Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: 3.0 TDI verliest koelvloeistof

  1. #1
    Robin030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard 3.0 TDI verliest koelvloeistof

    Hallo,

    Ik heb sinds recent een koelvloeistof probleem met mijn auto binnen 3 weken tijd 2 liter moeten bijvullen.

    De auto is bij de garage geweest die hebben het koelvloeistof systeem onder druk gezet daarbij is geen lek gevonden.
    Nu weet ze bij de garage dus niet met zekerheid te zeggen waar het probleem kan liggen.
    Ze denken dat het de warmtewisselaar/egr is waarbij de koelvloeistof bij de Inlaatspruitstuk naar binnen loopt.

    Het plan voor volgende week is om de auto een nacht onder druk te zetten om te kijken of er dan wat zichtbaar wordt en eventueel met een camera de Inlaatspruitstuk in te kijken

    Dus nu op advies van de garage om zelf ook wat onderzoek te doen,. Heb ik dus een aantal vraagje aan jullie forumleden.
    Zijn er bekende problemen zijn bij dit type motorblok met koelvloeistof verlies?
    Zou het inderdaad met de warmtewisselaar/egr te maken kunnen hebben? En hebben jullie misschien ook nog andere suggesties waar het probleem misschien aan kan liggen en eventuele diagnose tips zijn ook erg gewenst.

    Alvast bedankt, Robin

    Wat informatie over de auto

    Audi A6 c7 4g 2012
    3.0tdi v6 204pk (gechipt naar 270)
    S-tronic 7 bak
    Kmstand 245000

  2. #2
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 TDI verliest koelvloeistof

    Helaas hebben we er hier toch al behoorlijk wat 3.0tdi's met een lekke koppakking. Dit is makkelijk te controleren door eens flink door te trekken/motor zwaar te belasten en kijken hoeveel druk er dan op het koelsysteem staat.

    Jos.

  3. #3
    Robin030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 3.0 TDI verliest koelvloeistof

    Zou je dan niet witte rook uit je uitlaat moeten zien en evt olie in de koelvloeistof of andersom?

  4. #4
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 TDI verliest koelvloeistof

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robin030 Bekijk Berichten
    Zou je dan niet witte rook uit je uitlaat moeten zien en evt olie in de koelvloeistof of andersom?
    Helaas is het bij VAG over het algemeen zo dat je er verder niets van ziet/tegenkomt, behalve behoorlijk druk in het koelsysteem..

    Jos.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Posts
    87
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 3.0 TDI verliest koelvloeistof

    Kan het niet met zekerheid zeggen, maar 2 liter in 3 weken lijkt me toch erg veel voor een lekke koppakking. Denk dat je dan toch al iets zal merken aan de uitlaat of dat de motor niet meer normaal zou koelen.
    Merk je iets aan de dop van koelwater/olie?
    Kijk eens bij draaiende motor als er luchtbellen in het expansievat komen?
    Mss zoeken in de richting van egr koeler?

    Hoop voor jou dat het niet de koppakking is!


  6. #6
    Robin030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 3.0 TDI verliest koelvloeistof

    Koelwater/olie dop zijn schoon geen smeurie of andere gekke dingen verder ook geen bellen in het expansievat te zien

    Mocht het inderdaad de egr zijn. Zou het dan denk je mogelijk zijn om die uit te schrijven en af te doppen. Of blijft de koelvloeistof dan alsnog door het egr systeem lopen

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    34
    Posts
    35
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 3.0 TDI verliest koelvloeistof

    Die van mij had lekkage tussen de V. (Onder de EGR cooler).

    nieuwe pakkingen voor de oliekoeler + egr cooler + nieuwe klep (er zit een klep) hebben het opgelost.
    Het was wel een beetje prutswerk waar ik even de moed voor moest vinden om er aan te beginnen.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2019
    Leeftijd
    37
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 TDI verliest koelvloeistof

    Beste

    ik heb een audi a6 3.0 2013 ook gechipt naar 270 pk
    265000 km.
    ook zelefde probleem gehad bijna 1 liter per dag moest ik toevoegen
    de oorzaak is ( regulatie klep ) dit zit helemaal onder de oliekoeler in de V das heel veel werk dit klep regelt de lucht en de koelvloeistof.
    boven op ook magnetklep verandert en circulatie pomp ook sinds 2 dagen geen verlies maar dop van expansievat moet ook veranderen omdat deze wordt versleten met de druk.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •