Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 22

Onderwerp: Verwarming / airco koud

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2004
    Posts
    98
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard Verwarming / airco koud

    Als de auto stationair draait functioneert de verwarming / airco zoals het hoort. Wanneer de snelheid van de auto toeneemt neemt het toerental van de ventilator af en wordt de toegevoerde lucht steeds kouder in de auto. Met als gevolg.........STEENKOUD.

    Ik heb:

    1. de thermostaat vervangen;
    2. koelsysteem schoongespoeld;
    3. kacheldeel schoongespoeld (geen verstopping)
    4. Vagcom uitgelezen en geen foutmeldingen.

    Wie ??

  2. #2

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    verdorie, dat heb ik ook, maar alleen als ik al een uur of langer aan het rijden ben. ( zie topic below ) met de kachel op 24-25 graden wordt het dan behaaglijk ( alsof je in een andere auto 19-21 graden selecteert ).

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    256
    Kudos
    2
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    Probeer met perslucht je interieur temperatuur sensor eens schoon te blazen.. deze willen wel eens vervuilen en hele rare storingen geven...
    er zit een klein roostertje boven de bediening van je clima daarachter zit de sensor.. even doorblazen wil vaak al helpen..

    En anders met vagcom uitlezen wat voor binnentemp en buiten temperatuur de clima zelf meet..

    De motor blijft wel op 90graden staan? kookt niet of wijkt af? kan ook nog een waterpomp wezen in een extreem geval..
    Audi S2 coupé "95
    Audi S4 Avant 4.2 V8 ''04
    Audi RS6 Avant 5.0 V10 "09

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2004
    Posts
    98
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    Motortemperatuur is en blijft 90 graden in alle omstandigheden. Wat betreft de sensor die had ook bij mij al aandacht. Woensdagavond op de planning om deze eens even los te sleutelen en schoon te maken.
    Bedankt voor de reaktie en laat snel het resultaat horen.

  5. #5
    Breuk66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2010
    Leeftijd
    57
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S8
    Land
    Land

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    Hoihoi,

    Een herkenbaar probleem, wat ook nog kan is dat een van de electrische kleppen in het systeem blijft hangen of meer goed sluit.
    Hoor je misschien af en toe een tikgeluid uit je dash komen?
    V8 maal puur genieten !


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2004
    Posts
    98
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    Temperatuursensor schoon "ventilator" (verbonden met plastic buis) is gewoon gangbaar en start direct bij ingeschakeld contact. Idd de electrische pompventieleenheid is de volgende op mijn lijstje om te controleren. Staan verdacht veel op het internet aangeboden. Dealer plaatst alleen nog maar de verbeterde versie. Onderdeel is goed bereikbaar dus op naar de volgende klus ! Maar houdt mij nog steeds aanbevolen voor tips. (de waterpomp / afgebroken schoep is ook al geroepen...............maar onder alle omstandigheden blijft de koelvloeistoftemperatuur 90 graden. Dus deze sluit ik voorlopig even uit. Is ook het meeste werk ;-)

  7. #7
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    de climat control maakt gebruik van 3 of 4 sensoren in het interieur en 1 of 2 buiten (achter de grill enof paravaan ed)
    als deze een storing heeft dan kan het systeem denken dat het "warmer is dan echt" en zal deze compenseren met koude lucht.
    ook kan zoals beschreven een van de stelmotoren defect zijn waardoor de warm/kachelklep niet meer genoeg of niet opend met teveel kou als resultaat.
    gelukkig kan je de climatcontrol uitlezen om dit soort storingen op te zoeken.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2004
    Posts
    98
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    En daar zit nu juist het probleem......alle stelmotoren werken en reageren op commando. UITLEZEN = GEEN FOUTMELDINGEN !!

  10. #9
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    dan eens kijken of de vacuum gestuurde regelklep op de warmwaterleiding wel werkt, deze wil ook wel eens vastzitten
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2004
    Posts
    98
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    Kijk dat is een goede tip............maar waar zit dat ding ! Ik herken er niets van onder mijn kap.

  12. #11
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rhunter Bekijk Berichten
    Kijk dat is een goede tip............maar waar zit dat ding ! Ik herken er niets van onder mijn kap.
    deze zit normaal op/tussen de heetwater slang vanaf de motor naar de kachelradiateur' ik weet alleen niet of dat later veranderd is bij jouw model
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2004
    Posts
    98
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    Het zijn in mijn auto 2 kleppen (N175 / N176 klep) Deze zijn geintegreerd in de pompventieleenheid (extra elektrische waterpomp voor de kachel) deze pomp heeft spanning en geeft geen foutcode. Inmiddels een sensor vervangen (G89 Sensor inlaat frisse lucht) deze gaf een spontane foutmelding. Helaas heeft dit niet geleid tot DE oplossing.
    Volgende actie zal zijn de pompventieleenheid vervangen. blijkt ook een updateversie van te bestaan. Wordt vervolgd.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    256
    Kudos
    2
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    Als het de aansturing is kun je eens proberen de zekering voor de pompklepeenheid eruit te trekken. (zit rechts voor in voetenruimte zekeringkast van de passagier)
    Let wel op trouwens dat de kleppen massa geregeld worden. dus als je spanning op je stekker krijgt wil niet automatisch zeggen dat het in orde is..

    Als je de zekering eruit trekt blijven de kleppen open waardoor alle koelvloeistof door de kachel radiateur loopt mocht hij dan nog koud blijven kun er wel vanuit gaan dat er iets niet goed zit in de pompklepeenheid. als hij daarna wel goed warm blijft dan zit het hem waarschijnlijk in de aansturing naar de pompeenheid.

    Ze gaan nog wel eens stuk/vast zitten inderdaad zoals boven wordt aangegeven.
    Laatst gewijzigd door Foeglass; 09-02-12 om 23:48.
    Audi S2 coupé "95
    Audi S4 Avant 4.2 V8 ''04
    Audi RS6 Avant 5.0 V10 "09

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2004
    Posts
    98
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    Bingo! Warm !!! Zekering verwijdert en het gevolg is WARMTE en een fan die niet meer terugloopt. Kan ik zo effe blijven rijden ?? Moet naar Ostenrijk vd week.
    Aansturing lijkt dus de oorzaak. Waar kan ik het volgens jouw in gaan zoeken nu ???

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    256
    Kudos
    2
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    Kijk even of de koelvloeistof naloop pomp bij jou ook op dezelfde zekering zit.
    is dit wel het geval dan zal ik de zekering terug stoppen en de stekker van de pompklepeenheid onder je parafaan los trekken voor de trip richting oostenrijk.

    Dit is een lap middel dus ik adviseer er niet te lang mee te blijven rijden.

    Ik zou nu eens via vagcom gaan kijken naar de waarden van de internieur temperatuur sensor en kijken of die afwijken.
    Het is lastig om nu verdere tips te geven over hoe verder te zoeken. er zijn zoveel sensoren en actuatoren in de clima dat storing zoeken vrij lastig kan zijn.

    Uit welke omgeving kom je weg?
    Audi S2 coupé "95
    Audi S4 Avant 4.2 V8 ''04
    Audi RS6 Avant 5.0 V10 "09

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2004
    Posts
    98
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    Heren,

    Heb de koude overleefd ;-) Inmiddels kan het dak weer open !! Maar ben inmiddels verder gekomen. De bedieningsunit vervangen door een ander exemplaar (sloop) en alles weer in orde.
    Bedankt voor alle suggesties en ideeen.

  18. #17
    Breuk66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2010
    Leeftijd
    57
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S8
    Land
    Land

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    Helemaal goed ..

    Heb je misschien een foto van het vervangen onderdeel, de bedieningsunit ?
    En was het veel werk?

    Altijd handig om te weten nietwaar :-)
    V8 maal puur genieten !

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2004
    Posts
    98
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    het vervangen stelt niets voor 2 schroefjes en 5 stekkertjes. Maar voordat je er bent pfffffffffffff maar met gezond verstand en tijd gaat het lukken.

    Verwijder dashboardkastje, verwijder aflegvak onder de stuurkolom.
    Zet de stoelen in de achterste stand.
    verwijder linkerdeel van de tunnelbekleding (2 schroeven), verwijder rechter deel van de tunnelbekleding (2 schroeven) eentje zit onder de mat.
    verwijder het centrale luchtrooster en verwijder de centrale schroef'.
    Na het verwijderen van 4 moertjes (2 links en 2 rechts) kan de gehele unit (radio/beeldscherm en aircobedieningsunit) naar achter getrokken worden. Het vervangen van de verschillende onderdelen is dan een fluitje van een cent.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2018
    Leeftijd
    53
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard re: Verwarming / airco koud

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breuk66 Bekijk Berichten
    Hoihoi,

    Een herkenbaar probleem, wat ook nog kan is dat een van de electrische kleppen in het systeem blijft hangen of meer goed sluit.
    Hoor je misschien af en toe een tikgeluid uit je dash komen?

    Beste Breuk66,

    Het 'tik geluid' uit het dashboard wat je beschrijft, dat doet mijn A8 ook af en toe,
    én als ik een wat langere rit maak, wordt de aangevoerde lucht uit het systeem steeds kouder.
    Als ik jou goed begrijp zijn het de electrische kleppen die niet meer goed functioneren.
    Kun je mij misschien op weg helpen dit probleem op te lossen ?
    Wat is handig ? Kun je ze schoonmaken, of moeten ze vervangen worden ?
    Waar zitten ze precies ?

    Alvast bedankt.
    Groetjes , Roel

  21. #20

    Standaard Re: Verwarming / airco koud

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Foeglass Bekijk Berichten
    Als het de aansturing is kun je eens proberen de zekering voor de pompklepeenheid eruit te trekken. (zit rechts voor in voetenruimte zekeringkast van de passagier)
    Let wel op trouwens dat de kleppen massa geregeld worden. dus als je spanning op je stekker krijgt wil niet automatisch zeggen dat het in orde is..

    Als je de zekering eruit trekt blijven de kleppen open waardoor alle koelvloeistof door de kachel radiateur loopt mocht hij dan nog koud blijven kun er wel vanuit gaan dat er iets niet goed zit in de pompklepeenheid. als hij daarna wel goed warm blijft dan zit het hem waarschijnlijk in de aansturing naar de pompeenheid.

    Ze gaan nog wel eens stuk/vast zitten inderdaad zoals boven wordt aangegeven.


    * Heren,
    ik zit met een vergelijkbaar probleem met mijn A6 2.0 tdi automaat dec 2014, en wil dit ook proberen te controelren. Maar welke zekering moet ik hebben?
    Ondertstaande link verwijst naar de diverse zekeringen
    https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=izHzdhFelqU&ab_channel=FuseDia grams

    Status van het probleem
    stationair: verwarming werkt matig,
    rijdend D stand: direct koude lucht
    Rijdend S stand, hoge toeren houden: na een tijdje wel warme lucht.

    Koelmotoren zijn vervangen, radiator vervangen maar beide geen effect
    nieuwe termostaat
    geen storingen zichtbaar

    Het lijkt dat er wel wat hoge druk op het koelsysteem zit. Af en toe een melding bij het starten "motor afzetten, koelvloeistof bijvullen" maar verdwijnt binnen 30 sec. en bij het openen van het reservoir komt het niveau weer omhoog..

    Kan er nog niet uitkomen wat het probleem is

    Iemand een vergelijkbare situatie gekend en misschien de oplossing voor mij?

    Bedankt alvast

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •