Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Mijn Audi wil niet rechts inhalen? (A6 Allroad 2013)

  1. #1

    Standaard Mijn Audi wil niet rechts inhalen? (A6 Allroad 2013)

    Niet dat je dat natuurlijk zou moeten willen, maar het is wel waar.

    Met deze titelzin ben ik benieuwd naar de reacties ;-)

    Wat is er aan de hand.
    Ik heb een A6 Allroad van Mei 2013.
    Als 1 van de vele opties heb ik het volledige Veiligheidspakket genomen.
    Dus Pre Sense plus, Lane departure warning, dead corner detection, maar natuurlijk ook het ACC (Adaptive Cruise Control).
    Dit is een prachtig systeem waarbij op de plek waar je normaal de mislampen zou verwachten in de voorbumper, er nu radarogen gemonteerd zijn.
    Zien eruit als mistlampen maar dan donker.
    Zie foto:

    Heel mooi opgelost en beter dan voorheen met een centraal (en maar 1) radaroog net uit het midden. Tot nu toe de mooiste oplossing in autoland (de nieuwe 3-serie al gezien met ACC? Net een spuuglapje dat onder het nummerbord vandaan komt , maar dat terzijde).

    Wat is nu het geval.
    Als het ACC aanstaat zie je in het centrale display tussen de klokken of er een voorligger gedetecteerd is en of deze binnen de veilige zone zit (voor groen), erop of in het rood, te dichtbij.
    Als je echter op de rechterbaan rijdt, en op de linkerbaan stroopt het verkeer op, een stukje verderop, omdat er bv een vrachtwagen aan het inhalen is, dan ontstaat er links een rij auto's en rechts soms wel een kilometer niets (ACC detecteert vanaf ongeveer 300 a 400 meter).
    Dan kom je dus rechts aanrijden en links zie je die rij auto's rijden. Het ACC laat geen auto zien in het scherm maar de auto remt wel af en gaat schuin achter de laatste auto zitten. Nog steeds geen melding in het scherm van een voorligger. Maar de snelheid wordt eruit gehaald tot de laatste in de rij. Als die vervolgens weer gaat rijden gaat ook mijn auto weer verder.
    Dus de normale werking van het ACC maar dan zonder directe voorligger.
    Als je links rijdt gaat dit natuurlijk niet op (voor wie dit wilde gaan vragen ;-))

    Eigenlijk wel een mooie oplossing al schakel ik dan wel het systeem uit om met een rustig gangetje erlangs te rijden. Maar dat is een verschil in gewenst rijgedrag, dus terzijde.

    Dit heb ik nu meerdere keren meegemaakt dus het is geen uitzondering.
    Hoe werkt dit bij anderen met ACC? Wellicht ook systemen op vroegere modellen? Ben ik wel nieuwsgierig naar.

    Al met al, een keurig weggedrag krijg je ervan!
    Lane departure zorgt ervoor dat je vroegtijdig je knipperlicht aanzet bij veranderen van rijbaan, anders krijg je tegenstuur en uiteindelijk stuurtrillingen. Vooral passagiers ervaren dit als hinderlijk.
    Dead corner warning zorgt ervoor dat je niet te vroeg weer naar rechts gaat (knipperend lampje in de binnenspiegel), Pre Sense front zorgt voor een knipperend rood lampje van het ACC als je te dicht op je voorligger rijdt en ACC houdt keurig afstand, EN......haalt niet rechts in!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    Panoman's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    2.830
    Kudos
    118
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    Klinkt allemaal erg goed
    Misschien is eea uit te schakelen via setup of anders VAGCOM...
    A6 Allroad 3.0TDI 2009 (privé), A3 Ambition SB 2.0TDI S-Tronic 2010 (zakelijk), A3 Ambition Individual Cabrio 2.0TFSI S-Tronic 2009 (fun!)

  3. #3

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    Nu al kudo's voor de topictitel van 2013!

  4. #4
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schiphol Bekijk Berichten
    Al met al, een keurig weggedrag krijg je ervan!
    Lane departure zorgt ervoor dat je vroegtijdig je knipperlicht aanzet bij veranderen van rijbaan, anders krijg je tegenstuur en uiteindelijk stuurtrillingen. Vooral passagiers ervaren dit als hinderlijk.
    Dead corner warning zorgt ervoor dat je niet te vroeg weer naar rechts gaat (knipperend lampje in de binnenspiegel), Pre Sense front zorgt voor een knipperend rood lampje van het ACC als je te dicht op je voorligger rijdt en ACC houdt keurig afstand, EN......haalt niet rechts in!
    Eigenlijk normaal rijgedrag waar je geen elektronica voor nodig zou moeten hebben...
    One liter, driver's licence eater...


  5. #5

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    @ Arlo: heb je helemaal gelijk in! Maar een beetje hulp is altijd welkom.
    Maar wat mij echt opvalt is dat bepaald gedrag er gewoon langzaam in is gekomen en dat je je er niet meer van bewust bent.
    Vooral van rijbaan wisselen. Knipperen op het moment dat je banden eigenlijk al de middenstreep raken. Dat vindt deze Audi dus geen goed idee.
    Als je je stuur dan redelijk losjes vasthebt (ook al niet goed natuurlijk) voel je die correctie heel goed. En dan heb ik die al vrij snel ingesteld dat die niet zo heftig reageert.
    En ik houd er nu dus echt rekening mee.


  6. #6
    Straycat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    2.527
    Kudos
    700
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    Het lijkt mij best een vreemde ervaring zo'n auto die voor je denkt. Werkt het systeem goed mee als je wel rechts mag inhalen, bijvoorbeeld bij een invoegstrook of afslag?

    Mooie wagen trouwens, veel plezier ermee
    Audi A4 1.8 TFSI 2010
    997 4S
    FF
    RS

  7. #7
    FalleN's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    3.124
    Kudos
    197
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    Bizar dat de techniek al zover is, maar ik zou me er kapot aan ergeren haha.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    Als ik dit zo lees schrik ik, kan me al voorstellen dat ik over een tijdje in een auto instap en dan regelt de auto voor de rest alles.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  10. #9

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straycat Bekijk Berichten
    Het lijkt mij best een vreemde ervaring zo'n auto die voor je denkt. Werkt het systeem goed mee als je wel rechts mag inhalen, bijvoorbeeld bij een invoegstrook of afslag?

    Mooie wagen trouwens, veel plezier ermee
    Nee. dan werkt het systeem niet mee. De rijstrookherkenning stopt dan wel. Blokken herkent het systeem niet. Dus zie je dat je alleen links of rechts of helemaal geen herkenning hebt. Maar het ACC herkent een voorganger. Invoeg-uitvoegstrook is dan niet relevant.
    Nu schakel je al snel ACC uit op een uitvoegstrook maar heb dat zeker al geprobeerd. Op de A15 van europoort richting Barendrecht heb je een lang stuk direct de Botlektunnel uit waar de rechtbaan tot aan de afslag naar de ring uitvoegstrook is. Daar kan je er dus niet langs met ingeschakeld ACC.

  11. #10
    Straycat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    2.527
    Kudos
    700
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    Bedankt voor je antwoord, ik kan me wel voorstellen dat het voor lange afstanden, tolwegen, autobahn etc wel fijn kan zijn.
    Ik zou echter wel de neiging hebben om op de achterbank een broodje te gaan eten, of andere activiteiten..

    Ik moet ineens denken aan Fifth Gear, bij dat programma is die gast ook echt op de achterbank geklommen
    Audi A4 1.8 TFSI 2010
    997 4S
    FF
    RS

  12. #11

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo Bekijk Berichten
    Eigenlijk normaal rijgedrag waar je geen elektronica voor nodig zou moeten hebben...
    Mee eens, maar het lijkt me wel hinderlijk in semi-fileverkeer. Van die gebieden waar je 50 of 70km/u mag van de matrixborden, waar de snelheid per baan dus nogal kan afwijken van wat normaal het geval is.

    Het gebeurt in dergelijk verkeer niet zelden dat de middelste of zelfs rechterbaan harder rijdt dan links daarvan, en juist in die stop/go en langzame deceleratie/acceleratie momenten zou ik ACC fijn vinden.

    Lijkt me ook knap irritant als er weer zo'n motorrijder voorbij komt zeilen tussen de rijstroken in, schrikt ACC dan ineens omdat er iets heel snel heel dichtbij is?
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  13. #12

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Mee eens, maar het lijkt me wel hinderlijk in semi-fileverkeer. Van die gebieden waar je 50 of 70km/u mag van de matrixborden, waar de snelheid per baan dus nogal kan afwijken van wat normaal het geval is.

    Het gebeurt in dergelijk verkeer niet zelden dat de middelste of zelfs rechterbaan harder rijdt dan links daarvan, en juist in die stop/go en langzame deceleratie/acceleratie momenten zou ik ACC fijn vinden.

    Lijkt me ook knap irritant als er weer zo'n motorrijder voorbij komt zeilen tussen de rijstroken in, schrikt ACC dan ineens omdat er iets heel snel heel dichtbij is?
    In file verkeer kan het zeker daardoor vervelend zijn om níet op de linkerbaan te rijden. Links aanhouden is dan de enige optie naast het uitschakelen van het systeem. Verder is het wel een erg prettig systeem in fileverkeer. Het houdt goed de afstand. Uiteraard als je langzamer rijdt worden ook de aangehouden afstanden kleiner dus erg veel tussendoor verkeer krijg je niet.

    Wat betreft motorrijders die plotselinge middendoor komen. Deze worden geregistreerd maar het systeem detecteert of het verkeer is wat versneld of afremt. Bij versnellend verkeer wordt niet of nauwelijks ingegrepen. Bij afremmend natuurlijk wel.
    Dit is duidelijk merkbaar als je ingehaald wordt en diegene die inhaalt vrij snel voor je gaat rijden. Deze wordt direct gedetecteerd maar het systeem remt niet als als de voorganger voor korte tijd binnen de groene zone zit.
    Dit voorkomt plotselinge reacties en vergroot het comfort.

    Overigens, afgelopen weekend met de caravan gereden en dat gaat ook prima met ACC aan.
    Dat staat de afstandinstelling wel op 3 en niet op 1 want ik wil meer reactietijd door een langere remweg.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Leeftijd
    52
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    Hoi, ik heb exact dezelfde wagen, sinds eind februari 2013.
    Heb dit ook al ervaren met ACC aan.
    Gewoon even op de gaspedaal duwen en de wagen gaat rechts voorbij..

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Mijn Audi wil niet rechts inhalen?! (A6 Allroad 2013)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dibo Bekijk Berichten
    Hoi, ik heb exact dezelfde wagen, sinds eind februari 2013.
    Heb dit ook al ervaren met ACC aan.
    Gewoon even op de gaspedaal duwen en de wagen gaat rechts voorbij..
    Kijk dat is dan weer gunstig om te horen vind ik, heb aan eentje wat niet doet wat ik wil genoeg. LOL.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •