Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Storing in electr.circuit aansturing naar startmotor (EPC en motormanagement lampjes branden)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7

    Standaard Storing in electr.circuit aansturing naar startmotor (EPC en motormanagement lampjes branden)

    Vandaag een nieuw evenement met Audi A7 V6 TFSI (2012, model 2013), 120000km.

    Prima gereden, half uurtje parkeren, motor nog vrij warm, maar hierna auto wil niet meer starten. Alles gaat aan wat aan moet, maar wil niet starten (startmotor draait niet). EPC lampje brandt en het motormanagement lampje brandt.

    ANWB heeft spanning gezet op electrische aansturing van de startmotor (zwarte box onder motorkap midden bij voorruit dicht bij ruitenwisser), en hij start wel. Zonder die 'hulp' start hij daarna nog steeds niet. Na aankomst bij mijn garage start hij natuurlijk wel ...

    Mijn garage kan geen fout codes krijgen, omdat ik kennelijk zo'n intelligent extra SCM beveiliing heb die op dezelfde sensor zit, en die "altijd" foutcode bij Audi geeft, waardoor de andere foutcodes overschreven worden.

    Ik zie heel veel opties langskomen op dit forum:
    LMM, gasklep, relais, ECU, sensoren (vele), etc.

    Wie heeft suggesties ?

    PS.
    Wel eerder eens af en toe kort gehad dat EPC lampje ging branden bij starten, meestal na stoppen en herstart weer weg.

  2. #2
    Yuxel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2020
    Posts
    726
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Storing in electr.circuit aansturing naar startmotor (EPC en motormanagement lampjes branden)

    Hoe is de auto uitgelezen? Met VCDS of een andere OBD module?
    A3 e-tron Q5 2.0 TDI Quattro S-Line A4 2.0 FSI
    Originele VCDS Haarlem

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7

    Standaard Re: Storing in electr.circuit aansturing naar startmotor (EPC en motormanagement lampjes branden)

    Met VCDS / VAG-com

  4. #4
    Yuxel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2020
    Posts
    726
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Storing in electr.circuit aansturing naar startmotor (EPC en motormanagement lampjes branden)

    Lastig. Heeft de auto Start Stop systeem? Dat systeem is niet goed voor de startmotor.
    A3 e-tron Q5 2.0 TDI Quattro S-Line A4 2.0 FSI
    Originele VCDS Haarlem

  5. #5

    Standaard Re: Storing in electr.circuit aansturing naar startmotor (EPC en motormanagement lampjes branden)

    Mijn garage kan geen fout codes krijgen, omdat ik kennelijk zo'n intelligent extra SCM beveiliing heb die op dezelfde sensor zit, en die "altijd" foutcode bij Audi geeft, waardoor de andere foutcodes overschreven worden.
    Begrijp ik dat je een alarmsysteem (of alleen extra startonderbreker) hebt geinstalleerd? Dan zou ik die eerst nakijken, batterij van die zender eens vervangen?


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7

    Standaard Re: Storing in electr.circuit aansturing naar startmotor (EPC en motormanagement lampjes branden)

    Start/stop staat bij mij (permanent) uit. Startmotor lijkt het mij perfect doen, tot nu toe altijd, en dmv de directe stroom op de startmotor aansturing sloeg die gelijk aan, en startte. ANWB man zei "storing in aansturingscircuit van de startmotor".
    Alarmsysteem (afgedwongen door verzekering) is officieel SCM klasse 5, Clifford, met draadloos kastje. Batterij is nog goed, nog relatief kort geleden vervangen. Alarm aan/uit (piepen etc) werkt gewoon zonder enig probleem. Maar ik zal voor zekerheid toch vervangen.
    Probleem lijkt dus minder startonderbreker (van auto zelf of van extra alarmsysteem) en meer de aansturing van de startmotor.
    Garage zegt dat dan vaak het relais het probleem is, maar als gemeld, het extra alarmsysteem schijnt op diezelfde relais aangesloten te zijn (men zegt dat dit op zich correct is), maar bij elke in- en uitschakeling veroorzaakt het alarmsysteem dus een foutmelding op dat relais, waardoor (?) dus kennelijk eerdere foutmeldingen op datzelfde relais niet meer zichtbaar zijn (?).

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •