Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23

Onderwerp: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

  1. #1

    Standaard 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Ik koop voor de vakantietijd al jaren een grote auto. Deze keer een Audi A8 2.8 Quattro uit 1997.
    De auto ziet er best goed uit, staat prima op de banden en de distributieriem is in 2012 bij 250000 km vervangen.
    Nu heeft hij 307000 km gereden.
    Ik heb wel een paar aandachtspunten:
    Volgens mij werkt de tiptronic niet goed. Als ik 120-130 km/u rijdt dan is het toerental ongeveer 4500 omw/min. Dat lijkt me toch wel hoog.
    Ik ontdekte dat de temperatuurmeter helemaal dood lijkt te zijn. Hij blijft links liggen en komt geen mm in beweging.
    Als je remt dan hoor je soms bij het intrappen van de rem een vreemd geluid. Lijkt van dichtbij te komen. Moeilijk te omschrijven.

    Als iemand hier iets over kan zeggen, dan zou dat mooi zijn, alvast hartelijk dank.
    Laatst gewijzigd door gj.schuurman; 07-04-16 om 21:39.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Leeftijd
    62
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Ja ik heb ook zo.n a8 maar deze draai 2200 tpm bij 120 dus mis je nog een versnelling als je met de hand schakel kun je zien welke hij staat.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    886
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Wel meer dan 1 versnelling, een verschil van 2300rpm klinkt alsof hij in z'n 3 op de snelweg rijdt.

  4. #4

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Vanmiddag schakelde hij ineens wel op. Ik zag toen ook op het display de D stand oplichten. Ik kon daarvoor niet zien in welke stand de automaat stond.. na enige tijd schoot hij terug naar de 3e versnelling, met een flinke klap...en zag ik niet meer in welke stand de automaat stond... Ik weet dat de bak onder de motorkap waar de automaatcomputer in zit water heeft gehad. Zou het daar mee te maken kunnen hebben?
    Laatst gewijzigd door gj.schuurman; 16-04-16 om 22:27.

  5. #5

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Even weer een vervolg:
    Als ik de auto op het contact zet, dan zie ik duitse tekst op het display en de schakelstand (P). Er verschijnt OK en daarna verdwijnt alles van het display behalve de temp en het nog te rijden aantal km.
    De auto schakelt helemaal niet. Je rijdt dus in de 3e versnelling weg, met veel slip op de koppeling. Hij blijft in de derde versnelling staan.
    Volgens mij ruik je bij het linker voorwiel de koppeling het is er ook warm. Logisch want die slipt voortdurend, totdat je voldoende op snelheid bent. Je kunt ermee rijden, maar bij het wegrijden ben je erg traag. Hoelang gaat dit goed?

    Herkent iemand dit probleem?
    Laatst gewijzigd door gj.schuurman; 20-04-16 om 08:13.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2015
    Posts
    151
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Nogmaals zoals in andere topic van je.. heb je hem al laten uitlezen? Klinkt mij in de oren als "opruimen die bak, en iets anders zoeken.."

  7. #7

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Ik heb hem niet laten uitlezen. Er zal vast wel iets uit komen.
    Ik heb het volgende gedaan: de stekkers van de automaatregelaar losgehaald. Ik heb ze een paar uur eruit gelaten en toen weer aangesloten. Het display blijft nu aan en de versnelling waar hij in staat licht op. De regelaar lijkt goed te zijn. Ik heb nog niet gereden... Als er iets in de bak niet goed is, dan zou hij weer in de noodloop moeten gaan. Ik ben benieuwd.

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gj.schuurman Bekijk Berichten
    Ik weet dat de bak onder de motorkap waar de automaatcomputer in zit water heeft gehad. Zou het daar mee te maken kunnen hebben?
    Dat lijkt me een schot voor open doel, het antwoord kun je zelf ook bedenken...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Maar, wat zijn de gevolgen ervan? Als de regelaar het nu weer gaat doen, is het leed misschien te overzien. Hij is in ieder geval weer tot leven komen. Oorzaak was een niet dicht zittend deksel van de bak waar de regelaar in zit. Ik denk niet dat hij helemaal onder water heeft gestaan, maar het was er wel een vochtige boel. Het water kwam zelfs in de auto op de vloer aan de passagierskant terecht.

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Niemand kan op afstand zien wat de gevolgen ervan zijn, vanzelfsprekend. Maar je snapt wel dat elektronica en water niet goed samen gaan. Als de boel nu weer werkt heb je misschien geluk gehad en kun je hopen dat het blijft werken. Wel een leuk moment om de auto in te ruilen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Ja, dat is zo, maar ik vind het een mooie auto. Ik ben er steeds weer van onder de indruk. Jammer om hem weg te doen. Ik wil proberen om hem in de vakantie te gebruiken.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    326
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Even laten uit uitlezen en dan weet je meer. Heb je alle stekkers al even gecontroleerd op oxidatie? Als er water in heeft gestaan zou dat ook problemen kunnen geven. Misschien is het wel iets simpels en misschien is het tijd voor een nieuwe computer. Even uitlezen geeft je vaak wat meer duidelijkheid.
    S8 2007 5,2fsi
    Dodge Ram 1500 5,7 Hemi 2015
    Honda CBR954RR 2002

  14. #13

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Dank voor de reactie. Ik ga eerst kijken of er nog storingen zijn. Dan laat ik hem daarna eventueel uitlezen.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2015
    Posts
    151
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gj.schuurman Bekijk Berichten
    Dank voor de reactie. Ik ga eerst kijken of er nog storingen zijn. Dan laat ik hem daarna eventueel uitlezen.
    Je bent verder niet eigenwijs toch? ;-)

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    326
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Na 14 dagen zou ik het zoeken wel opgeven. Het is ook niet de meest simpele auto om zelf even met de multimeter storing te zoeken......
    S8 2007 5,2fsi
    Dodge Ram 1500 5,7 Hemi 2015
    Honda CBR954RR 2002

  17. #16

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Ik was alleen bezig met het opsporen van de lekkage in de auto. Daardoor kwam ik bij de bak waar de regelaar in zit uit. Die heb ik nu dus gereset. Hij lijkt het nu weer te doen. Als er weer storingen/problemen optreden, dan laat ik hem vanzelfsprekend uitlezen.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    326
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Dus alles werkt weer en hij schakelt weer soepel? Veel plezier ermee!! Daar heb je tenslotte een A8 voor 😉
    S8 2007 5,2fsi
    Dodge Ram 1500 5,7 Hemi 2015
    Honda CBR954RR 2002

  19. #18

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Ik ben er vanmiddag mee weg geweest en alles werkt. De versnellingen werken soepel en ook het inleggen van de D,R en N gaat erg soepel.
    Ik ben steeds weer onder de indruk van deze auto. Een tijdloos model, wat na 19 jaar nog steeds erg mooi is. Zelfs mijn kinderen vinden hem mooi.
    De bak van de computer heb ik extra goed dicht gemaakt. Eem flinke laag vaseline op de rubbers gedaan en de schroeven goed vastgezet. Ik hoop dat de lekkage daar mee ook verholpen is.
    Nu maar hopen dat het probleem hiermee definitief opgelost is.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    886
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Niet te vroeg juichen. Oxidatie is een proces, waarbij je na een poosje alsnog/weer problemen kunt krijgen. Bijvoorbeeld als je net lekker op vakantie bent. Hoop het niet voor je, en zorg anders voor een goede Wegenwacht-dekking.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2006
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: 2.8 quattro: Tiptronic schakelt niet goed, temp.meter stuk, geluid bij remmen

    Iig is het vruchtbaar dat je weet waar het probleem in zit. Ik zou op zoek naar een andere computer gaan en dan zorgeloos genieten.

    Niels

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •