Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: 2.8 FSI foutcodes: Intake tuning valve stuck open en Supply Voltage Terminal 30 for Coolant Pump

  1. #1
    Dutchlimits's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Posts
    824
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S7

    Standaard 2.8 FSI foutcodes: Intake tuning valve stuck open en Supply Voltage Terminal 30 for Coolant Pump

    Beste forummers,

    Bij het uitlezen van mijn auto komen onderstaande foutcodes naar boven. Auto rijdt verder prima, brandt ook geen lampje. Echter vind je alleen maar dingen over de 3.2 FSI als je gaat zoeken, opbouw van de vaccuumleidingen verschillen toch behoorlijk. Iemand ervaring met de 2.8 FSI waar te zoeken?

    Code:
    1 Fault Found:6569 - Intake Manifold Tuning Valve (Bank 1) 
              P2070 00 [104] - Stuck Open
              Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
                 Freeze Frame:
                        Fault Status: 00000001
                        Fault Priority: 2
                        Fault Frequency: 5
                        Mileage: 219065 km
                        Date: 2020.09.17
                        Time: 08:08:59
    
    
                        Engine speed: 715.00 /min
                        Normed load value: 24.3 %
                        Vehicle speed: 0 km/h
                        Coolant temperature: 29 °C
                        Intake air temperature: 18 °C
                        Ambient air pressure: 1010 mbar
                        Voltage terminal 30: 14.015 V
                        Unlearning counter according OBD: 40
                        Engine speed: actual: 704 /min
                        MAF_ENVD: 163.41176 mg/stroke
                        Coolant temperature (unfiltered): 45.00 °C
                        Engine: operating status: IS
                        MAP_ENVD: 371.4648 hPa
                        Vehicle speed: actual: 0 km/h

    Ook wordt de volgende code gevonden. Ook hier merk ik niets van in de auto. Wat moet ik me voorstellen bij deze foutcode?
    Code:
    Address 08: Auto HVAC (J255)       Labels:| 4G0-820-043-4Z.clb   Part No SW: 4G0 820 043 AE    HW: 4G0 820 043 AE
       Component: KLIMA 4 ZONEN H13 0070  
       Serial number: 22061200040212
       Coding: 4603007801
       Shop #: WSC 02391 785 00200
       ASAM Dataset: EV_AirCondiComfoUDS 002036
       ROD: EV_AirCondiComfoUDS_002.rod
       VCID: 62CB1F8F754FB89665-8037
    
    
    1 Fault Found:
    0379 - Supply Voltage Terminal 30 for Coolant Pump 
              B11D5 01 [009] - Electrical Failure
              Confirmed - Tested Since Memory Clear
                 Freeze Frame:
                        Fault Status: 00000001
                        Fault Priority: 3
                        Fault Frequency: 4
                        Reset counter: 42
                        Mileage: 219067 km
                        Date: 2020.09.17
                        Time: 08:22:29
    
    
                        Voltage terminal 30: 14.09 V
                        Outside air temperature: 13.5 °C
                        Interior temperature: 19.09 °C
    Zou mooi zijn als iemand het hier weet, dank alvast!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    42
    Posts
    34
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: 2.8 FSI foutcodes: Intake tuning valve stuck open en Supply Voltage Terminal 30 for Coolant Pump

    Ik heb afgelopen vrijdag een A7 gekocht en toen even een scan gedaan met mijn OBDeleven. Daaruit kwam dezelfde fout naar voren. Dit ook aangekaart bij de verkopende garage en ze gaan hiermee aan de slag.

    Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dit nu precies inhoudt inderdaad.

    Mijn melding:

    01 Engine

    Systeem omschrijving: 2.8l V6 FSI��
    Software nummer: 4G0907552D
    Software versie: 0004
    Hardware nummer: 4G0907552D
    Hardware versie: H06
    ODX naam: EV_ECM28FSI0214G0907552D
    ODX versie: 001006
    Lange codering: 1A250034043601020800

    Fout codes:
    P207000 - Intake Manifold Tuning (IMT) Valve Stuck Open
    Intermittent
    Date: 2020-07-23 14:43:42
    Mileage: 124236 km
    Priority: 2
    Malfunction frequency counter: 29
    Unlearning counter: 255
    Engine speed: 677.00 1/min
    Normed load value: 43.1 %
    Vehicle speed: 0 km/h
    Coolant temperature: 71 °C
    Intake air temperature: 63 °C
    Ambient air pressure: 880 mbar
    Voltage terminal 30: 12.999 V
    Dynamic environmental data: 20961D117D1511DC1E11D199110E0212054715D200


    Daarover vind ik het volgende online:

    https://www.obd-codes.com/p2070

    Nog wat meer informatie over deze melding met Nederlandse beschrijving:
    https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18502.html

    En volgens deze YouTube video met dezelfde melding maar dan voor een Q5, zit de oorzaak heel ergens anders:
    https://www.youtube.com/watch?v=7xK-...eSepulvedaCruz


    Ik ben benieuwd of hier iemand op het forum zit die hier al eens mee te maken heeft gehad en wellicht het e.e.a. kan toelichten?

  3. #3
    Dutchlimits's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Posts
    824
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S7

    Standaard Re: 2.8 FSI foutcodes: Intake tuning valve stuck open en Supply Voltage Terminal 30 for Coolant Pump

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrFreeze Bekijk Berichten
    Ik heb afgelopen vrijdag een A7 gekocht en toen even een scan gedaan met mijn OBDeleven. Daaruit kwam dezelfde fout naar voren. Dit ook aangekaart bij de verkopende garage en ze gaan hiermee aan de slag.
    @MrFreeze,

    Ik heb dat onderdeel inderdaad ook na zoeken voorbij zien komen, wel zie ik het palletje gewoon bewegen bij het starten van de auto. Heeft jouw garage het in de tussentijd kunnen oplossen? Ben benieuwd wat dan de oorzaak bij jou was. Mijn auto rijdt verder gewoon perfect.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    42
    Posts
    34
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: 2.8 FSI foutcodes: Intake tuning valve stuck open en Supply Voltage Terminal 30 for Coolant Pump

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchlimits Bekijk Berichten
    @MrFreeze,

    Ik heb dat onderdeel inderdaad ook na zoeken voorbij zien komen, wel zie ik het palletje gewoon bewegen bij het starten van de auto. Heeft jouw garage het in de tussentijd kunnen oplossen? Ben benieuwd wat dan de oorzaak bij jou was. Mijn auto rijdt verder gewoon perfect.
    Nou, als het goed is wel. Ik heb de uitdraai van de scan naar ze gemaild en ze zouden dit bij de grote beurt meenemen. Echter omdat Vaartland (ik zou er nooit weer een auto kopen vanwege alle addertjes) totaal niet transparant is, is dit niet duidelijk naar voren gekomen. Ze hebben wel een hele lijst aangeleverd met standaard checks en zaken die ze uitvoeren bij een beurt maar niets specifieks voor dit probleem. Ze voeren de onderhoud en reparaties overigens niet zelf uit maar besteden dat uit via Car Trust (of Trust Car, soort aankoop verzekering die je dan naar aangesloten garages stuurt).

    Ik heb de melding verwijderd en hij is niet meer terug gekomen in ieder geval. Maar het blijft dus een beetje een mysterie en ik hou daar zelf niet zo van. Dan blijft er zo'n stemmetje in mijn achterhoofd zitten die bang is dat probleem terug gaat komen.... we gaan het zien. De auto rijdt verder goed.

    Aangezien jij ook een 2.8 FSI hebt, ik vind alleen een koude start soms wat lang duren? Alsof hij soms even moeite heeft om hem aan te slingeren. Verkoper zei dat dit normaal is bij een 2.8 FSI... ik trek echter elke statement die zij maken nu in twijfel vanwege de slechte transparantie.

    En ik vind hem vlot tot 60km/u maar dan tot +/- 120 km/u normaal. Vanaf 120km/u en hoger pakt hij het wel weer vlot op. Wellicht komt het door de 19" velgen. Dan is de auto wat langzamer onderin en sneller op top?

  5. #5
    Dutchlimits's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Posts
    824
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S7

    Standaard Re: 2.8 FSI foutcodes: Intake tuning valve stuck open en Supply Voltage Terminal 30 for Coolant Pump

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrFreeze Bekijk Berichten
    Nou, als het goed is wel. Ik heb de uitdraai van de scan naar ze gemaild en ze zouden dit bij de grote beurt meenemen. Echter omdat Vaartland (ik zou er nooit weer een auto kopen vanwege alle addertjes) totaal niet transparant is, is dit niet duidelijk naar voren gekomen. Ze hebben wel een hele lijst aangeleverd met standaard checks en zaken die ze uitvoeren bij een beurt maar niets specifieks voor dit probleem. Ze voeren de onderhoud en reparaties overigens niet zelf uit maar besteden dat uit via Car Trust (of Trust Car, soort aankoop verzekering die je dan naar aangesloten garages stuurt).

    Ik heb de melding verwijderd en hij is niet meer terug gekomen in ieder geval. Maar het blijft dus een beetje een mysterie en ik hou daar zelf niet zo van. Dan blijft er zo'n stemmetje in mijn achterhoofd zitten die bang is dat probleem terug gaat komen.... we gaan het zien. De auto rijdt verder goed.

    Aangezien jij ook een 2.8 FSI hebt, ik vind alleen een koude start soms wat lang duren? Alsof hij soms even moeite heeft om hem aan te slingeren. Verkoper zei dat dit normaal is bij een 2.8 FSI... ik trek echter elke statement die zij maken nu in twijfel vanwege de slechte transparantie.

    En ik vind hem vlot tot 60km/u maar dan tot +/- 120 km/u normaal. Vanaf 120km/u en hoger pakt hij het wel weer vlot op. Wellicht komt het door de 19" velgen. Dan is de auto wat langzamer onderin en sneller op top?
    Mijn audi start met koude motor gewoon zoals ik zou verwachten, natuurlijk langer dan met warme motor maar echt wel binnen 1-2 seconden. Ik heb mijn storing ook gewist en is nu ook nog niet weer teruggekomen. Wel een raadsel inderdaad, ik ga het in ieder geval wel in de gaten houden. Ook vind ik de 2.8 best rap voor wat het is, heb veel auto's gehad maar dit voelt veel sneller aan dan de 300C met 250PK die ik voorheen had. Bij alle snelheden is de auto naar mijn beleving snel genoeg. Inhalen is ook een makkie.

    Mijn wagen heeft 220.000km op de klok trouwens. Rijdt als nieuw, geen olieverbruik of andere gekke dingen. (goed onderhouden en snelwegcruiser geweest)

    Mijn auto rolt op 20 inch 265 breed rondom. Geen issues en doe gemiddeld 1 op 10 met koude stukjes erbij afgelopen 10.000km. 1 op 15 op 80 wegen met cruise.

    Heb ook een video gemaakt een keer https://youtu.be/LW3RpRNPVsQ
    Laatst gewijzigd door Dutchlimits; 25-11-20 om 15:57.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    42
    Posts
    34
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: 2.8 FSI foutcodes: Intake tuning valve stuck open en Supply Voltage Terminal 30 for Coolant Pump

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchlimits Bekijk Berichten
    Mijn audi start met koude motor gewoon zoals ik zou verwachten, natuurlijk langer dan met warme motor maar echt wel binnen 1-2 seconden. Ik heb mijn storing ook gewist en is nu ook nog niet weer teruggekomen. Wel een raadsel inderdaad, ik ga het in ieder geval wel in de gaten houden. Ook vind ik de 2.8 best rap voor wat het is, heb veel auto's gehad maar dit voelt veel sneller aan dan de 300C met 250PK die ik voorheen had. Bij alle snelheden is de auto naar mijn beleving snel genoeg. Inhalen is ook een makkie.

    Mijn wagen heeft 220.000km op de klok trouwens. Rijdt als nieuw, geen olieverbruik of andere gekke dingen. (goed onderhouden en snelwegcruiser geweest)

    Mijn auto rolt op 20 inch 265 breed rondom. Geen issues en doe gemiddeld 1 op 10 met koude stukjes erbij afgelopen 10.000km. 1 op 15 op 80 wegen met cruise.

    Heb ook een video gemaakt een keer https://youtu.be/LW3RpRNPVsQ
    Okay, nou die van mijn slingert soms echt wel 4 seconden in het rond voordat hij aan gaat. Nu wilde ik vandaag een koude start video maken, 10.5c en nog niet gereden vandaag, en ja hoor, start natuurlijk binnen 2 seconden haha! Ik zal de komende tijd wat koude start video's proberen te maken en hem vast te leggen.

    De 2.8 is idd best rap maar je voelt wel dat je veel gewicht mee sleurt 1700kg is ook niet niets natuurlijk. In je video accelereert hij prima, terwijl je hem nog niet eens in de sport stand (dynamic, de S ontbreekt op je dashboard) had staan zie ik. Aardige km-stand inderdaad, zolang hij maar goed is onderhouden moet dat geen probleem zijn. De mijne heeft 132dkm gelopen.

    Jij hebt zelfs grotere velgen haha! hoe gaat dat met inparkeren en stoepjes? daar moet ik wel erg aan wennen hoor, en de draai cirkel is groter (ik kom vanaf een A5 SB en daarvoor een Volvo V40).
    Je verbruik is beetje net zoals die van mij. Ik zat nog te kijken naar chiptuning bij Pro Car tuning in Aalsmeer. Levert maar 16pk+ op maar hij gaat er ook zuiniger op lopen en de DSG kunnen ze tunen. We'll see.

    Als ik de start video gereed heb, post ik hem hier wel ff.

    Thx!

  7. #7
    Dutchlimits's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Posts
    824
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S7

    Standaard Re: 2.8 FSI foutcodes: Intake tuning valve stuck open en Supply Voltage Terminal 30 for Coolant Pump

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrFreeze Bekijk Berichten
    Okay, nou die van mijn slingert soms echt wel 4 seconden in het rond voordat hij aan gaat. Nu wilde ik vandaag een koude start video maken, 10.5c en nog niet gereden vandaag, en ja hoor, start natuurlijk binnen 2 seconden haha! Ik zal de komende tijd wat koude start video's proberen te maken en hem vast te leggen.

    De 2.8 is idd best rap maar je voelt wel dat je veel gewicht mee sleurt 1700kg is ook niet niets natuurlijk. In je video accelereert hij prima, terwijl je hem nog niet eens in de sport stand (dynamic, de S ontbreekt op je dashboard) had staan zie ik. Aardige km-stand inderdaad, zolang hij maar goed is onderhouden moet dat geen probleem zijn. De mijne heeft 132dkm gelopen.

    Jij hebt zelfs grotere velgen haha! hoe gaat dat met inparkeren en stoepjes? daar moet ik wel erg aan wennen hoor, en de draai cirkel is groter (ik kom vanaf een A5 SB en daarvoor een Volvo V40).
    Je verbruik is beetje net zoals die van mij. Ik zat nog te kijken naar chiptuning bij Pro Car tuning in Aalsmeer. Levert maar 16pk+ op maar hij gaat er ook zuiniger op lopen en de DSG kunnen ze tunen. We'll see.

    Als ik de start video gereed heb, post ik hem hier wel ff.

    Thx!
    Laat het nu net zo zijn dat ik de A7 heb ingeruild op een A6 met 3.0TFSI, niet omdat de auto slecht was maar meer omdat het een goede deal was. Maar was verder echt een prima motor hoor, ik vond 'm rap zat. Ook maakte de km stand niets uit, reed echt als nieuw. Stoepjes = altijd spiegel omlaag en goed kijken of je niet met de velg tegen de stoep aankomt. 220.000km, zelf 10.000 in gestuurd, nooit olie hoeven bijvullen of wat dan ook, 0 problemen verder behalve de foutcodes (waar je niks van merkte onder het rijden). Ben alsnog benieuwd naar de video, was bij mij nooit 4 seconden, max 2! Elke dag weer.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    42
    Posts
    34
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: 2.8 FSI foutcodes: Intake tuning valve stuck open en Supply Voltage Terminal 30 for Coolant Pump

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrFreeze Bekijk Berichten
    Okay, nou die van mijn slingert soms echt wel 4 seconden in het rond voordat hij aan gaat. Nu wilde ik vandaag een koude start video maken, 10.5c en nog niet gereden vandaag, en ja hoor, start natuurlijk binnen 2 seconden haha! Ik zal de komende tijd wat koude start video's proberen te maken en hem vast te leggen.

    De 2.8 is idd best rap maar je voelt wel dat je veel gewicht mee sleurt 1700kg is ook niet niets natuurlijk. In je video accelereert hij prima, terwijl je hem nog niet eens in de sport stand (dynamic, de S ontbreekt op je dashboard) had staan zie ik. Aardige km-stand inderdaad, zolang hij maar goed is onderhouden moet dat geen probleem zijn. De mijne heeft 132dkm gelopen.

    Jij hebt zelfs grotere velgen haha! hoe gaat dat met inparkeren en stoepjes? daar moet ik wel erg aan wennen hoor, en de draai cirkel is groter (ik kom vanaf een A5 SB en daarvoor een Volvo V40).
    Je verbruik is beetje net zoals die van mij. Ik zat nog te kijken naar chiptuning bij Pro Car tuning in Aalsmeer. Levert maar 16pk+ op maar hij gaat er ook zuiniger op lopen en de DSG kunnen ze tunen. We'll see.

    Als ik de start video gereed heb, post ik hem hier wel ff.

    Thx!
    Aloha! ben ik weer. Sorry voor de late reactie. Ben sinds 6 weken vader geworden en in december was mijn vriendin dus hoogzwanger, druk druk

    Anyway, gefeliciteerd met de A6! Uiteindelijk dezelfde auto (onderstel) toch?

    Dat van die velgen, nou inderdaad, daar heb ik mij al een keer pijnlijk op verkeken helaas... ook in een parkeervak parkeren, je zet hem er schuin voor en komt toch anders uit dan je dacht haha. Nu rij ik ook te weinig met corona om de auto van top tot teen te leren kennen. Komt wel.

    Maar om even terug te komen op de foutcodes. Bij mij ging op een gegeven moment het oranje motor lampje in mijn cockpit branden. Dus ik weer uitlezen, zelfde code. Omdat ik mijn auto met verlengde garantie bij Vaartland gekocht heb, maakte ik aanspraak op de AutoTrust garantie. Bleek dat Vaartland mijn auto nooit heeft aangemeld bij AutoTrust voor de garantie van 6 maanden waar ik 1200eu voor betaald heb, inclusief een mysterieuze onderhoudsbeurt waar ik erg bovenop heb moeten zitten om bewijs te krijgen dat het uitgevoerd was (ik vertrouwde Vaartland voor geen meter meer). Bleek dit niet eens een grote beurt te zijn maar een laffe vloeistof bijvullen en optische check. Maar goed, daar zal ik eens een aparte topic over starten.

    Nadat mijn auto aan was gemeld bij AutoTrust,ben ik met de auto naar een Bosch garage gegaan. Die legde mij uit dat als zo'n dergelijke storing drie keer (of vaker) voor komt in het systeem, hij dan pas het motorlampje inschakelt. Dus niet direct bij de eerste keer. Vervolgens een diagnose gedaan en nu bleek dat de linker katalysator stuk was en de rechter lambdasonde. Inclusief diagnose en arbeidsuren kwam dit grapje op een kleine €2200,- en dit viel gelukkig onder garantie.

    Nu is alles hersteld, foutcodes weg en ik moet eerlijk zeggen dat hij directer, sneller en veel zuiniger aanvoelt. Ik ben erg blij dat dit nu (eindelijk) is opgelost.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •