Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: 2.5 V6 TDi (AFB) valt stil onder 1/3 brandstofhoeveelheid

  1. #1

    Standaard 2.5 V6 TDi (AFB) valt stil onder 1/3 brandstofhoeveelheid

    Audi A8 2.5 TDI V6 Quattro (110kW/150pk) - AFB motor - bwj 2000.

    Volgende probleem: ik was aan het rijden, tot plots het voorgloeilampje begon te pinken. Iets verderop reed ik de brug op, toen 'snokte' de wagen zo 3x, alsof hij zich inhield. Lampje nog steeds ah pinken, ik rijd de brug af... paf, gedaan, motor valt gewoon stil. Daar sta je dan te koekeloeren. Soit, met de VCDS werd volgende foutcode uitgelezen: 01441 - Fuel level sender - implausible signal. Mijn brandstofmeter stond nog op 1/3.

    Heb dan gewoon met jerrycan 25l diesel in tank gegoten, injectiepomp ontlucht en ik kan nu terug normaal rijden, alleen zorg ik ervoor dat mijn tankinhoud niet onder 1/3 komt te staan. Niet echt ideaal, mr het werkt voorlopig. Iemand enig idee wat het nu weer is ? Zolang ik niet 'bijtankte', was het niet mogelijk de foutcode te wissen!

    FYI: Het voorgloeilampje dat begon te pinken was eigenlijk een signaal om te zeggen dat er iets niet juist zat in de brandstoftank, dat de niveau's links en rechts niet gelijk waren of dat het niveau te laag was gekomen, waardoor de VP44 injectiepomp geen brandstof meer kon aanzuigen. De ECU heeft daarom de VP44 uitgeschakeld, waardoor ik stil viel, om te voorkomen dat er lucht wordt aangezogen en zo deze pomp zou stukdraaien.

    Tips welkom !

    Grtz,
    Laatst gewijzigd door TurboStaaf; 24-01-12 om 14:49.

  2. #2
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.663
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.5 V6 TDi (AFB) valt stil onder 1/3 brandstofhoeveelheid

    Het relais van de pomp in je tank !!

  3. #3

    Standaard Re: 2.5 V6 TDi (AFB) valt stil onder 1/3 brandstofhoeveelheid

    De tank van een A8 is U-vormig, maar dan op zijn kop.
    Er zit in de ene tankhelft een pompje dat de brandstof pompt van de "loze" kant naar de kant waar de brandstofleiding naar de motor zit.
    Als er dus met die pomp iets mis is ( het relais kan, maar ook de pomp zelf of een zekering ) dan krijg je dit. Je hebt dan nog brandstof, maar je motor kan er niet bij.

    Met een diesel moet je dat wel zien te voorkomen hoor, want drooglopen kunnen de onderdelen van de brandstofvoorziening heeeeel slecht tegen.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    28
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5 V6 TDi (AFB) valt stil onder 1/3 brandstofhoeveelheid

    Ik heb hetzelfde gehad....gloeilampje knipperen en na een x aantal KM valt hy stil....met de neus schuin omlaag parkeren geeft hetzelfde effect..

    De auto viel stil en was niet aan de praat te krijgen. Eerste reactie Pouw zwolle was: je tank is leeg. Wat m.i. niet kon aangezien ik nog 300 km moest kunnen rijden. Linker tank bevatte nog zo'n 20 liter. Eerste constatering: aanzuig-pijpje aan de pomp in de tank afgebroken..... met dubbele compenten lijm vast gezet (werkt nog steeds prima trouwens).

    Daarna bleek de sensor in de tank niet goed te werken (gloeilampje knipperde nog steeds). Deze hebben ze via een bypass omzeild. Werkt nu prima met maar 1 nadeel.....ik kan de tankmeter in het dashboard niet meer vertrouwen.

    Moet met zo'n 800 km op de dagteller toch echt tanken om niet stil te komen staan. Er wil dan ongeveer 60 liter in dus ik moet zo'n 20 liter overhouden om het motormanagement niet in de stress te laten schieten en van alles ter "self-protection" te laten uitschakelen.

    Het is me tot nu toe 1 x overkomen dat ik stil kwam te staan (gaf een vriendin 20 eurie om beetje te tanken wat ze vergat....euj..de 20 euro had ze nog hoor...)...10 liter erin gegooid....beetje "ANWB" spray in de luchtinlaat en gaan maar weer...haha.

    Pouw gaf aan dat het vervangen van de sensor zeer duur zou zijn dus ik laat het maar zo.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •