Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Gordelspanner blijft trekken bij stilstand

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Gordelspanner blijft trekken bij stilstand

    Beste leden,

    Ik zal mij eerst even voorstellen, gezien ik nieuw ben op dit forum en hoop dat ik dit bericht in de juiste groep plaats :-)

    Voorheen reed ik al een A4 2.5 TDI Quattro, een A3 sportsback en afgelopen 2 jaar een A6 Avant C6 2.0 met chiptunning, en vond het tijd voor een goede upgrade en iig nog even een dikke benzine motor voordat ook ik moet gaan geloven aan het electrische tijdperk

    Ik ben sinds 1 januari de troste eigenaar van een A6 55 TFSI. Een geweldige auto al zeg ik het zelf.

    Ik heb alleen een vervelend dingetje en dat is dat de gordelspanner van de passagier bij stilstand blijft trekken (kleine schokjes) zodra ik ga rijden is het weg, maar als ik bijv weer moet stoppen voor een stoplicht dan gaat ie weer trekken.
    Doordat de gordelmelder eerst ook afging omdat de clip blijkbaar niet goed contact maakte heb ik via OBDEleven de gordelmelder uitgezet. Echter blijft het trekken van de spanner nog steeds.

    Heeft iemand enig idee / ervaring hiermee en wat kan het zijn en hoe los ik het op.

    Alvast bedankt!

    Jo.

  2. #2
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.001
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Gordelspanner blijft trekken bij stilstand

    Blijkbaar zit in die gordel nog steeds een defect wat je eerst moet oplossen. Anders even kijken of je de gordelspanner via OBD11 ook kunt deactiveren (sowieso irritant!). Als het goed is moet je een foutcode kunnen uitlezen!

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Gordelspanner blijft trekken bij stilstand

    Ik weet niet of deactiveren de gewenste oplossing is. Volgens mij is de gordelspanner ook voor de veiligheid dat ie bij een aanrijding aan trekt.
    Maar ik heb inderdaad nog niet gecheckt op foutcodes via OBD11, dat ga ik morgen eerst even doen.

  4. #4
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.001
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Gordelspanner blijft trekken bij stilstand

    Uiteraard moet de storing eruit .. maar hoogstwaarschijnlijk is de spanner in geval van ongeval een airbag geactiveerde dmv explosief en dat staat los van de spanner die je voelt als je gaat rijden. Die airbag 'pyrotechnische' spanner is een mooi principe trouwens, dan worden kogeltjes in een rad geschoten, hetgeen de gordel aanspant!

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door robby70; 14-03-23 om 10:04.
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  5. #5
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Gordelspanner blijft trekken bij stilstand

    Mss is de gordel ooit vervangen? Er zit behalve de pyrotechnische gordelspanner ook een elektrische gordelspanner in. Het stuurapparaat (J855) daarvoor zit ook ingebouwd in de gordelautomaat en moet na vervanging worden geactiveerd met een tester. Daarvoor is een code nodig die meegeleverd wordt met de nieuwe gordel. Zo staat het beschreven in Elsa, heb er zelf geen ervaring mee.

    Wellicht dat als er dan een gebruikte gordel wordt gemonteerd dit het probleem zou kunnen zijn. Het met kleine schokjes blijven trekken zou dan als waarschuwing bedoeld kunnen zijn. Je zou dan ook een foutcode (B1305, configuratie niet uitgevoerd) in adres 90 kunnen vinden.

    De elektrische spanner is wel een optie (PR-code 7W4 en hoger). Werkt de elektrische spanner aan de bestuurderskant wél goed?
    Laatst gewijzigd door Kees B; 13-03-23 om 10:10.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Gordelspanner blijft trekken bij stilstand

    Ik heb zojuist even een scan gedaan met OBD11, maar daar komen geen foutmeldingen uit.
    De bestuurderskant heb ik er geen last van.

    Morgen maar even langs de dealer

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •