Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Stuurhuis lekt olie

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2023
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Stuurhuis lekt olie

    Stuurhuis van mijn A8 D2 3.7 Lekt olie. Ik kan het moeilijk zien maar waarschijnlijk bij een van de leidingen op het stuurhuis. Heeft iemand een beschrijving hoe ik het stuurhuis moet demonteren? Of tips?

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    56
    Posts
    133
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard

    Het demonteren van een A8 stuurhuis is een uitdaging, ik heb het twee keer gedaan bij een 98-er S8 en ik werd er niet blij van, maar wat moet dat moet...

    In principe zit hij maar met drie bouten vast en die zijn alle drie vrijwel onbereikbaar en onzichtbaar. Je moet op de tast en je hebt een heel arsenaal een verlengstukken, knietjes en andere rommel nodig uit de doppenset. Vaak moet je met 3/8ste en met 1/4de werken omdat halfduims veel te groot is voor de kleine ruimtes.

    De leidingen los halen is moeilijk en de koppeling tussen stuurhuis en stuurstang ook, overal moet je goed kijken, nadenken, je plan maken en dan pas doen.

    Ik had de mazzel dat ik op een sloper kon oefenen en dat was maar goed ook. De bout waarmee het stuurhuis aan de stuurstang vast zit is excentrisch en kun je maar een kwart tot een halve slag draaien. Draai je toch door, dan draai je de bout verrot en sta je schaakmat. Dan moet je slijpen en is het voor altijd kapot. Dat gebeurde me bij de sloper dus.

    Anyway, het is te doen, maar neem er lekker de tijd voor en begin gewoon, het lukte mij in mijn eentje ook.

    Overigens: vaak is het dekseltje van het servotronic stuurhuisje doorgerot, dan spuit de olie er op een gegeven moment uit.

    Leuk leesvoer: http://www.audipages.com/Tech_Articl...eer/srack.html
    Laatst gewijzigd door tom; 08-09-23 om 11:26.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •