http://www.audiforum.nl/forum/model-...der-de-a8.html
Misschien heb je hier wat aan?
Hi Guys & Girls,
Onlangs keek ik naar de remmen onder mijn auto en het ziet ernaar uit dat het verstandig is om langzamerhand aan de voor- en achterkant de schijven en de blokken te vervangen. Al informerende heb ik contact opgenomen met de lokale leverancier en die vertelde me dat ATE schijven en blokken prima zouden passen en werken op mijn auto en dat het OEM kwaliteit zou zijn.
Ik ben van mening dat als het echt OEM kwaliteit zou zijn (als Audi ze zelf ook zou monteren vanaf de fabriek) het gewoon goed genoeg zou moeten zijn. Of dit nou ook zo is, dat weet ik niet. Ik heb natuurlijk geen zin in slechte remprestaties of onnodig piepen en kraken van de schijven en blokken.
Weet 1 van jullie meer van de combinatie ATE blokken/ schijven i.c.m. Audi S8 2008? Ik ben er erg benieuwd naar.
Gr,
G.
Ik heb op eerdere auto's Brembo schijven gehad i.c.m. Ferodo blokken
http://www.audiforum.nl/forum/model-...der-de-a8.html
Misschien heb je hier wat aan?
Hi Boze Wolf,
Dank je voor je reactie, maar net deze thread had ik al door zitten bladeren. Zegt van alles over remschijven voor de A8, maar dan wat algemener en als ik goed heb gelezen wordt er niet echt ingegaan op de ATE schijven + blokken. Vandaar dat ik mijn eigen topic was gestart.
Alsnog bedankt.
Onthoud ook dat OEM zeker niet altijd de 'beste' optie is. OEM is altijd een afweging tussen remprestaties, stoffen, kosten, piepen en levensduur. Goede remblokjes stoffen vaak wat meer, of gaan gewoon sneller op. Als elke S8 rijder elke 15.000km terug komt bij de dealer voor nieuwe blokjes is dat voor Audi reden genoeg om een ander type te monteren.
In de after market kan je zelf kiezen. Er zijn véél sterkere blokjes (en dito bestendige schijven, al is het verschil daarin echt heel veel kleiner), maar ook veel mindere (die wel veel langer mee gaan). De algemene regels over wat voor type blok waarvoor geschikt is kan je ook bij andere auto's lezen (en dus ook bij de A4 / A6 etc.). Niet alles zal voor jouw klauwen te koop zijn, dus kijk daar ook naar.
ATE is een merk, en geen type. ATE maakt ceramische, maar ook gewone organische remblokken. Van goede maar ook slechte kwaliteit. Je kan dus alleen maar bepalen en vergelijken op basis van types, en niet op basis van merk. Hawk heeft bijvoorbeeld de HPS en de HP+. De HPS is echt een ongelooflijk shit blokje (remt matig @ cold, matig @ warm, zeer sterk op @quite warm, en zeer slecht op @ hot, en die grenzen zijn zo bereikt op een normale auto). De HP+ is vergelijkbaar met de DS2500 van Ferodo, en is een prima allround OEM+ blokje.
De originele Pagid blokken van een Q7/Cayenne/Touareg zijn prima; die compound is goed. Ik weet niet wat ze voor de S8 gebruiken, maar ik denk niet dat dat heel anders zal zijn.
Volgens mij is het origineel allemaal ATE. Als je er blij mee bent zou ik het lekker origineel laten, zeker op zo'n auto.
Voor:
Remblokken 4E0 698 151 K (ATE 13.0460-7182.2 607182). Dealerprijs €410, i-netprijs €131
Remschijven 4E0 615 301 E (ATE 24.0136-0103.1 436103). Dealerprijs €628 per set , i-netprijs €257 per set
Achter:
Remblokken 4B3 698 451 A (ATE 13.0460-2889.2 602889). Dealerprijs €151, i-netprijs €46
Remschijven 4E0 615 601 L (ATE 24.0122-0214.1 422214). Dealerprijs €326 per set, i-netprijs €126
Idd, bijvoorbeeld bij M van BMW vervangen fervente rijders vaak de remmen. Omdat ze OEM nogal onderdoen voor wat je zou verwachten bij een auto van dat kaliber.
En als je dezelfde stijl neemt (geperforeerd, gegroefd...) zie je toch het verschil niet met OEM. Dus waarom zou je er niet voor gaan als je er betere prestaties voor kan terug krijgen.
Maar ik weet niet of de standaard S8 al meer dan genoeg zijn, geen ervaring mee
Mijn OEM schijven en blokken hebben mij nog nooit teleurgesteld. En ik tip geregeld de 300 aan. Ik heb alleen geen idee hoe andere schijven en blokken zijn omdat ik alles door de dealer laat doen.....
Onder de RS hier zit Brembo schijven V+A OEM en vanuit Audi monteren ze daar voorzijde Pagid en achter Ferrodo blokken op.
Hoewel ik wel eens de grens opzoek en zeker in de bergen van Frankrijk heb ik nooit het idee dat de remmen hier enkele moeite mee hebben.
Hoe warmer ze worden hoe beter ze remmen eigenlijk, denk eerder dat de remvloeistof de beperkende factor is in OEM setting.
Dat kan prima, maar het ligt dus sterk aan de Pagid / Ferodo compound . Als die goed is, is er zelfs kans dat ze al vergelijkbaar zijn met high-end after market oplossingen, bijvoorbeeld .