Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Ratelend geluid uit stuurkolom - 40tdi 2019

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2024
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Ratelend geluid uit stuurkolom - 40tdi 2019

    Ratelend / Resonerend geluid vanuit de stuurkolom

    Mijn auto maakt een vreemd geluid bij de stuurkolom/dashboard. Geluiden zijn waarneembaar sinds oktober 2022 en lijken steeds vaker en met een hoger volume op te treden.


    • Het geluid is moeilijk te beschrijven (resonerend/ rammelend/ ratelen/ hoog frequent). Geluid lijkt vanuit de stuurkolom te komen, echter niet geheel duidelijk te plaatsen. zie voor filmpjes waarop het geluid hoorbaar is https://www.youtube.com/channel/UCZZ...rVsA6kmbtpwaag (de eerste 3 geven de subtiele ratel aan, het laatst filmpje van 3 januari resoneert het nog harder dan eerst)
    • Het geluid treedt pas op bij langere ritten > 30 minuten en langer. Treedt niet altijd op bij korte ritten wanneer de auto koud is. Lijkt dus te maken hebben met warm worden van auto, bij koude auto komt het eigenlijk niet voor. Er komt bijna geen enkele rit voor van langer dan 30 minuten waarbij het niet voorkomt.
    • Het heeft niet met wielen, ophanging of rijden te maken. Aangezien het geluid ook bij stilstaand (in N tussen 1250 en 1500 toeren) voorkomt.
    • Het heeft te maken met het draaien (stuurbeweging) van het stuur.
    • Het heeft niet te maken met losse spullen in de auto (zoals een zonnebril, sleutel, snoep, etc).
    • Er is al meerder keren door de garage naar gekeken, maar tot op heden heeft dit niets opgelost (3x getest, 1x wat losse kabeltjes vastgezet, 1x iets bij het schutbord vastgezet).
    • Bij het rijden over een klinkerweg ook geluid door resonantie center speaker onder voorruit, dit is niet het geluid waar de klacht over gaat. – Echter dient ook verholpen moeten worden. Als je de speaker aanduwt tijdens het rijden, wordt het geluid minder of gaat weg. Op sommige momenten resoneert de bovenkant van het dasboard mee met de trilling van bij de stuurkolom.
    • Wanneer het geluid optreedt en de stuurverstelling wordt ontgrendeld, is het geluid (kort) weg. Wanneer het stuur in- en uitgeschoven wordt en op en neergedaan wordt is gaat het geluid weg. Pas na vergrendelen verstelling komt het weer op. Het wordt wel steeds moelijker om dit effect te bereiken, trilling is bijna niet te verhelpen door iets met het stuur te doen.


    Ik rij dus al meer dan een jaar met dit probleem, meerdere garage bezoeken hebben het niet kunnen vinden, dus mijn hoop is gericht op dit forum. Kent iemand dit probleem? en wat zou er aan gedaan kunnen worden. Ik zou zo blij zijn als dit opgelost zou worden.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Ratelend geluid uit stuurkolom - 40tdi 2019

    Auto op de brug zetten als het geluid er is en aan het elektrisch stuurhuis voelen, misschien dat de pomp in het stuurhuis het veroorzaakt.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  3. #3
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.657
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard

    Helaas geen oplossing, maar wel een identiek geval……

    https://www.audiworld.com/forums/a7-...attle-3051110/

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Auto op de brug zetten als het geluid er is en aan het elektrisch stuurhuis voelen, misschien dat de pomp in het stuurhuis het veroorzaakt.
    Is geen pomp, maar een elektromotor, toch? Die zou ik ook als eerste verdenken. Zit volgens mij niet onder de auto, maar binnenin, is onderdeel van de stuurkolom en kan alleen compleet worden geleverd, cq vervangen.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2024
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Dankje. Dit is inderdaad exact hetzelfde. Ik heb de vraag in dat forum gesteld of de oorzaak gevonden is in de tussentijd. Ik hoop een antwoord te krijgen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Is geen pomp, maar een elektromotor, toch? Die zou ik ook als eerste verdenken. Zit volgens mij niet onder de auto, maar binnenin, is onderdeel van de stuurkolom en kan alleen compleet worden geleverd, cq vervangen.
    A.s. maandag (8 januari) heb ik een afspraak bij de garage en zal dit voorstellen.

  5. #5
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.657
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Ratelend geluid uit stuurkolom - 40tdi 2019

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fmaas Bekijk Berichten
    A.s. maandag (8 januari) heb ik een afspraak bij de garage en zal dit voorstellen.
    Wat dit weer tegenspreekt, is dat die elektromotor alleen draait bij een stuurwielverdraaiing. Als je niet aan het stuurwiel draait staat-ie stil. Maar misschien is er daarmee toch iets aan de hand, het lijkt alsof de elektronica een pulserend signaal blijft uitsturen naar de elektromotor, die dan heel snel links/rechts wil draaien, en in trilling geraakt. De dealer/garage zal mss moeten overleggen met de Audi helpdesk, mede gezien je niet de enige bent met dit idd bloed-irritante geratel zal de oplossing vast al wel gevonden zijn, middels een software update, bv.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 04-01-24 om 13:14.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001


  6. #6
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Ratelend geluid uit stuurkolom - 40tdi 2019

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Is geen pomp, maar een elektromotor, toch? Die zou ik ook als eerste verdenken. Zit volgens mij niet onder de auto, maar binnenin, is onderdeel van de stuurkolom en kan alleen compleet worden geleverd, cq vervangen.
    Is idd een elektromotor die voor de bekrachtiging zorgt.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  7. #7
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.657
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Ratelend geluid uit stuurkolom - 40tdi 2019

    En zo ziet de stuurkolom eruit, ter info.
    https://www.onderdelenlijn.nl/auto-o...uurkolom-huis/

    EDIT Foutje, sorry. De servomotor zit toch onder de auto, in het stuurhuis. Ziet er zo uit:
    https://www.onderdelenlijn.nl/auto-o...elid/19341633/

    Mocht je garage er niet uitkomen, dan lijkt me dit een mooie uitdaging voor Danny Versluis, alias DiagnoseDan, zie zijn YouTube kanaal, en website DiagnoseDan.com. Hij zit in Mijdrecht. Die hangt er zijn oscilloscoop aan en komt geheid met de juiste diagnose….. 😀

    Keep us posted!
    Laatst gewijzigd door Kees B; 04-01-24 om 18:14.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2024
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Ratelend geluid uit stuurkolom - 40tdi 2019

    Ze hebben de volledige stuurkolom vervangen. Gelukkig nog onder garantie, want het was een behoorlijke ingreep. Bij de proefrit gisteren heb ik het geratel niet gehoord. Ik hoop zo dat dit het opgelost heeft en dat ik dat getik nooit meer hoor.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    99
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Ratelend geluid uit stuurkolom - 40tdi 2019

    Heb hier ook al lang last van (BJ 2019), lijkt van in het stuur te komen maar komt niet altijd voor. Ook veel gekraak als de zon schijnt.
    Ik had dit gemeld bij mijn dealer net voor corona en ze hadden een oplossing, maar wegens corona niet gegaan. Toch maar nog eens een afspraak maken (werd gemeld tijdens garantie dus zou ook in garantie opgelost moeten worden).
    Audi A6 40TDI Quattro 2019 - Stage 1 250pk/460nm

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •