Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Is 98 tanken daadwerkelijk een 'verschil' voor een 4.2 tegenover 95?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2019
    Leeftijd
    26
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Is 98 tanken daadwerkelijk een 'verschil' voor een 4.2 tegenover 95?

    beste allemaal!

    Ik heb een Audi A8 D3 4.2 uit 2003, in het instructieboekje staat dat 98 getankt moet worden omdat je anders 'gering' vermogen verlies hebt.

    wat zijn jullie ervaringen en tanken jullie zelf ook altijd 98 brandstof zoals V power of een andere 98 zoals die van BP? en welke is volgens jullie 'de beste'

    hoor graag jullie meningen!

  2. #2

    Standaard Re: Is 98 tanken daadwerkelijk een 'verschil' voor een 4.2 tegenover 95?

    Er kan enorm veel verschil zitten tussen 95 en 98, het hangt helemaal af van je motor die erin ligt. Compressie van de motor bepaald of je het verschil merkt.
    Als je instructieboekje 98 voorschrijft kan ik je op een briefje geven dat de auto hierop beter rijdt dan 95. Hoeft niet alleen in vermogen tot uitdrukking te komen maar ook in soepelheid (oppakken vanaf lage toeren), Trillingen in het blok ect.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Is 98 tanken daadwerkelijk een 'verschil' voor een 4.2 tegenover 95?

    Wat je ook doet, blijf bij 1 type brandstof. Ga geen 95 en 98 afwisselen, want dan haal je nooit het maximale uit je auto.
    De ECU heeft zijn tijd nodig om aan te passen op het octaangetal.

    En 98 zal inderdaad beter vermogen geven dan 95, wat wel merkbaar kan zijn bij een 4.2l (hoe meer pk's, hoe duidelijker het verschil).
    Aan jou om te bepalen of het de meerprijs waard is.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  4. #4

    Standaard Re: Is 98 tanken daadwerkelijk een 'verschil' voor een 4.2 tegenover 95?

    Bij sommige auto's die om 98 vragen is het verbruik ook beter met 98. Dat compenseert dan weer een beetje

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2019
    Leeftijd
    26
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Is 98 tanken daadwerkelijk een 'verschil' voor een 4.2 tegenover 95?

    Heel erg bedankt voor de reacties allemaal!

    ik ga het vanaf de eerst volgende tankbeurt de 'overstap' volledig maken naar 98 en ben benieuwd.

    is er ook een verschil tussen V power en bp ultimate? hoor mensen wel eens zeggen dat BP ultimate 'beter' is dan V power.


  6. #6

    Standaard Re: Is 98 tanken daadwerkelijk een 'verschil' voor een 4.2 tegenover 95?

    Inmiddels beide officieel 98 dus dat verschil zal wel meevallen

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2019
    Leeftijd
    26
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Is 98 tanken daadwerkelijk een 'verschil' voor een 4.2 tegenover 95?

    is goed heel erg bedankt! dan zou ik dat verhaal nu als een korreltje zout nemen ;]

  8. Ad
  9. #8
    habra's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    65
    Posts
    68
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard Re: Is 98 tanken daadwerkelijk een 'verschil' voor een 4.2 tegenover 95?

    Ik rij al jaren uitsluitend 98 in de S6 ervoor eerst 95 getankt , het verschil is duidelijk merkbaar.

  10. #9
    tomaat85's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Leeftijd
    62
    Posts
    545
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Is 98 tanken daadwerkelijk een 'verschil' voor een 4.2 tegenover 95?

    Ik ben er ook van overtuigd dat 98 beter is voor mijn (oude) S-je. Ik heb een enkele keer noodgedwongen 95 moeten tanken en dat merk ik dan...voor hoeveel dat "merken" in de auto zit en/of in mijn hoofd is erg lastig te bepalen. Op wintersport door Duitsland ga ik over op 102 en dat verschil is echt wel meetbaar te maken, in souplesse en bij het rijden zeker op hogere snelheid. De invloed op het verbruik is dan ook wel merkbaar, dat gaat dan duidelijk omhoog. Maar of dat stijgende verbruik dan aan de 102 is toe te wijzen of aan de rijder die er gebruik van maakt..ik denk t laatste...
    Ik kan me niet voorstellen dat de V8 ooit gaat vervelen....elke rit is een feestje:)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •