Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

  1. #1
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Ik heb sinds kort een Audi A8 Quattro, met een 4.2 liter V8 benzine motor.
    De lampunits geven ondanks dat het Xenon is niet erg veel licht.
    Ik denk dat de dimlichten Xenon lampen zijn die door projectors heen schijnen.
    Voor het grootlicht zitten nog extra tussen ruiten in de koplampen (fresnell lenzen)
    en die zijn nogal gelig en donker. De auto ziet er daardoor ook wat minder fraai uit.

    Ik heb rond gegoogleled maar kwam er achter dat nieuwe lampunits erg duur zijn,
    ze gaan zo richting 600 tot 700 euro per stuk.
    Verder nog op eBay gekeken, maar daar is voor dit model vrijwel niets te vinden.
    Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

    --- Edit ----------------------------
    Toevoeging 23-01-2013:
    Een aantal posts lager heb ik de foto's van de nieuwe units toegevoegd, ingebouwd in de auto en de nodige beschrijving voor degene die dit ook willen doen.
    Er staan ook foto's die het verschil in lichtbundels tussen oude en nieuwe koplamp units laat zien!
    -------------------------------------
    Laatst gewijzigd door Leonardo2000; 23-01-13 om 10:17.
    Audi A8 L, 4.0 TFSI, 2014, Stage 2 tuning, 585pk 828nm, headup display, matrix koplampen, standverwarming, stuurverwarming, stoelmassage en stoelverkoeling zowel voor- als achterin, B&O geluidsintallatie, panormadak en nog veel meer.

  2. #2
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.663
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Is het glas nog wel helder?
    Anders zou je het buitenglas kunnen polijsten.
    Dit doet ook wonderen.

    https://www.youtube.com/watch?v=K1lMUAzspuA

    https://www.youtube.com/watch?v=GsHH...eature=related
    Laatst gewijzigd door Bert A4; 18-11-12 om 04:01.
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

  3. #3
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Hallo Bert, bedankt voor je fimpjes. Ik heb even gekeken.
    De koplampen van deze type A8 heeft geen projectors maar een soort kokertjes met achterin een reflector met een H7 halogeenlamp, voor grootlicht.
    Het dimlicht is een D2S xenonlamp welke in de grote reflector geplaatst is met daarvoor een fresnell lens, die zich ca. 4 cm achter het buitenste koplampglas bevind.
    De fresnell lens is verantwoordelijk voor het juiste lichtbeeld, en omdat deze lens gesegmenteerd is is hij relatief dun en licht in gewicht (er is minder plastic voor nodig).
    Deze fresnell lens is vergeeld, door het UV van de Xenonlamp, denk ik. Maar hij zit in de koplamp, het is niet het buitenste glas.
    Er zijn veel auto's van deze leeftijd die daar last van hebben.

    Ik kan geen plaatje in de tekst toevoegen met "Insert Image".
    Het window wordt dan grijs en er komt geen dialog voor het toevoegen van het plaatje.
    Nadat ik terug ging was ik alle tekst kwijt en moest alles opnieuw typen.
    Vandaar een linkje naar de foto van de koplamp: http://www.leoberkhout.com/Audi_Leo/...A8_koplamp.jpg

    De lampunit zal waarschijnlijk dichtgelijmd zitten.
    Openmaken is erg riskant, kunststof kan na vele jaren uitdrogen (weekmakers verdampen) waardoor het bros wordt en gemakkelijk breekt.
    Zelfs als het met een föhn verwarmd wordt.

    Er zullen wel andere units in moeten, denk ik, maar op eBay vind ik niets.
    De standaard units hebben een automatische hoogteverstelling voor het xenon licht en ook de ballastunits zitten er aan vast.
    Dat maakt de units dan gelijk ook heel duur.

    Een eBay unit met helderglas zonder hoogteverstelling en waarin je zelf Xenon lampen plaatst kan nog wat problemen opleveren:
    • de units hebben het juiste keurmerk nodig dat ze ook voor xenon licht geschikt zijn (voor de APK keuring wel een noodzaak),


    • de units hebben het juiste keurmerk nodig dat ze ook voor xenon licht geschikt zijn (voor de APK keuring wel een noodzaak),
      dergelijke goedkope units hebben fantastische gesegmenteerde reflectors, die echter wel heel veel strooilicht veroorzaken. En alles wat je aan strooilicht veroorzaakt heb je zelf niets aan, dat licht ben je alvast kwijt voor je op de weg en je verbind andere weggebruikers.


    • het lichtbeeld dat overeen moet komen met een Europese auto zal niet kloppen. Veel eBay lampunits gaan naar de USA, waar het lichtbeeld afwijkt van wat wij hier gebruiken. Het lichtbeeld dat we hier gebruiken heeft een bepaalde hoek (knikje) waardoor de lichtbundel rechts omhoog gaat.

    Enige suggestie wat nu wijsheid is? Ik denk zelf aan gebruikte units, die dan wel veel beter moeten zijn.
    Je kan met zo'n auto niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, ook al is hij al wat ouder. Daar ben ik wel achter.
    Hij rijdt overigens heerlijk.
    Laatst gewijzigd door Leonardo2000; 18-11-12 om 15:37.
    Audi A8 L, 4.0 TFSI, 2014, Stage 2 tuning, 585pk 828nm, headup display, matrix koplampen, standverwarming, stuurverwarming, stoelmassage en stoelverkoeling zowel voor- als achterin, B&O geluidsintallatie, panormadak en nog veel meer.

  4. #4
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.663
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Ik begrijp de afkeur bij de apk niet!
    Dat is toch allang achterhaald.
    Het licht mag alleen niet te blauw zijn (10000kv)
    Ik en diverse kennissen hebben gewoon xenon geplaatst.
    En nooit problemen met de apk.

    Bekeuring krijg je ook niet.
    Alleen als ze te hoog schijnen.
    Maar dat geld ook voor gewone lampen.
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

  5. #5
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Hmm ja, onlangs zag ik op tv bij machtsmisbruikers, sorry, wegmisbruikers, dat de politie er weer wel naar kijkt en dat als je zelf LEDs erbij monteer als dagrijverlichting deze verwijderd moeten worden omdat het keurmerk dan niet meer geldig is. Maar ja, dat is een iets ander onderwerp, en wellicht ook al een oude uitzending.
    Ik zal dit APK antwoord even in mijn achterhoofd houden, wie weet beidt het perspectieven, als ik tenminste iets kan vinden...

    Dan blijft echter een probleem dat je voor deze mooie auto zo weinig vindt op dit gebied, zeker op eBay.
    En bij sommige merken auto's is er juist heel veel leuks te koop. En betaalbaar.
    Audi A8 L, 4.0 TFSI, 2014, Stage 2 tuning, 585pk 828nm, headup display, matrix koplampen, standverwarming, stuurverwarming, stoelmassage en stoelverkoeling zowel voor- als achterin, B&O geluidsintallatie, panormadak en nog veel meer.


  6. #6
    44quattro's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    De koplamp kan je gewoon openmaken en eventueel reinigen. Doe dit wel voorzichtig evenals de snel breekbare plastic ophangbeugeltjes. Het plastic glaasje wat jij bedoelt is ook los te halen en schoon te maken met bijvoorbeeld een microvezel doek. Echter de gelige kleur krijg je er helaas niet mee weg. Wel dat er meer licht uit de koplamp komt omdat er zich in de loop der jaren aan de binnenkant heel wat aanslag heeft gevormd.

    De oplossing zou zijn een nieuw glaasje dan zouden onze koplampen er weer een stuk beter uitzien.

    Bij mijn A8/S8 en gingen eerst de koplampen eruit, openmaken en reinigen.
    ________________________________
    Audi S8 01

    Ex:
    Audi S8 00
    Audi A8 3.7 98 454.311km
    Audi 200 20V 90 545.193km
    Audi V8 90 USA
    Audi V8 89
    Audi 200 quattro 1987
    Audi 200 quattro 1988
    Audi 200 turbo 1984

  7. #7
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Beste 44quattro, zitten de lampunits dan niet dichtgelijmd?
    En als die fresnell lenzen eruit kunnen, dan ziet het er wel beter uit (als de lampen uit zijn) maar wordt het een ramp als je het licht aansteekt.
    De lichtbundels kloppen dan helemaal niet meer, denk ik. Die lenzen zitten er ook niet voor niets in...
    Ik zal binnenkort eens kijken of ik er mee kan knutselen, als het niet regent en ook niet te koud is.

    Van een forum bezoeker heb ik een link van eBay gekregen met betaalbare nieuwe lampunits, met servomotoren en al...
    Ik denk dat het die gaan worden, ze hebben helder glas dimlichten.
    Gevonden URL’s van webshops mag je hier natuurlijk niet plaatsen...
    Audi A8 L, 4.0 TFSI, 2014, Stage 2 tuning, 585pk 828nm, headup display, matrix koplampen, standverwarming, stuurverwarming, stoelmassage en stoelverkoeling zowel voor- als achterin, B&O geluidsintallatie, panormadak en nog veel meer.

  8. Ad
  9. #8
    44quattro's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Het glas (plastic) van de koplampen zit niet gelijmd maar met een stuk of 8 clips vast.

    Pas op met loshalen van de koplampen dat de 2 bovenste bevestigingen niet afbreken, gebeurt heel snel.
    ________________________________
    Audi S8 01

    Ex:
    Audi S8 00
    Audi A8 3.7 98 454.311km
    Audi 200 20V 90 545.193km
    Audi V8 90 USA
    Audi V8 89
    Audi 200 quattro 1987
    Audi 200 quattro 1988
    Audi 200 turbo 1984

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    256
    Kudos
    2
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Ga ze binnenkort ook los halen, er zit een rubber pakkingkje tussen het glas en de unit deze heb ik al besteld en vervang ik gelijk.
    ben zelf wel benieuwd wat het met de lichtopbrengst doet na schoonmaken, wil een brillenpoetsdoekje gebruiken ervoor.
    Audi S2 coupé "95
    Audi S4 Avant 4.2 V8 ''04
    Audi RS6 Avant 5.0 V10 "09

  11. #10
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Wink Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Ik heb vast 1 nieuwe unit via eBay besteld.
    Originele koplamp (niet die vergeelde van mij):
    originele_koplamp.jpg
    Nieuwe koplamp (gekocht):
    nieuwe_koplamp.jpg

    Eerst even zien wat het is, voordat ik nog een unit koop...
    Audi A8 L, 4.0 TFSI, 2014, Stage 2 tuning, 585pk 828nm, headup display, matrix koplampen, standverwarming, stuurverwarming, stoelmassage en stoelverkoeling zowel voor- als achterin, B&O geluidsintallatie, panormadak en nog veel meer.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    256
    Kudos
    2
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Ziet er netjes uit.. wel jammer dat nu van de bi-xenon koplamp afstapt vind ik persoonlijk de mooiste op een A8 D2. maar das persoonlijk natuurlijk

    Ondertussen al gepast? pasvorm en platic ophanging een beetje stevig?
    Laatst gewijzigd door Foeglass; 05-12-12 om 18:49.
    Audi S2 coupé "95
    Audi S4 Avant 4.2 V8 ''04
    Audi RS6 Avant 5.0 V10 "09

  13. #12
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Nou, er zit een D2S xenonlamp in de originele units die er nu op zitten, voor dimlicht.
    Voor grootlicht zit er in de kleine kokertjes een halogeenlamp. Niet Bi-Xenon dus, en deze units zijn daar ook niet voor gemaakt.
    Dual Xenon heeft trouwens ook een nadeeltje: als je grootlicht opzet, dan moet de high beam xenon pit nog opwarmen, en rijdt je dus even in een donker gat...
    Dus even met je xenon grootlicht seinen levert iets minder resultaat op dan met halogeen pitten.
    Dan zou je iets met LED moeten doen, maar dat stopt met ca. 7,5 Watt en 240 lumen per lamp. Ja, best wel slecht resultaat voor de nieuwe LED lampen waarvan je de standaard op ca. 100 lumen per Watt verwacht...

    Bij de Ford F-150 had ik Bi-Xenon, 2x 55Watt per kant. En dan een diode schakeling erbij zodat bij grootlicht (high beam) ook het dimlicht (low beam) aan bleef.
    Je rijdt dan met in ieder koplamp 110W aan Xenon, en ja, licht genoeg op de weg... erg mooi als je 's nachts met 80 tot 100km/u tussen de bomen over de N-wegen rijdt.

    Ik heb al een trackingnummer gekregen, en ben erg nieuwsgierig wat er precies allemaal op zit (kit en motor) en hoe hij performt.
    Is het typisch Chinese prut kwaliteit met veel strooi licht, dan blijft de "schade" beperkt tot 1 miskochte unit.
    Is hij goed, dan moet ik snel de rechterkant ook bestellen, want dan wil ik natuurlijk graag zo snel mogelijk gaan inbouwen.
    Drie weken op de andere unit wachten valt dan niet mee...

    Verder zijn er naast de standaard 35W kits ook 55W, 75W en zelfs 100W kits.
    6000K heeft mijn voorkeur, mooi wit maar niet te blauw. Meeste lumen per Watt.
    Als je echter te felle koplampen heb, dan schrijft oom agent ook zo een prent uit, dus ook oppassen geblazen!
    100 Watt HID is vast wel leuk in je mistlampen.
    Laatst gewijzigd door Leonardo2000; 06-12-12 om 20:22.
    Audi A8 L, 4.0 TFSI, 2014, Stage 2 tuning, 585pk 828nm, headup display, matrix koplampen, standverwarming, stuurverwarming, stoelmassage en stoelverkoeling zowel voor- als achterin, B&O geluidsintallatie, panormadak en nog veel meer.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    256
    Kudos
    2
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    De eerste koplamp die jij laat zien. is wel degelijk Bi-Xenon. let er maar op dat wanneer jij je grootlicht aanzet je dimlicht "omhoog" wordt versteld en er inderdaad een extra hallogeenlamp "bij" gaat branden.

    Hiermee wordt het hele nadeel wat jij noemt ook teniet gedaan.
    je dimlicht wordt in feite gewoon omhoog gesteld en als backup of versterking is er een hallogeen grootlicht aangebracht.
    Hierdoor kun je dus ook "even" met je grootlicht seinen.
    De heren bij Audi hebben hier wel over nagedacht..

    Indien dit niet bij jou gebeurd zijn de stelmotoren in je koplampen defect of aansturing ervan..

    Succes met wachten nog even dan. hoop voor je dat het een goeie koplamp is!
    Laatst gewijzigd door Foeglass; 07-12-12 om 19:22.
    Audi S2 coupé "95
    Audi S4 Avant 4.2 V8 ''04
    Audi RS6 Avant 5.0 V10 "09

  15. #14
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    De nieuwe lampunit bevat wel een HID ballast unit, maar een elektrische stelmotor zie ik daar niet zitten...
    Dus een vraag aan de fabrikant gesteld en dit antwoord kreeg ik terug:

    I am glad, that You have received the item!
    Automatic leveling is not included - it must be adjusted by hand.

    Dus, met BiXenon seinen is er dan niet bij.
    Een stelmotor is er ook niet zelf in te bouwen.

    Maar de unit is erg mooi, als dat de enige prijs is die ik betaal.
    Ik heb 25Watt LED H7 pitten gevonden, en daarmee kan je ook vlot (met 6000K) met je grootlicht seinen.

    Ik ga de tweede unit (voor rechts) nu ook bestellen.
    Laatst gewijzigd door Leonardo2000; 21-12-12 om 01:07.
    Audi A8 L, 4.0 TFSI, 2014, Stage 2 tuning, 585pk 828nm, headup display, matrix koplampen, standverwarming, stuurverwarming, stoelmassage en stoelverkoeling zowel voor- als achterin, B&O geluidsintallatie, panormadak en nog veel meer.

  16. #15
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Ziezo, de tweede unit kwam vorige week binnen, en afgelopen weekend hebben we ze omgewisseld.
    Een foto update komst snel... Laat nog e.e.a. zien.
    Audi A8 L, 4.0 TFSI, 2014, Stage 2 tuning, 585pk 828nm, headup display, matrix koplampen, standverwarming, stuurverwarming, stoelmassage en stoelverkoeling zowel voor- als achterin, B&O geluidsintallatie, panormadak en nog veel meer.

  17. #16
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Dit zijn de lampen, van voor en van achteren gezien (linker unit):

    Bijlage 148861Bijlage 148862
    Audi_A8_D2_koplampunit_4D0941004BC_rechts_4D0941003BC_links_voor.jpg Audi_A8_D2_koplampunit_4D0941004BC_rechts_4D0941003BC_links_achter.jpg

    De bevestigingsbeugels zijn stevig en zitten op de juiste plaats, ze zijn exact gelijk aan die van de originele units.
    Monteren gaat zonder probleem. Onder de koplampen zitten strips die zo weggeschroefd kunnen worden.
    Daaronder zitten de onderste bevestigingsschroeven van de koplamp.
    Let op dat je een magnetische schroevendraaier gebruik en de schroeven niet laat vallen, want ze liggen dan soms op een moeilijk bereikbare plaats.
    In dat geval zou je wel even een mislamp eruit kunnen halen om de schroef op te zoeken.

    De 10-polige sealed connector heeft eigenlijk 9 pinnen in gebruik, en 1 lege plek.
    2 pinnen zijn de + en - van de xenonomvormer, die hier al op de unit zit.
    (De originele unit heeft de omvormer niet direct aan de zijkant gemonteerd zitten, die zit elders wat weggebouwd.
    Via een draad met een 4-polige sealed connector zit deze dan aan de zijkant aangesloten.)
    Dan is er een gemeenschappelijke - voor stadslicht en grootlicht.
    Vier aparte pinnetjes worden voor de stappenmotor gebruikt voor de automatische hoogte regeling.

    De aansluitpinnen van de sealed connector achterop de unit (oude en nieuwe unit):

    Connector_aansluitingen2.jpg

    Omdat de aansluitingen op de nieuwe unit gelijk is aan de oude, is hier geen aanpassing meer nodig.
    Gewoon de connector oversteken en klaar!

    De knipperlichten die aan de koplampunits vast zitten hebben hun eigen connector, die ook weer gelijk is tussen oude en neiuwe units.
    Dus ook zo oversteken en klaar is Kees.

    De aansluitpinnen van de sealed connector op de zijkant van de oude originele unit (waar bij de nieuwe unit de balast unit op de koplamp behuizing zelf zit):

    Xenon_connector.jpg

    De kabel die daarvan af is gekomen gaat dus naar de originele ballast unit, en wordt niet meer gebruikt.
    Ik heb deze stekker en kabel niet meer aangesloten, maar ook niet weggehaald, om de auto zoveel mogelijk compleet te houden.
    De originele ballast units worden dan wel niet meer gebruikt, maar zijn nog wel goed.

    Servomotor voor automatische hoogteverstelling (foto's van oude unit):

    IMG_2991_verstelmotor.jpg IMG_2989_verstelmotor.jpg

    Deze servomotor voor de automatische hoogteverstelling zit OOK in de nieuwe units, ook al beweerde de fabrikant dat dit niet zo zou zijn.
    Als je het dimlicht aan zet en je start de motor, dan zie je de koplampen even omlaag en weer omhoog draaien, ook met de nieuwe units.

    Instellingen voor handmatige afstelling (foto's van oude units):

    IMG_2984_handmatige_hoogteverstelling.jpg IMG_2985_handmatige_hoogteverstelling.jpg

    Deze zijn voor zowel de oude als nieuwe units gelijk.

    Als je met de originele units een grootlicht signaal geeft, dan gaat niet alleen de H7 grootlicht lamp aan, maar gaat ook de xenonlichtbundel van het dimlicht een standje hoger. Dit gebeurd door middel van een elektromagneet die precies onder aan de (elektrisch verstelbare) reflector, onder de xenonbuis aan zijn D2S-lampvoet gemonteerd zit.
    Bij grootlicht wordt de xenonbuis (dimlicht) naar beneden getrokken en gaat daardoor de lichtbundel in de reflector omhoog.

    IMG_2980_elektromagneet.jpg IMG_2979_elektromagneet.jpg

    Deze elektromagneet zit NIET in de nieuwe helderglas units.
    Ik moet echter opmerken dat de reflector achter de H7 grootlicht halogeenlamp in de nieuwe koplampunits wel heel royaal veel groter is dan de kleine grootlicht kokertjes van de oude originele koplampunits. Hierdoor is eigenlijk niet meer noodzakelijk om "het grootlicht signaal mee te helpen" met het meezwenkende Xenon dimlicht.
    Want de grootlichtbundels uit de nieuwe units zijn flink!

    Er is geen enkele modificatie nodig om deze units in de auto te plaatsen ter vervanging van de oude units.

    De helderglas units hebben echter een projector voor het dimlicht, met een erg mooie scherpe lichtbundel scheiding!
    Verder zijn de lampen ca. 4300K, enigszins warm wit, en deze geven trouwens ook de meeste lumens per Watt.
    Ik moet zeggen dat dit voor het eerst is dat ik met 4300K Xenon rijdt. Ik heb een flinke rit door de nacht en door de sneeuw gereden (bij Zwolle), en ik moet zeggen dat ik nu toch echt geen 6000K Xenon meer in de auto wil hebben. Wat een zicht en wat een rust aan je ogen!
    Gemiddeld heeft de omgeving die je wilt verlichten warme tinten, de straat, berm, stoep, begroeiing en bomen. En deze worden juist met de warmere tint Xenon op grotere afstand goed zichtbaar! Je hebt echt een enorm lichtbundel bereik, wat is dit heerlijk en comfortabel rijden! De foto's over de lichtopbrengst hier een stukje naar onder spreken voor zich...

    Dit is de auto met de oude originele units:

    IMG_2836s_oude_koplampen.jpg IMG_2838s_oude_koplampen.jpg

    Hier hebben we eerst even de unit aan de bestuurders kant vervangen:

    IMG_2847s_oude_en_nieuwe_koplamp.jpg IMG_2851s_oude_en_nieuwe_koplamp.jpg

    Even het verschil duidelijk maken van dichtbij:

    IMG_2852s_oude_koplamp.jpg IMG_2853s_nieuwe_koplamp.jpg

    Let ook op de reflectie op de weg, de nieuwe unit geeft meer licht op de weg en minder verblinding:

    IMG_2866s_reflectie_op_de_weg.jpg

    En zo ziet de auto er nu uit:

    IMG_3003s_nieuwe_koplampen.jpgIMG_3010s_Auke_met_de_jongens_weg.jpg

    Vergelijking oude koplampen met de nieuwe voor wat betreft lichtopbrengst:

    IMG_2831sb_Leo_oude_koplampen.jpg IMG_2944sb_Leo_nieuwe_koplampen.jpg

    IMG_2834sb_Leo_oude_koplampen.jpg IMG_2939sb_Leo_nieuwe_koplampen.jpg

    4300K, dit is pas echt heerlijk rijden! Wat een zicht in vergelijking met 6000K Xenon...

    De oude unit kan inderdaad open zodra je de clips eraf haalt, hij zit niet dichtgekit.
    Eenmaal open is zelfs de fresnell lens van de reflector af te klikken (4 lippen).
    De reflector heeft net als de nieuwe unit een driepuntsophanging.
    Aan de binnenkant (grootlichtkant) zit de stappenmotor voor de hoogte verstelling.
    Bovenaan zitten aan weerskanten de andere twee handmatige verstelpunten.
    Die boven de stelmotor is de hoogte voorinstelling, die aan de knipperlicht kant is de horizontale hoek afstelling.
    Maar globaal staan die op de nieuwe unit al goed, je hoeft er eigenlijk niet aan te draaien.

    Als je wilt weten waarom de oude koplamp units na 12 jaar niet meer zoveel licht gaven:

    De fresnell lens is dof en vergeeld:

    IMG_2978_fresnell_lens.jpg

    De reflector daar achter is dof, geroet en erg vuil:

    IMG_2968_reflector_oude_unit.jpg IMG_2969_reflector_oude_unit.jpg IMG_2970_reflector_oude_unit.jpg

    De nieuwe units zijn voor 355 euro per unit te vinden op de Duitse eBay (eBay.de) met omschrijving:

    - AUDI A8 D2 Scheinwerfer Links 1998- Neu Xenon D2S OVP
    - AUDI A8 D2 Scheinwerfer Rechts 1998- Neu Xenon D2S OVP

    http://www.ebay.de/itm/AUDI-A8-D2-Sc...item4cfa1cf77d
    http://www.ebay.de/itm/AUDI-A8-D2-Scheinwerfer-Rechts-1998-Neu-Xenon-D2S-OVP-/330582528363?pt=DE_Autoteile&hash=item4cf841116b

    Ik heb in de ontluchtingskanaaltjes van het knipperlicht en van de afneembare kap aan de achterkant stukjes wasemkap filter geschoven.
    Hierdoor kunnen de units wel "ademen" maar kunnen geen kleine insecten zoals vliegjes en spinnetjes de nieuwe unit in kruipen.
    Voor de levensduur van je nieuwe units heb ik ook zakjes silica gel (droogzakjes, ik heb ze van 40 gram, groot dus) achter de afneembare deksels in de koplamp unit gelegd, niet achter de hoogspanning van de xenonbuis (hoogspanning wil ik wat vrij laten van objecten die na lange tijd vochtig zouden kunnen worden) maar wel achter de H7 halogeenlamp.
    Eventueel vocht dat door de beluchtingkanaaltjes in de lampunit wordt gezogen (zodra je de lampen bij vochtig mistig weer uit zet en de lucht in de koplampunit weer krimpt) wordt nu opgenomen in de silica gel waardoor de unit van binnen mooi droog blijft.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Leonardo2000; 23-01-13 om 11:28.
    Audi A8 L, 4.0 TFSI, 2014, Stage 2 tuning, 585pk 828nm, headup display, matrix koplampen, standverwarming, stuurverwarming, stoelmassage en stoelverkoeling zowel voor- als achterin, B&O geluidsintallatie, panormadak en nog veel meer.

  18. #17
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Er staat bovenaan twee linkjes die niet werken met de juiste plaatjes eronder... ???
    En onderaan "Bijgevoegde Thumbnails"
    Tijdens het plaatsen en editen zijn deze niet zichtbaar dan wel te manupileren...

    Toch hoop ik een zo compleet mogelijk verslag met toegevoegde waarde aan dit topic gegeven te hebben, zeker met de foto's.
    De aansluitingen van de units zijn trouwens nergens op internet te vinden, dan behalve in dit topic, omdat ik deze zelf heb uitgemeten.

    Met vriendelijke groet, Leo
    Audi A8 L, 4.0 TFSI, 2014, Stage 2 tuning, 585pk 828nm, headup display, matrix koplampen, standverwarming, stuurverwarming, stoelmassage en stoelverkoeling zowel voor- als achterin, B&O geluidsintallatie, panormadak en nog veel meer.

  19. #18
    44quattro's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard Re: Nieuwe koplampen voor Audi A8 bj 2000

    Goed verhaal!
    ________________________________
    Audi S8 01

    Ex:
    Audi S8 00
    Audi A8 3.7 98 454.311km
    Audi 200 20V 90 545.193km
    Audi V8 90 USA
    Audi V8 89
    Audi 200 quattro 1987
    Audi 200 quattro 1988
    Audi 200 turbo 1984

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •