Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Remschijven slijten extreem snel bij nat weer

  1. #1

    Standaard Remschijven slijten extreem snel bij nat weer

    Goedemiddag,

    Ik heb een Audi A6 van 2019. In september 2023 heb ik de schijven voor en achter en de remblokken laten vervangen bij de dealer. Een maand later (en 1500km verder) zijn we op vakantie gegaan naar Zweden met een eerste tussenstop in Lubeck (300km afstand). Tijdens die 300km was er flink wind en regen onderweg. Een dag later merkte ik enorm veel geluid bij het remmen (alsof de schijven verroest waren). Dit ging niet weg, de schijven bleken voor aan beide kanten flink ingesleten, maar met grote ronde diepe krassen. Zo erg, dat we naar de dealer in Zweden gegaan zijn, en die hadden dit nog nooit meegemaakt. De schijven en remblokken waren volledig af en dat na nog geen 5.000km. Eind oktober zijn er in Zweden nieuwe schijven en blokken voor gemonteerd.

    Nu zijn we in december naar Hongarije gegaan. Op dag 2 van de reis (van Magdeburg naar Bratislava): opnieuw regen en sneeuw en wind onderweg. Gezien het hogere brandstofverbruik gecheckt of de remmen warm waren, niet het geval. Twee uur later gestopt om te tanken en helaas: weer de schijven fors bekrast. Niet zo erg als toen, maar bij het remmen wel weer flink geluid en de velgen zaten opnieuw onder het ijzergruis.

    In Zweden is alles dubbelgecheckt: niets bleef hangen en er is geen oorzaak gevonden. Nu in Nederland voor maandag een afspraak, maar de dealer gaf vandaag al aan dat het mogelijk door een sensor komt die de blokken dichter bij de schijven brengt tijdens regen en dat dit niet uitgeschakeld mag worden. Als dat zo is, dan kunnen ze er niks aan doen geven ze aan. Echter had ik dat probleem eerder niet.

    Iemand soortgelijke ervaringen of mogelijke oorzaak/oplossing?

  2. #2
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.000
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Remschijven slijten extreem snel bij nat weer

    Ik heb een A6 50Tdi uit 2019 en herken dit totaal niet, heb er zelf al 80tkm op zitten na vervangen remschijven (oa Nl-Lapland afgelopen zomer) en zat slecht weer gehad. Die sensor klinkt me als broodje aap in de oren!

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  3. #3
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.316
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Remschijven slijten extreem snel bij nat weer

    Misschien bedoelen ze remschijf drogen bij nat weer, dan worden de blokken iets tegen de remschijf gedrukt.

    Maar dan mag het niet zo zijn dat ze zo snel slijten.

    Weet niet of dit uit te zetten is met vcds, dan zou je iemand moeten zoeken en erna laten kijken.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  4. #4
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Remschijven slijten extreem snel bij nat weer

    Dst droogvegen van de remmen bij natte omstandigheden herken ik ook van de C7 maar herken niet dat er daardoor overmatige slijtage is

  5. #5

    Standaard Re: Remschijven slijten extreem snel bij nat weer

    Bedankt voor jullie snelle reacties. Iemand die wel een soortgelijke ervaring heeft?


  6. #6
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Remschijven slijten extreem snel bij nat weer

    Blijkbaar komt zoiets niet vaak voor, vandaar voor de zekerheid toch maar even de volgende opmerking. Wellicht geheel niet van toepassing 😀…..

    Nieuwe remmen moeten worden “ingeremd”, de eerste 1000 km zijn daarvoor belangrijk. Het belangrijkste is het vermijden van hard remmen, en van lang zachtjes remmen (slepen).
    Eén noodstop bij hoge snelheid met nieuwe remmen is al voldoende om de nieuwe remmen (blokken én schijven) om zeep te helpen.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 11-01-24 om 12:49.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  7. #7

    Standaard Re: Remschijven slijten extreem snel bij nat weer

    Misschien goed om aan te geven dat ik (gezien het hogere verbruik van de auto) nog gecheckt had of de remmen warm waren. Die waren koud. Twee uur later (nagenoeg niet geremd, rond de 100km per uur met regen/sneeuw op de snelweg gereden) van de snelweg afgegaan om te tanken, en toen merkte ik direct dat de schijven weer flink beschadigd waren. Ik heb niet hard en/of lang zacht geremd.

  8. Ad

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •