Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: S6 wordt diesel...

  1. #1

    Standaard S6 wordt diesel...

    In Europa althans...

    https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...terke-diesels/

    Wat n treurnis... slechts n paar Kw's meer dan 55TFSI. Dat is toch geen S-label waardig.

  2. #2
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    972
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Thumbs up Re: S6 wordt diesel...

    Nou daar wordt ik anders wel blij van hoor als oer-dieselaar .. hoop wel dat ze de kwaliteit van dat blok onder controle hebben, ik hoor een hoop ellende over de standaard 50TDI. Kan iemand me die nieuwe aanduiding eens een keer helder maken, ik dacht dat we aan PK's, KW's en CC's voldoende hadden! Enne lekker tunen die bi-turbo dan tot 900Nm uiteraard
    Laatst gewijzigd door robby70; 11-04-19 om 08:40.
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  3. #3

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Auto krijgt wel een totaal ander karakter. Ik zie ook wat parallelle import ontstaan omdat er elders in de wereld wel TFSI motoren geleverd gaan worden.

    Of het slim is van Audi kan ik niet inschatten, enig lef kan ze naar mijn bescheiden mening niet ontzegt worden.

  4. #4

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Wat ik niet begrijp is waarom niet de 2.9 van de RS4 erin gelegd wordt in europa (zoals in de rest vd wereld). Waarom voldoet die motor niet aan WLTP in de S6 en wel in de RS4/RS5?

    Hoe werkt dat?

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    166
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Zolang er nog een RS6 en RS7 bestaan, is dat commercieel misschien wel een slimme zet; ik zie nu toch "veel" S6'en die als bedrijfswagen aangekocht of geleased worden.

    Maar de echte liefhebber blijft dan wel in de kou staan...
    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 2011 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB 2012 --> Audi A5 SB 2015 --> Audi A4 Avant 2012 --> Audi A6 Sedan 2019


  6. #6

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Inhoudelijk kan ik je het niet vertellen. Wat ik wel weet is dat er een “ extreem succesvolle en fantastische” club in Brussel en Straatsburg zit die hiermee annex zijn

  7. #7

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3_sb Bekijk Berichten
    Wat ik niet begrijp is waarom niet de 2.9 van de RS4 erin gelegd wordt in europa (zoals in de rest vd wereld). Waarom voldoet die motor niet aan WLTP in de S6 en wel in de RS4/RS5?

    Hoe werkt dat?
    Bij de 4G is het gat tussen S6 en RS6 te klein denk ik. Veel tuningspotentie in de S6 zorgde voor vermogens die over RS6 levels heen gaan. Daarmee concurreer je jezelf dus uit de markt.

    In de vorige A5 werd de S5 V8 al vergeleken met de dikste diesel, en dat scheelde toen al heel weinig. Qua beleving werd de diesel zelfs positiever ervaren dan de wat tamme V8. Later is dat met de 3.0TFSI wel iets beter geworden, maar de statements blijven: de diesel doet niet onder voor een S beleving.

    In de SQ5 en SQ7 is allang een TDI gelepeld, het is alleen maar logisch dat dit doorgetrokken wordt in de andere (zware) S modellen. Daarmee lost Audi een aantal problemen op:

    - verbruikscijfers over de "dikke linie" dalen
    - verkooppraatje naar RS6/RS7 gaat makkelijk ("ik wil V8", "ik wil benzine")
    - marketing ook beter: zuiniger, groot gat tussen S en RS ("RS is toch echt een andere wagen meneer, niet te vergelijken!")

    Overigens zag ik Audi's S modellen altijd al eerder als dikke cruiser dan als scherpe funcar. Altijd volop power zonder de harde vering en te sportieve boventoon bij de RS-en. Daar is niks mis mee wat betreft een vette diesel.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Probleem met de diesel is dat deze gemaakt zijn voor de langere ritten. Motor wordt gewoon veel minder snel heet. Korte ritten met een benzine is natuurlijk ook niet echt ideaal maar levert meestal veel minder motorische problemen op dan diesels die veel korte ritjes maken. De boel verstopt gewoon helemaal door het roet

  10. #9
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Ik denk dat Audi de data uit de S6'en bestudeerd heeft en de conclusie heeft getrokken dat de S6 vaker voor hogere kilometrages wordt gekocht en dat een snelle diesel meer op zijn plaats is in deze auto.

  11. #10

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    @robby70
    Waar lees je al die 'ellende' over de 50TDI motor? Die nieuwe indeling is niet heel spannend, BMW (330i > 2.0L) en Mercedes (S63 > 4.0L) doen iets soortgelijks. Punt was dat je steeds meer motoren kreeg met dezelfde cilinderinhoud maar compleet verschillende vermogens, dat kon niet worden weergegeven. Ook bij hybride en/of elektrisch was het niet goed meer aan te geven op de oude manier. Wereldwijd waren er ook wat verschillen.. Nu is het gewoon ingedeeld in vermogenscategoriën. Wat onder welke categorie valt moet je maar even googlen, daar is wel een tabel van. Je schrijft biturbo, krijgt deze S6 inderdaad twee turbo's of blijft het bij die compressor waar in het artikel over gesproken wordt? In het artikel staat: "het is voor het eerst dat Audi een elektrische compressor koppelt aan het 48V-systeem van de auto", maar volgens mij gebeurde dat bij de SQ7 drie jaar geleden ook al..

    @Bastet
    De A6 3.0tfsi C7 gaat met goede tuning ook al over de performance van een standaard S6 heen. Ik vind het juist bij de C7 wel goed uit elkaar liggen. Als de S6 nu ook een dikke V8 kreeg werd dat ding gewoon veel te duur en blijkbaar was de 2.9TFSI er al niet fatsoenlijk door te krijgen binnen de EU. Je zag het ook met de huidige E klasse gebeuren. Een E400d diesel 340pk vanafprijs €80k. Wat betreft benzine verviel de E43 ivm 6d temp en de E53 kwam terug, ook een v6 maar nog met elektromotor erbij (450pk). Die E53 heeft gelijk een vanafprijs van ruim €130k. De E63 heeft wel een V8, maar inmiddels een vanafprijs van €180k.. Ik schat de vanafprijs van de S6 op zo'n €90k en €170k voor een kale RS6 net als bij de E63.. Of dit dus het verkooppraatje naar een RS6 makkelijker maakt zoals je stelde vraag ik mij toch echt af..

    De ervaring 'diesel A5 positiever dan tamme V8' deel ik niet. Ondanks dat de 4.2fsi in de eerste serie S5 niet de hoogtoerige 4.2fsi van de RS4 was, rijdt die S5 echt wel lekker hoor. Die 3.0tdi 240pk van destijds ging 0-200 in ~25sec. en de S5 v8 doet dat in ~18-19sec. Dat vind ik toch echt wel een flink verschil. Met de SQ7 hebben ze truukjes uit de kast gehaald om het meer een S te maken: die heeft een elektrische supercharger en twee turbo's op een 4.0L TDI. In het nieuwe model SQ5 hangt overigens gewoon weer een benzinemotor.

    @A3_sb
    De A6 is een andere auto. De WLTP is niet alleen een motor-test, het gaat om het geheel.

    @Vintiem Dat temperatuurverhaal is hard aan gewerkt de afgelopen jaren. Google maar eens op innovative thermal management. Verder blijft: voor korte ritten pak je de fiets.

  12. #11

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vintiem Bekijk Berichten
    Probleem met de diesel is dat deze gemaakt zijn voor de langere ritten. Motor wordt gewoon veel minder snel heet. Korte ritten met een benzine is natuurlijk ook niet echt ideaal maar levert meestal veel minder motorische problemen op dan diesels die veel korte ritjes maken. De boel verstopt gewoon helemaal door het roet
    Zou kunnen, maar ook de FSI verstopt met korte ritjes (ook met lange ritjes...). En zoals ik al zei, een S is eerder een snelle luxe cruiser, dus meer voor afstanden, dan een showoff-kijk-mij-eens-stoer-zijn-met-mijn-RS auto.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  13. #12

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    @Bastet
    De A6 3.0tfsi C7 gaat met goede tuning ook al over de performance van een standaard S6 heen. Ik vind het juist bij de C7 wel goed uit elkaar liggen. Als de S6 nu ook een dikke V8 kreeg werd dat ding gewoon veel te duur en blijkbaar was de 2.9TFSI er al niet fatsoenlijk door te krijgen binnen de EU. Je zag het ook met de huidige E klasse gebeuren. Een E400d diesel 340pk vanafprijs €80k. Wat betreft benzine verviel de E43 ivm 6d temp en de E53 kwam terug, ook een v6 maar nog met elektromotor erbij (450pk). Die E53 heeft gelijk een vanafprijs van ruim €130k. De E63 heeft wel een V8, maar inmiddels een vanafprijs van €180k.. Ik schat de vanafprijs van de S6 op zo'n €90k en €170k voor een kale RS6 net als bij de E63.. Of dit dus het verkooppraatje naar een RS6 makkelijker maakt zoals je stelde vraag ik mij toch echt af..

    De ervaring 'diesel A5 positiever dan tamme V8' deel ik niet. Ondanks dat de 4.2fsi in de eerste serie S5 niet de hoogtoerige 4.2fsi van de RS4 was, rijdt die S5 echt wel lekker hoor. Die 3.0tdi 240pk van destijds ging 0-200 in ~25sec. en de S5 v8 doet dat in ~18-19sec. Dat vind ik toch echt wel een flink verschil. Met de SQ7 hebben ze truukjes uit de kast gehaald om het meer een S te maken: die heeft een elektrische supercharger en twee turbo's op een 4.0L TDI. In het nieuwe model SQ5 hangt overigens gewoon weer een benzinemotor.

    Thanks voor je inhoudelijke antwoord, sommige zaken wist ik ook niet (of doen er in mijn ogen niet heel veel toe). Je hebt gelijk vwb verkooppraatje S6 > RS6, dat dat voor 80K verschil wel lastig wordt. Maar, daar staat tegenover dat exclusiviteit meer gegarandeerd wordt. Niet alleen qua verkoopcijfers (zo'n ding verkoopt toch wel), maar ook qua model: de enige V8, de enige "echte", de widebody.. etc. Er is een groter gat tussen de A-serie en S-serie (die eigenlijk gewoon een opgesoepte A is), en de bloedlijn Quattro-GmbH, die de RS-en aflevert. Het klinkt misschien stom, maar marketing-technisch is dat ongelooflijk interessant. Volbloed vs aangepast.

    De diesel-vs-V8 ervaring: het gaat me dan niet om de 0-200 sprint, maar het algemene rijden. Beide auto's sturen goed, en de S was niet bijzonder strakker/beter dan een A. De RS is dan dus die volbloed lijn die daar bovenuit steekt. Ik zal later nog ff zoeken naar de review die ik bedoel, kan 'm zo snel ff niet vinden (alles is tegenwoordig de 2019 A5 etc).

    Hier meer zoals dat:
    Passat R36 vs A4 3.0TDI:
    https://www.youtube.com/watch?v=e-eMp_Z0Nds

    Wat betreft een 3.0TFSI richting S6 qua prestaties snap ik. Ben ik ook wel met je eens. Maar mijn punt was meer het gat tussen de S6 en RS6. Bij de C5 was een 4.2 V8, of een 4.2 V8 met twee turbo's (+110pk, +200Nm koppel, exclusief tuning). Bij de C6 was dat een 5.2 V10, versus een 5.0 V10 met twee turbo's (+130pk, +250Nm koppel), wederom exclusief tuning. Voor beide modellen gold ook dat de S ruim boven de andere modellen zat qua power (toegegeven, een A6 C5 4.2 V8 had al 300pk, dat scheelde maar 40pk met de S6, en dat de 2.7T met (flinke) tuning ook naar 400pk kon gaan), maar vooral bij de C6 zat er een aardig gat tussen de A6 3.0T (300-333pk) en S6 5.2 (+4 cilinders, +110pk). Met tuning kon de A6 3.0T ook naar 400+pk, maar dan zit je nog niet een V10 sound, en bijbehorend karakter.

    De C7 was anders: de 4.0 V8 uit de S6 en RS6 zijn in de basis hetzelfde. Je koopt dus eigenlijk dezelfde motor, met andere aanbouwdelen. Je betaalt bij een RS6 dus feitelijk voor opgeklopte wielkasten, wat trim en onderstel modificaties, en twee grotere turbo's (even heel cru gezegd). Als je van een 3.0TFSI een S6 maakt qua vermogen, mis je nog altijd twee cilinders (sound van de 4.0 V8 is subliem).

    In geval van een S6 TDI kan ik me voorstellen dat de grens tussen S6 en RS6 weer duidelijker wordt. That's all .
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  14. #13
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    972
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Qua problemen met de 50TDI had ik hier op het forum een Belg met een nieuwe A7 een verhaal zien doen waar de honden geen brood van lusten. Ben daarna nog even op Motortalk.de gaan kijken en kwam daar soortgelijke problemen tegen met rammelende 50TDI's. Nieuwe innovaties die niet goed doorgetest zijn denk ik. Wellicht beetje vergelijkbaar met de 2.0TFSI van welleer ('08-'10), ik rij een TTS met die motor, maar daar is niks mis mee, voor een S uitvoering doen ze de configuratie waarschijnlijk ook wat grondiger. Ik had niet gelezen dat de S6 een compressor kreeg, dus ik dacht een bi-turbo met dat vermogen en koppel. En nog bedankt voor die E63 vs RS6 test .. kan ik m'n Mercedes minnende broer flink mee pesten (:>)
    Laatst gewijzigd door robby70; 12-04-19 om 18:06.
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  15. #14

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    @Bastet
    Eens, de komende RS6 wordt nog exclusiever. Het zou mij niet verbazen als het dezelfde EA825 4.0L wordt a ~550pk die ook in een Panamera Turbo hangt. Bij de introductie van de RS6 C7 was de vanafprijs ~€135k, deze kan zomaar richting de €180k vanafprijs gaan. Voor eenieder die dat geld wil uitgeven aan een auto voelt die exclusiviteit wellicht fijn, al vraag ik mij af hoeveel mensen zo'n auto nog nieuw in Nederland kopen.

    Wat betreft A5 diesel vs S5 v8: ik snap dat het niet draait om 0-200 tijden, maar het geeft wel duidelijk een performance-verschil aan tussen een S en de sterkste A5 diesel van die tijd. Natuurlijk is een S nooit volledig gericht op de racerij en slechts beperkt sportiever, dus veel meer dan een sportuitlaat, snellere motor, een gekleurd spiegeltje en soms een iets ander onderstel moet je niet verwachten. Bij de A5/S5 was het S-line sportonderstel ontworpen door, jawel, Quattro GmbH. In die zin snap ik dat bij een review van een A5 diesel met S-line versus S5 V8 niet een groot verschil in weggedrag te vinden was.

    Los van de tuning liep het bij een C7 van 3.0TFSI 333pk 440nm > S6 450pk 550nm > RS6 560/600pk 700/750nm. Best mooie stappen wat mij betreft. Je stelt dat de 4 liter uit de C7 S6 en RS6 in de basis dezelfde motor zijn, slechts andere aanbouwdelen. Dat is wel wat kort door de bocht, er zijn ook in de motor wel wat verschillen neem bijv. de zuigers, krukaslagers, koeling etc. Daarbuiten natuurlijk ook de versnellingsbak en zoals je zegt trim, onderstel en carosserie. Ja de S6 en RS6 zijn beide een 4.0l.. Van de RS6 C7 een V10 maken om de S6 te overtreffen had natuurlijk prijstechnisch (wederom) totaal geen zin. De W12 A8 D4 ging bijvoorbeeld zelfs over de 2 ton vanafprijs en vervolgens al snel EOL als ik mij niet vergis, terwijl je de S8 toen voor 50k minder had. Ander voorbeeld, Mercedes biedt tegenwoordig naast de V8 in de S klasse ook een (minder snelle) V12 voor de liefhebber. Meerprijs t.o.v. de V8? Een ton.

    @robby70
    Ja dat verhaal is niet fraai.. We'll see

  16. #15

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    @BastetLos van de tuning liep het bij een C7 van 3.0TFSI 333pk 440nm > S6 450pk 550nm > RS6 560/600pk 700/750nm. Best mooie stappen wat mij betreft. Je stelt dat de 4 liter uit de C7 S6 en RS6 in de basis dezelfde motor zijn, slechts andere aanbouwdelen. Dat is wel wat kort door de bocht, er zijn ook in de motor wel wat verschillen neem bijv. de zuigers, krukaslagers, koeling etc. Daarbuiten natuurlijk ook de versnellingsbak en zoals je zegt trim, onderstel en carosserie. Ja de S6 en RS6 zijn beide een 4.0l.. Van de RS6 C7 een V10 maken om de S6 te overtreffen had natuurlijk prijstechnisch (wederom) totaal geen zin. De W12 A8 D4 ging bijvoorbeeld zelfs over de 2 ton vanafprijs en vervolgens al snel EOL als ik mij niet vergis, terwijl je de S8 toen voor 50k minder had. Ander voorbeeld, Mercedes biedt tegenwoordig naast de V8 in de S klasse ook een (minder snelle) V12 voor de liefhebber. Meerprijs t.o.v. de V8? Een ton.
    Klopt, de stock trappen zijn heel netjes gekozen (zoals je zegt, steeds 120pk erbij). Het "probleem" zit 'm in de tuning. Ik weet dat de internals anders zijn, maar op papier is het 'gewoon dezelfde motor', en met relatief weinig ingrepen kan je een S6 op RS6 spec krijgen (of in elk geval zodanig dichtbij dat het roeren in de marge wordt), idem voor een 3.0TFSI naar de volgende stap. Al die motoren zijn behoorlijk pittig, dus 100-150pk erbij kan prima. Ja, dat verhaal geldt voor alle drie, maar zoals je weet worden de verschillen minder spannend (900 naar 1000pk is minder voelbaar dan 100 naar 200pk). De stap van 340 naar 470pk is heftiger dan die van 600pk naar 700pk.

    En dát stukje is nu wel minder geworden: je zal een 3.0 (Bi)TDI nooit op de spec van een 4.0 V8 TFSI BiT krijgen. Dat is een exclusiviteitsgarantie die eerder niet bestond.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  17. #16

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    S5 nu ook al aangekondigd als TDI... zelfde motor als SQ5, S6, S7... weinig innovatief wat mij betreft.

  18. #17

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    S4/S5 had nu ook al dezelfde motor als de A6/A7/A8/Q5/Q7 3.0TFSI. Ook weinig innovatief. Eerder opvallend dat een S5 dus een relatief sterkere motor krijgt (vroegah was een S in een A4 nog een gewone A6 motor, en had de S6 een nog sterkere motor).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  19. #18
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    972
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Lightbulb Re: S6 wordt diesel...

    Jongens hou es effe op met dat gemopper zeg .. lekkere platforms om te tunen hoor, 'look on the bright side'
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  20. #19

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Prima dat de S4 een motor heeft die ook een A6 of A7 ligt, maar als de S6/S7 dezelfde motor heeft als de S4... dan is de S6/S7 toch ondergemotoriseerd?! De logica ontbreekt gewoon. In de VS ligt in de S6 de RS4 motor... Dat vind ik logischer.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: S6 wordt diesel...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3_sb Bekijk Berichten
    Prima dat de S4 een motor heeft die ook een A6 of A7 ligt, maar als de S6/S7 dezelfde motor heeft als de S4... dan is de S6/S7 toch ondergemotoriseerd?! De logica ontbreekt gewoon. In de VS ligt in de S6 de RS4 motor... Dat vind ik logischer.
    Deze logica kan ik volgen.
    Verder is de A6 C8 Allroad gewoon met dezelfde motorisatie als de S6 C8 te verkrijgen. Dus je hebt dan een S6 maar qua motorisatie niks speciaals of krachtiger in vergelijking met de S4 of de A6 Allroad. Vanuit dat standpunt lijkt deze S6 inderdaad ondergemotoriseerd.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •