Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Spanningsregelaar en alternator problemen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Leeftijd
    38
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Spanningsregelaar en alternator problemen

    Zoals beschreven in mijn laatste posts heb ik problemen met de dynamo. Deze is pas onlangs vervangen, maar laadt niet voldoende bij.
    Vandaag heb ik gemeten rechtsteeks op de uitgangen van de dynamo zelf, en dat was 10 volt. Op de krik maar en de spanningsregelaar eruit gehaald.
    De borstels hebben wel slijtage, maar voldoende lengte dus dat kan het laadprobleem niet veroorzaken. Dan ligt het volgens mij aan de spanningsregelaar zelf.
    Dat is een geheel met de borstels, en in dit geval van Bosch type 1 197 311 242
    Zojuist een nieuwe besteld, en hopelijk ligt die overmorgen op de mat.
    Voorlopig zet in de oude kapotte weer terug, al geeft het te weinig, het geeft tenminste nog iets. Ik hoef niet zover te rijden iedere dag (20 km) dus iedere avond de accu aan de lader totdat de nieuwe regelaar binnen is.
    Ander probleem, of vraag dat ik heb is het volgende; de dynamo is vervangen door een garage in Amsterdam, dat geen Audi garage is. Zij hebben een gebruikte dynamo van Bosch geplaats. Ik ben daarmee van Nederland naar Frankrijk gereden met verlichting, verwarming, ruitenwissers enz. Lijkt mij dat de dynamo toen goed zijn werk deed met alle gebruikers aan. Echter nu ik de dynamo goed bekijk heeft deze maar twee aansluitingen; de dikke zwarte en de blauwe draad zijn aangesloten. Er hangt een losse groene draad bij met een haakse kabelschoen. Niet aangesloten, en ook op de dynamo nergens een aansluiting voor te vinden.
    Weet iemand waar deze draad voor dient? Ben ik opgescheept met een verkeerde dynamo (toen ik de regelaar bestelde las ik dat deze dynamo doorgaans in Mercedes en Peugeot geplaatst wordt) en kan deze losse draad de oorzaak zijn van al deze ellende? Ik heb de motor laten draaien en dan de losse draad heel even tegen de andere polen gehouden. Eigenlijk niet zo heel slim, want voor je het weet heb je ergens storing, maar er veranderde niets aan de laadvoltage en niets begon te roken. Toch lijkt het mij dat deze draad er niet voor niets ingebouwd is. Er zijn weliswaar verschillende types dynamo's en sommige hebben slechts 2 aansluitingen, terwijl andere merken wel 3 tot 4 aansluitingen hebben.
    Maar ik ben toch benieuwd waar de groene draad voor dient. Kan het ook niet herleiden omdat het ergens in een kabelboom verdwijnt.
    Als laatste nog een vraag; zijn er hier nog meiden op het forum die zelf sleutelen aan de auto?

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.864
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Spanningsregelaar en alternator problemen

    E3n topic hierover is voldoende.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •