Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Kentekenplaatverlichting werkte opeens niet meer, gefixed

  1. #1
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    112
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7
    Land
    Land

    Standaard Kentekenplaatverlichting werkte opeens niet meer, gefixed

    Ik rijd al lange tijd met 38mm warmwitte LED buislampjes achter voor mijn kentekenplaat.
    Dat geeft aanzienlijk meer licht dan gloeilampjes, maar niet zoveel dat het te fel is, wat je ook nog wel een vaak ziet, meestal van die koudwitte LED lampjes op een gele kentekenplaat die de overtoon voeren en wat er echt niet meer mooi uit ziet (veel te hoog aftermarket eBay gehalte). Op de gele kentekenplaat en de chanmpagene-kleurige lak wit je echt geen koud spierwit LED licht hebben, daar is ook deze auto veel te duur en veel te chique voor.

    Opeens viel me onlangs een keer op dat ze niet meer aan waren, en later zag ik weer dat ze wel aan waren. En weer later waren ze weer uit en bleven ook uit…
    In principe kan je daar zelf een prent voor krijgen in dit land met een geldzieke overheid en lui die buiten op straat hun salaris moeten zien te verdienen.
    Dus op eBay snel nieuwe 38mm warmwitte LED buislampjes besteld, iets minder vermogen, minder warmte. Netjes getest op een voeding en met een rode watervaste stift de pluspool gemarkeerd. Toen in de auto meten, maar vreemd genoeg kwam er geen spanning meer op de (veel te korte) draadjes van de lamphoudertjes. Ook met twee gloeilampjes en contact uit en aan zetten werkte dat niet meer.
    Er zitten geen zekeringen tussen, dit signaal komt rechtstreeks uit de control unit, en de uitgangen zijn normaal gesproken ook kortsluitvast.
    De draadbomen zien er zeer netjes en robuust uit en lopen nergens over scherpe randen van plaatwerk, sterker nog, de draadboom zit netjes is een geluidsdempende canvas tape en deze zitten op meerdere plekken met special clips op het plaatwerk vastgezet. Ik heb twee clips van het plaatwerk losgewipt en kreeg zo weer lengte in mijn draadboompjes naar de kentekenplaatlamphoudertjes.

    Op internet zoeken levert op dat er meer Audi’s A6 en A8 rijden met ditzelfde probleem. Deze uitgang van de control unit laat het wel vaker afweten, ook met de juiste gloeilampjes erin. De fout is dan nooit te vinden. Je kunt er dus tijdens het rijden niet van op aan dat je kentekenplaat aan de achterzijde altijd verlicht is en wanneer je er mee aan de kant van de weg gezet wordt om een bon in ontvangst te nemen.

    Maar mijn 2009 style LED achterlichten werken altijd als de verlichting aan is. Deze units zijn trouwens ook aangepast, want de mistlampen en achteruitrijlampen bleken gloeilampjes te zijn, een echter misser van Audi voor zo’n dure auto waar de rest in de achterlicht units dan weer wel LED is.
    Deze units zijn door mij ook aangepast, mijn mistlampen hebben sterke rode LED lampen die niet alleen veel mooier (dieper rood) licht geven maar ook veel feller zijn. Wel zo veilig bij dichte mist! De achteruitrijlampen zijn vervangen voor H7 LED lampen van 30 Watt ieder, en de LED’s zitten mooi in het brandpuntsafstand van de reflector, dus die schijnen zeer goed naar achteren. Deze doen niet veel onder voor grootlicht, je kunt zien waar je heen rijdt.
    Vanwege de CAN bus check, die af en toe met een kort spanningspulsje checkt of de lampen nog goed zijn heb ik daar een delay schakeling tussen gemaakt om te voorkomen dat de LED lampjes flitsjes kunnen geven tijden de check. Er zitten ook vermogens weerstanden parallel, waardoor de CAN bus ziet dat de lampen heel zijn.

    De CAN bus checkt echter niet de kentekenplaatlampjes, en je krijgt geen foutmelding als deze niet aan gaan. Daarom kwam ik op het idee om simpel een extra draadje te solderen tussen de + van de achterlicht rijverlichting en de + van de kenkenplaatverlichting, dus buiten de control unit om voeding geven. Eerst met een enkel draadje getest, en dit bleek voor beide kentekenplaat lampjes de oplossing te zijn.

    Hieronder staan foto’s hoe het een en ander aangepakt is.

    Op een van de foto’s zijn nog meer rode en zwarte draden te zien, die zijn van de 30W achteruitrij LED lampen met speciale tweak voor de CAN bus, en zitten niet in Audi A8’s met originele units.

    Het groene draadje van de rechter kentekenplaatverlichting is de draad die + moet worden. Zowel bij het lichter als het rechterlampje is de + aan de rechterkant, bijrijderskant dus. Met een scherp hobby mesje heb ik aan de zijkant van de draad een smal reepje isolatie weggesneden, vertint en daar een draadje op gesoldeerd:



    Geïsoleerd en ook met tyrapje draad en tape goed vastgezet:



    Bij de connector van rechter achterlicht unit is het paars/zwarte draadje de + van de LED rijverlichting:



    Ook hier weer met een scherp hobby mesje de draad aangeschild:



    Draadje er op gesoldeerd:



    Ook aan deze kant aftapen en tyrapje er om heen:



    Even testen en met watervaste viltstift bij bij lamphoudertjes links de – aangegeven met zwarte viltstift en rechts de + met rode viltstift (duidelijker kan niet):



    Dat ene bijgesoldeerde draadje van 50cm is goed voor beide kentekenplaatlampjes, want die staan gewoon parallel:



    Het resultaat is een betrouwbaar werkende kentekenplaatverlichting:



    De kentekenplaatverlichting werkt nu dus altijd samen met de gewone verlichting.
    Laatst gewijzigd door Leonardo2000; 05-01-19 om 00:21.
    Audi A7 3.0 TFSI, ProLine Plus, Stage 5 tuning, 520pk 640nm, beige Valcona lederpakket, inleg generfd essenhout bruin naturel rondom, vloerbekleding en dashboard veenbruin, stoelverwarming, stoelverkoeling, stoelmassage, headupdisplay, privacy glass.

  2. #2

    Standaard re: Kentekenplaatverlichting werkte opeens niet meer, gefixed

    Netjes

    Bedankt voor de uitleg




    Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk

  3. #3
    Blaas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    569
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Kentekenplaatverlichting werkte opeens niet meer, gefixed

    heel netjes!

    heb je een link naar die buisjes toevallig? vind het allemaal ook te wit.

    thanks!
    smile!

  4. #4
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    112
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7
    Land
    Land

    Standaard Re: Kentekenplaatverlichting werkte opeens niet meer, gefixed

    Ze komen van eBay. Idd, spierwitte kentekenplaatverlichting ziet er echt niet uit... Dat is soowwwww after market...
    Als je een warme champagne kleur lak hebt en een gele kentekenplaat, dan komen deze met warm witte LEDs veel mooier uit de verf. Dat ziet er met deze eBay lampjes dan toch opeens niet after market uit.
    Het geeft meer en mooier licht dan de originele buisgloeilampjes maar voeren niet de overtoon zoals bij die ordinaire spierwitte kant en klare eBay LED lamphoudertjes.
    Zoekstring: LED 38mm warm white
    Let op, de lampjes hebben een plus en min. Stop je ze er andersom in, dan gaan ze niet aan (maar ook niet stuk). In het LED lampje zit een zwart SMD weerstandje aan de plus kant, plus zit in de lamphouder aan de rechter kant, bijrijderskant dus.

    https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F162919632318

    Het mooie van deze lampjes is dat ze geen bijzonder grote stroom trekken, slechts 40mA. De lampjes worden niet echt warm en zullen dus lang meegaan. Ook geen overdosis aan licht, netjes in ballans maar feller dan de gloeilampjes. Daar komt deze chique bak mooi mee voor de dag!
    Laatst gewijzigd door Leonardo2000; 13-01-19 om 15:29.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •