Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Uitlijnen/camber bijstellen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    31
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Uitlijnen/camber bijstellen

    Goedemorgen allemaal,

    Na een lange afwezigheid op dit forum is de A8 4.2tdi nog steeds in trouwe dienst. Net voor onze vakantie na kroatie afgelopen week heb ik de voorruit laten vervangen, deze had 2weken levertijd waar ik niet op gerekend had.

    Ik had een brommend/zoemend geluid van de voorste banden, ik had zo een vermoeden dat het de banden waren omdat deze nog een +/- 3mm hadden. Helaas bij de garage waar ik de raam heb laten vervangen laten nazien en bleek het de voorste 2 wiellagers zijn.

    Nadat mijn portemonnee flink aan de beurt was geweest raden ze mij aan om de auto te laten uitlijnen. Dit gedaan kregen ze de moeren aan de voorste zijde niet los om de wielen te stellen dus na de vakantie maar even zelf het hef in handen nemen.

    Tot mijn schrik liet de bandenboer mij zien dat de auto flink in Chamber? rijdt doordat de banden van binnen vlak zijn en volgens de bandenboer bijna de draad na buiten komt dit gebeurt meer bij de achter banden.

    De banden heb ik nieuw gekocht (Pirelli P Zero 255-35-20 en nu zo'n 17.000km eronder zitten ze zijn dus goed voor de afvalbak. Deze worden meteen na mijn vakantie vervangen omdat ik telaat was en ze geen tijd hadden om ze te bestellen en monteren.

    Weet iemand of er iets te doen is aan het stellen van de chamber bij een A8? Of kan ik de A8 gewoon op een Sonja bakker dieet zetten? Nee flauwekul maar ik had eigenlijk geen zin om weer na een jaar 1000euro aan gummi's te besteden.
    Laatst gewijzigd door mikemichiels93; 30-08-17 om 08:19.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard re: Uitlijnen/camber bijstellen

    Het camber (wielvlucht) is op de vooras niet af te stellen. Waarschijnlijk hebben de versleten wiellagers ervoor gezorgd dat er camber is ontstaan, waardoor de hele binnenkant is weggesleten. In principe is het zo, dat als je de wiellagers en de banden vervangt, het camber goed zo moeten staan.

    Met in principe bedoel ik dat de auto op een normale originele rij hoogte moet staan (dus niet verlaagd).

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard re: Uitlijnen/camber bijstellen

    Als de voorwielophanging teveel uitspoor heeft, slijten de banden aan de binnenzijde ook flink af.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    31
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard re: Uitlijnen/camber bijstellen

    Klopt de auto is ongeveer 4cm verlaagd. Maandag is de 8 na de dealer geweest in Echt (Limburg) om de spoorstangen gangbaar te maken dit heeft de garage 5uur gekost en 2 nieuwe spoorstang einden.

    Morgen komen er de nieuwe 265 35 20 Pirelli banden op en ik herken de auto nu al niet terug... pfoee wat rijdt hij lekker na het uitlijnen.

    Ohja en of het al niet genoeg tegen zat, de bovenste draagarmen waren aan vervanging toe volgens de chef werkplaats. Maargoed dit zet ik nog even in het voorruitzicht.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    56
    Posts
    133
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard re: Uitlijnen/camber bijstellen

    En na het vernieuwen van de bovenste draagarmen moet je weer uitlijnen is mijn ervaring. Die had je dus beter toch even mee kunnen pakken.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    31
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard re: Uitlijnen/camber bijstellen

    Klopt die vraag stelde ik ook maar als ik het daar laat repareren, of zelf zou repareren zouden ze het uitlijnen als service verichten.

    Maar aangezien medeforumers er een goede "how to" van hebben gemaakt bij de 8 en ik over de mogelijkheden beschik moet ik alleen nog even een doos tijd vinden

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    31
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard re: Uitlijnen/camber bijstellen

    Even nog een andere vraag. De nieuwe zomer bandjes zitten erop en doen het prima. Nu had de bandenboer een nieuwe set 235 45 19 vredestein winterbanden liggen, aangezien mijn 255 40 19 al bijna 10jaar oud zijn raade hij aan ze er onmiddellijk af te halen...

    Volgens hem past deze maat gewoon? Zijn er leden die dit kunnen bevestigen en ik weet dat een smaller loop oppervlakte meer grip heeft in de sneeuw maar is dit niet wat smal op een A8.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard re: Uitlijnen/camber bijstellen

    op velgensteekwijzer.nl staat precies welke banden maat eronder je auto hoort en kan

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •