Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: A8 D2 schudt bij vrije loop

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    28
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard A8 D2 schudt bij vrije loop

    Hoi,
    Als ik het gas los laat en de versnellingsbak komt in de vrije loop (en bij stationair toerental) begint de auto te schudden. In eerste instantie alleen toen de motor koud was maar daarna constant.
    De garage wees naar de versnellingsbak. Het klonk mij ook logisch, de olie was nog nooit vervangen en het stond toch al op mijn verlanglijstje (de Cardan heb ik een half jaar geleden vervangen (waardoor het schudden toen voorbij was maar nu doet hij het weer en het ligt nu niet aan de cardanas).
    Afgelopen donderdag heb ik de versnellingsbakolie vervangen. Ze spoelen hem door met een afbreek goedje erin en pompen daarna nieuwe olie erin.. alles met een lopende warme motor...(325 eurie).
    De bak loopt als een zonnetje, schakelt weer lekker soepel en het is een stuk stiller...
    Levenslange olie is het misschien wel maar niet in de versnellingsbak....
    Zelfs bij het uitlezen wordt aangegeven dat het om de 60.000km vervangen dient te worden.
    Het schudden leek even voorbij of iig een stuk minder. Maar het komt weer terug zo te voelen.. ondanks dat ik zeer blij ben moet hoe de auto nu rijdt en aanvoelt wil ik erg graag van dat geschud af...de hele auto trilt af en toe bij het uitrollen/afremmen.

    De garage gaf aan dat het niet lijkt te liggen aan de ophanging, assen, cardan e.d. Ik heb de afgelopen 100.000km het volgende vervangen: wiellagers, schijfremmen/blokken, draagarmen, cardan, drukregelventiel (turbo), brandstofpomp, schokbrekers. brandstoffilter, luchtfilter, oliefilter.. Iemand suggesties wat dit zou kunnen zijn? Alvast bedankt!! Groet, Jacco

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.883
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 D2 schudt bij vrije loop

    Best handig als je in je bericht aangeeft wat voor motor erin ligt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    28
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 D2 schudt bij vrije loop

    een 2.5 TDI Quatro (automaat) ligt erin

  4. #4

    Standaard Re: A8 D2 schudt bij vrije loop

    Is de motor zelf nog wel goed? Nokkenassen, turbo en brandstofpomp zijn niet zeldzaam qua storing. Remmerij goed? Hardspots op de schijven kun je na 50km al hebben, met flink wat pech, en dat kan flink trillen in de auto..
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    28
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 D2 schudt bij vrije loop

    Turbo is goed, brandstofpomp is jaar oud (en in maart dit jaar opnieuw nagetest). Nokkenas heb ik geen idee van.

    Ik zou mij dan afvragen waarom hij het alleen doet in de vrije loop van de automaat en niet bij cruise control en uitrollen op een iets hoger toerental. De motor lijkt als een zonnetje te lopen...

    Ik weet dat ik achter de schijven nog moet vervangen (voelen krom aan als je heel zacht remt) maar als dat een oorzaak zou zijn waarom schud de auto dan in de vrije loop in elke versnelling?

    Zit er tussen de cardan en de versnellingsbak een lager die mss zijn beste tijd heeft gehad?
    Vorig jaar werd de cardan afgekeurd tijdens de APK. Het koppelstuk aan de versnellingsbak had teveel speling. Wellicht dat die lager (als hij er zit) een opdonder daarvan heeft gehad??

    De trilling van die vorige cardan as voelde ongeveer hetzelfde aan ( wel stukken minder).

    Het gevoel wat ik bij het schudden heb lijkt trouwens op over de betonnen richels rijden naast landwegen....maar dan met alle wielen tegelijk...


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.883
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 D2 schudt bij vrije loop

    Ik zou de nokkenassen eens laten controleren, onregelmatige loop is vaak het gevolg van slijtage.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard Re: A8 D2 schudt bij vrije loop

    Wat hebben versleten nokkenassen te maken met het trillen bij uitrollen of remmen?????
    Kijk eens naar je steunlager van je aandrijfas naar achter, of de homokyneten van de aandrijfas, als hier een vastpunt in zit als je deze draait krijg je ook van die schokken, er gaan nog wel eens hoesjes kapot van die homokyneten. En die zijn niet los te krijgen, moet je een complete as kopen van 1200+ euri
    AUDI 100 2,3 CS QUATTRO 1986
    GMC SIERRA SLE 3500 Pickup Dually
    Chevrolet Silverado 3500 Dually

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: A8 D2 schudt bij vrije loop

    Nokkenassen hebben te maken met de loopcultuur van de motor; in bepaalde toerengebieden en bepaalde belastingniveaus kan dat zich erger openbaren dan bij andere toerentallen/belastingen. In vrijloop gaat je motor snel naar stationair; dan trilt-ie ook meer. In uitrollen merk je meer van diverse kleine trillingen vanwege minder G-krachten op de aandrijflijn.

    Daarnaast is het een bekend euvel van die motor, dat voor de genoemde klachten kan zorgen. In ergere mate ook tijdens acceleratie, maar da's natuurlijk geen vereiste.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  10. #9

    Standaard Re: A8 D2 schudt bij vrije loop

    Als de nokkenassen versleten waren deed ie het ook wel met optrekken, dus dat is niet het geval. Hij heeft de bakolie vervangen, was even goed, en daarna kwam het terug. Lijkt me sterk dat je dan met versleten nokkenassen na het wisselen van de bakolie het trillen ineens over is, en na een tijdje terug komt.
    En het is een automaat, tiptronic, heb er zelf ook een, en hier in nederland verangen ze alleen de olie en het zeef in de bak, spoelen kunnen ze dan ook nog. Als je naar ZF in dortmund was gegaan dan hadden ze ook nog wat hydraulische klepjes vervangen in je bak, kan zijn dat er een hydraulisch probleem in je bak zit, bijvoorbeeld een lekkende klep, dat het trillen veroorzaakt. Hier is een modeficatie voor geweest. Alleen dat weten ze niet in de garages of dealers. Een service beurt aan een S8 bak kost je ongeveer 450 euro bij ZF
    En daarbij in een automaat zit een koppelomvormer die het trillen van de motor reduceert, mocht deze dan op een cilinder minder lopen, merk je er niks van.
    AUDI 100 2,3 CS QUATTRO 1986
    GMC SIERRA SLE 3500 Pickup Dually
    Chevrolet Silverado 3500 Dually

  11. #10

    Standaard Re: A8 D2 schudt bij vrije loop

    Kan hoor, ik zou alleen de nokkenassen niet uitsluiten op basis van het reeds gegevene. Het is een notoir onderdeel dat voor trillingen kan zorgen; vollast/deellast/nullast kunnen anders reageren in dit geval.

    Je hebt gelijk met de melding dat ook ik zou verwachten dat je het met optrekken dan ook zou moeten merken - absoluut. Ik gooi alleen de suggestie erin, omdat het a) bekend is dat die dingen slijten, b) het *kan* zijn dat dit trillingen met zich mee brengt en c) duur zat is. Als het stuk is, kan je overwegen om verder geen onderzoek hierin te steken.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •