die TPI nergens vinden, ik weet niet of iemand deze TPI kan inlezen?

  10. #9

    Standaard Re: Honend geluid vanaf stilstand naar links of rechts afslaan

    Ik heb ook last van honend bijgeluid met links of rechts draaien. Alleen bij vertrek bij acceleratie naar links of rechts. Dus enkel tijdens optrekken naar links of rechts draaiend. Zonder gas geven (zonder belasten) met een zelfde vaart de bocht in geen rare geluid. Wat kan het zijn?

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Honend geluid vanaf stilstand naar links of rechts afslaan

    Hier dezelfde klachten, lijkt toch toch niet zo uitzonderlijk...gek dat er (in mijn korte zoektocht) weinig anders dan dit topic naar voren komt

  12. #11

    Standaard Re: Honend geluid vanaf stilstand naar links of rechts afslaan

    Nog opgelost?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •