Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

  1. #1
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Hallo heren,

    6 weken geleden brande mijn storingslampje en na uitlezen gaf deze aan:

    Fout 19711: lambda sonde voor katalysator bank 1 sonde 1 :

    -Regeling verwarming bovengrens overschreden (voorverwarmings element om zo snel mogelijk de gassen te verwarmen om schadelijke stoffen te verminderen)

    Mij werd dus aangeraden om deze te vervangen. Dus ik heb hierop een originele BOSCH lambda bestelt van ebay met de juiste nummer: 0258007359

    Gemonteerd en de foutmelding bleef 6 weken weg tot afgelopen week! Weer dezelfde fout op dezelfde lambda die dus helemaal gloednieuw is....

    Kan deze alweer kapot zijn na 1000km en 5-6 weken? Kan een ander probleem zijn die dit kapot maakt of verkeerde waarde door geeft?

    Weet niet precies wat nu het beste is om te doen ....
    Laatst gewijzigd door darkrider; 24-07-17 om 15:50.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Bank 1 zit aan de bijrijderskant,hier zit ook cilinder 1.,goede kant vernieuwd?

  3. #3
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roelw12 Bekijk Berichten
    Bank 1 zit aan de bijrijderskant,hier zit ook cilinder 1.,goede kant vernieuwd?
    Ja, 100% de juiste kant vernieuwd... dit is de sonde voor cilinders 1-3 bank 1 bijrijderskant voor de katalysator


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    goed zo, zelf heb ik op diezelfde sensor dezelfde foutcode gahad, dat zat toen in de stekkerverbinding.

  5. #5
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roelw12 Bekijk Berichten
    goed zo, zelf heb ik op diezelfde sensor dezelfde foutcode gahad, dat zat toen in de stekkerverbinding.
    Wat heb je precies in de stekkerverbinding gevonden aan probleem? Wat en hoe heb je dit dan kunnen verhelpen en kan ik dit dan ook controleren?


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Ik heb de stekkerpinnetjes beetje afgekrabt met een stalen haakje,daarna met contactspay erin en een aantal malen in en uitelkaar geschoven.

    Storing is al meer dan een jaar weg.

    Misschien kun je direct na het starten van de koude motor in VCDS het amperage zien wat de sondeverwarming opneemt., en dan vergelijken met een andere voor de kat.
    Laatst gewijzigd door Roelw12; 25-07-17 om 16:12.

  7. #7
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roelw12 Bekijk Berichten
    Ik heb de stekkerpinnetjes beetje afgekrabt met een stalen haakje,daarna met contactspay erin en een aantal malen in en uitelkaar geschoven.

    Storing is al meer dan een jaar weg.

    Misschien kun je direct na het starten van de koude motor in VCDS het amperage zien wat de sondeverwarming opneemt., en dan vergelijken met een andere voor de kat.
    Dat met pinnetjes en contactspray ga ik dan ook proberen te doen!

    Waar precies (welke kanaal en waarde) kan ik deze waardes vinden in vcds?

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Dit betreft een breedband lambda sonde, als je die vervangt gebruik dan uitsluitend een nieuwe originele. Dan heb je al afhankelijk van het vin nummer 2 keuzes 1K0 998 262 J en
    1K0 998 262 AA.

    Je kan bij die oude het verwarmingselement controleren met een ohm meter, draadkleuren weet ik even niet uit m'n hoofd, ik dacht blauw en geel, maar kijk het morgen even na.

    Heb zelf paar weken geleden bij een golf v fsi aut. de lambda vervangen voor een niet originele maar wel een van Bosch, die correspondeert met het oe nummer. Nu klaagt de klant dat die auto veel minder is gaan rijden, schakelt anders, weinig vermogen, meer geluid. Ik vandaag eerst proefgereden, toen die oude weer gemonteerd, en zelfde rondje nogmaals gereden. En was echt verbaast over het verschil. Met die nieuwe niet originele Bosch sensor reed die auto echt (ku.) veel minder. Maar geen foutcode's.

    Nu toch maar originele besteld.

  10. #9
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leonvanveen Bekijk Berichten
    Dit betreft een breedband lambda sonde, als je die vervangt gebruik dan uitsluitend een nieuwe originele. Dan heb je al afhankelijk van het vin nummer 2 keuzes 1K0 998 262 J en
    1K0 998 262 AA.

    Je kan bij die oude het verwarmingselement controleren met een ohm meter, draadkleuren weet ik even niet uit m'n hoofd, ik dacht blauw en geel, maar kijk het morgen even na.

    Heb zelf paar weken geleden bij een golf v fsi aut. de lambda vervangen voor een niet originele maar wel een van Bosch, die correspondeert met het oe nummer. Nu klaagt de klant dat die auto veel minder is gaan rijden, schakelt anders, weinig vermogen, meer geluid. Ik vandaag eerst proefgereden, toen die oude weer gemonteerd, en zelfde rondje nogmaals gereden. En was echt verbaast over het verschil. Met die nieuwe niet originele Bosch sensor reed die auto echt (ku.) veel minder. Maar geen foutcode's.

    Nu toch maar originele besteld.
    Allereerst, dank voor je uitleg! Helaas heb ik de oude niet meer, gezien deze 6 weken terug is vervangen en weggegooid...

    Had de golf lambda ook verwarmingselement fout melding of was de lambda gewoon zelf helemaal stuk??

    Originale OEM nummer van mijn lambda die gedemonteerd was: 03C906262B

    Het verwarmingselement dat stuk is, of althans stuk aangeeft, heeft toch verder met de directe werking van de lambda toch niet veel mee van doen? Hij werkt wel, maar dan later dan het hoort.... Want deze functie houdt in:

    ""Moderne lambdasondes hebben intern een verwarmingselement ingebouwd zitten. Dit verwarmingselement zorgt ervoor dat de lambdasonde zo snel mogelijk kan gaan meten na de koude start. lambdasonde werkt pas wanneer de uitlaatgassen een temperatuur van ca. 350 graden hebben bereikt. De uitlaatgassen kunnen dan pas door de beschermlaag heen dringen. Door de lambdasonde intern op te warmen, kan er nu al gemeten worden wanneer de uitlaatgassen de helft van de oorspronkelijk benodigde temperatuur bereikt hebben. In plaats van enkele minuten, kan er nu al in enkele seconden in een closed-loop situatie worden gedraaid""

    Te vergelijken met secundair luchtsysteem voor de uitlaatsysteem...

    Lambdas wat bij mij in de w12 zijn officieel en origineel van BOSCH, ook af fabriek.. niet een oem nummer dat overeen komt "een" BOSCH nummer... de oude lambda die gedemonteerd was, had exact dezelfde BOSCH nummer gravering als de originele BOSCH die ik heb gehaald... 1 klein verschil, op de oude zat nog een audi/vw teken en natuurlijk audi 4E... nummer gegraveerd... BOSCH kost 100€ en bij de dealer betaal je voor een dezelfde onderdeel 211€! 111€ enkel voor de audi stempel/gravering is natuurlijk te gek! Ik denk absoluut niet dat leverancier BOSCH voor audi onderdelen levert, dan AUDI daarna nog ermee knoeit/verbeteringen aan brengt, dan audi logo erop stempelt en oem nummer aan toekent......

    Gezien de w12 8 lambdas heeft, voel en merk ik totaal niet dat de auto anders reageert/rijd/voelt.. enkel dat kl@te motorstoringslampje en de foutmelding die erin zit... het moet gewoon juist functioneren, dus worden gefixt... frustrating

    Hier nog een foto van de fout melding:

    Laatst gewijzigd door darkrider; 25-07-17 om 23:16.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    256
    Kudos
    2
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Waarom wissel je de sonde niet om met een andere (nog originele sonde) (bank 3 ofzo) om te zien of het probleem mee verplaatst naar een andere bank. dan kan je uitsluiten of het aan je bedrading / verbinding ligt of wellicht aan de Bosch lambdasonde.

    Ik had op mijn W12 alle voorste lambda's vervangen door Bosch exemplaren en nooit problemen gehad ermee. ik vond het prijsverschil ook te gortig worden met 4 stuks..
    Audi S2 coupé "95
    Audi S4 Avant 4.2 V8 ''04
    Audi RS6 Avant 5.0 V10 "09

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    @ darkrider

    Het probleem is niet dat de verwarming van de lambda sonde stuk is. Dan krijg je p0135 of p0141 eobd foutcode. En daar dan een VAG variant van.

    Jouw auto geeft aan dat het stroom Cirquit van de verwarming zijn bovenste aanslag heeft bereikt.
    De verwarming van de lambda sonde wordt door de ecu aan gestuurd, door een een draad steeds even aan massa te leggen, op de andere staat constant plus. Dit kun je echter niet meten met een multimeter maar alleen met een scope. Een multimeter is te traag om bijv 8x per seconde te een massa signaal te registreren. Met een scope kun je zo'n signaal bekijken op een beeldscherm, en kun je precies zien hoe het verwarmingselement wordt aangestuurd.
    Wat volgens mij het probleem bij jouw auto is, dat de ecu de lambda sonde zo vaak staat aan te sturen, maar de gewenste temperatuur wordt niet bereikt, en daarom geeft die aan "bovenste aanslag bereikt"

    In vcds kun je in meetwaarde blok 145 (uit m'n hoofd) ook zien wat de temperatuur is van de uitlaatgassen per bank.

    Het idee om de lambda sonde's om te ruilen vind ik een hele goede, kun je zien of het probleem meeverhuist, dan weet je in ieder geval of het aan de lambda of de bedrading ligt.

  13. #12
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    @Foeglass en @Leonvanveen:

    Zal deze lambda eens aan de rechterzijde monteren , voor de kat en kijken of de probleem mee verhuist. Goede tip! Dank heren... will be continued!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door darkrider; 30-07-17 om 01:40.

  14. #13
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Vandaag de desbetreffende lambda getest. Lambda zelf is goed mbt verwarmingselement zei de monteur. Aansturing hebben ze getest en ook dit bleek goed te zijn... alles even ingesproeid met contact spray, de pinnen van de stekker wat strakker tegen aan gelegd, paar keer in en uit en gemonteerd... paar keer gereden en kwam geen melding. Toen ik naar huis reed , heb ik de auto thuis even uitgelezen en toch stond er (zonder motorstoringslampje dat aan was gegaan) een fout melding:

    Fout: 18627 - P2195
    Lambdasensor Bank-1 Sensor-1 signaal te mager

    Dit is weer een nieuwe fout op die lambda wat ik niet eerder heb gekregen... we hebben natuurlijk tijdens testen de luchttoevoer buis naar de gasklep huis af moeten halen om bij te komen en we hebben de uitlaat (voor beugel vervangen) los moeten halen bij de flex delen... denk niet dat het hiermee te maken heeft... heb de melding gewist, kijken of die terug komt... merk verder helemaal niks raar met de auto.. w12 trekt als een beest weg bij vollast en geen rare fenomenen!

    Toch wel raar.... elke keer komt de vervangen lambdasensor van Bosch met foutmeldingen...

    Denk dat ik binnenkort toch maar deze lambda verplaats van links naar rechts voor de kat... kijken of de fout mee gaat...

    Eerst naar even een weekje proberen en kijken wat het doet voor nu

    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door darkrider; 03-08-17 om 21:55.

  15. #14
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Rare fenomeen, dat ik voor het schoon maak van de stekker meldung: verwarmingselement krijg als fout en direct na schoon een heel ander melding: signaal te mager....

    Hoe kan dit eigenlijk?? Waarom komt de
    Verwarmingselement fout niet meer terug maar elke keer signaal te mager

    Ik las op internet dat een slecht werkende "secundaire lucht systeem" open kan blijven en dus lucht kan blazen en dit bij de lambda een melding kan geven als wat ik heb: signaal te mager, dus teveel lucht...

    Ik heb al 2 jaar zo nu en dan een terugkomende fout op secundaire luchtsysteem: "doorgang te klein"....
    Zou dit iets kunnen zijn ?

    Laatst gewijzigd door darkrider; 04-08-17 om 22:51.

  16. #15
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Iemand?? Trouwens... als ik valse lucht zou aanzuigen en of de LMM niet goed zou zijn.. dan zou bank 2 lambdasonde 1 toch ook fout aangeven?! Deze zit aan dezelfde inlaat traject als bank 1 lambda 1...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Foutcode; secundair luchtinblaassysteem, doorgang te klein. Betekent dat de kanalen waar de lucht door heen gaat, verstopt zitten. Die zitten in de cilinderkop en komen uit in het uitlaat spruitstuk. Hiervoor moet het uitlaat spruitstuk verwijdert worden, en dan kun je met een boortje die gaatjes open maken.

    op het secundair lucht inblaas systeem zit een soort keerklep, die zorgt ervoor dat de lucht alleen de uitlaat in kan, en zodra die stopt met inblazen, ervoor zorgt dat er geen uitlaatgassen terug worden geblazen. Die gaan weleens kapot, met lambda fouten als gevolg.

    Maar als je eerst een verwarmingsprobleem hebt, en nu na het schoonmaken, op de zelfde sensor een te arm mengsel, denk ik niet dat dat met elkaar te maken heeft. Dan denk ik toch eerder aan een verbindingsprobleem.

  18. #17
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leonvanveen Bekijk Berichten
    Foutcode; secundair luchtinblaassysteem, doorgang te klein. Betekent dat de kanalen waar de lucht door heen gaat, verstopt zitten. Die zitten in de cilinderkop en komen uit in het uitlaat spruitstuk. Hiervoor moet het uitlaat spruitstuk verwijdert worden, en dan kun je met een boortje die gaatjes open maken.

    op het secundair lucht inblaas systeem zit een soort keerklep, die zorgt ervoor dat de lucht alleen de uitlaat in kan, en zodra die stopt met inblazen, ervoor zorgt dat er geen uitlaatgassen terug worden geblazen. Die gaan weleens kapot, met lambda fouten als gevolg.

    Maar als je eerst een verwarmingsprobleem hebt, en nu na het schoonmaken, op de zelfde sensor een te arm mengsel, denk ik niet dat dat met elkaar te maken heeft. Dan denk ik toch eerder aan een verbindingsprobleem.
    Verwarmingselement van lambda komt nu niet meer terug na het stekkerverbinding te hebben behandeld met contactspray! Alleen "signaal te mager"'op desbetreffende lambda die dus nieuw is.. zou dit dus toch te maken hebben met die secundaire luchtsysteem die dan dus verstopt is en de uitlaatgassen terug worden geblazen en dus lamda fout aangeeft?
    Hoe kan ik de secundair luchtsysteem uit mijn systeem uitcoderen, zodat dit niet meer werkt en dus dit hele euvel wordt verholpen?

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Nieuwe lambdasonde kapot na 6 weken?

    Je hebt een probleem met 1 lambda sonde, op de verwarming, dat is verholpen. Nu heb je op de zelfde sonde (die niet origineel is) een te arm mengsel foutcode.

    Je kan de grote wissel truc nog uitvoeren en kijken of het probleem mee verplaatst.

    Btw als je sec. lucht kanalen verstopt zitten, kunnen ze geen uitlaatgassen meer lekken.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •