Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Koelvloeistofniveau laag, bijvullen met G12+? Waarom geen melding?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7

    Standaard Koelvloeistofniveau laag, bijvullen met G12+? Waarom geen melding?

    Ik heb een A7 FSI Quattro uit 2011, grote beurt in januari gehad bij niet-Audi dealer, lekt niet, en kreeg onlangs de melding dat het koelvloeistofpeil gecontroleerd moest worden. Na 2 minuten rijden ging de meldingsindicatie uit, maar ik heb kort daarna toch maar de auto aan de kant gezet en gecontroleerd. Het peil zat ongeveer 6cm onder de MIN markering, nog ongeveer 5cm aanwezig. Mijn garage en ANWB gebeld, volgens hen kon ik gewoon G12+ bijvullen, en voorlopig blijven monitoren. Volgens de online Audi manuals is dit alleen voor nood en moet er een mengsel van G12++ en gedestilleerd water in. De verschillende types koelvloeistof ook niet mengen volgens de manual. Drie vragen:
    - in hoeverre kan bijvullen met G12+ kwaad
    - is er sowieso al iets aan de hand als de koelvloeistof zo laag staat, het is een gesloten systeem etc?
    - ik vroeg me ook af waarom ik niet eerder een melding kreeg als het niveau al zover onder MIN stond. Sensor vlakbij MIN niveau kapot, en dat nu alleen de "noodsensor" het nog doet?
    Alvast bedankt voor reacties.

  2. #2
    Dutchlimits's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Posts
    824
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S7

    Standaard Re: Koelvloeistofniveau laag, bijvullen met G12+? Waarom geen melding?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A7fan Bekijk Berichten
    Ik heb een A7 FSI Quattro uit 2011, grote beurt in januari gehad bij niet-Audi dealer, lekt niet, en kreeg onlangs de melding dat het koelvloeistofpeil gecontroleerd moest worden. Na 2 minuten rijden ging de meldingsindicatie uit, maar ik heb kort daarna toch maar de auto aan de kant gezet en gecontroleerd. Het peil zat ongeveer 6cm onder de MIN markering, nog ongeveer 5cm aanwezig. Mijn garage en ANWB gebeld, volgens hen kon ik gewoon G12+ bijvullen, en voorlopig blijven monitoren. Volgens de online Audi manuals is dit alleen voor nood en moet er een mengsel van G12++ en gedestilleerd water in. De verschillende types koelvloeistof ook niet mengen volgens de manual. Drie vragen:
    - in hoeverre kan bijvullen met G12+ kwaad
    - is er sowieso al iets aan de hand als de koelvloeistof zo laag staat, het is een gesloten systeem etc?
    - ik vroeg me ook af waarom ik niet eerder een melding kreeg als het niveau al zover onder MIN stond. Sensor vlakbij MIN niveau kapot, en dat nu alleen de "noodsensor" het nog doet?
    Alvast bedankt voor reacties.
    KVS zal normaliter niet verminderen in de loop der tijd, het is inderdaad een gesloten systeem.

    Als je geen lekkages hebt (onderkant is geheel dicht dus lekkages zie je niet snel) dan kan het ook je koppakking zijn. Maar dan moet je dit ook wel terugzien aan je uitlaatgassen etc. Kans is dat bij de grote beurt bijv je thermostaat is vv maar niet voldoende is bijgevuld?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •