Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: 4.2 FSI, verwarming wordt niet warm, alleen boven de 3000 toeren

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2021
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard 4.2 FSI, verwarming wordt niet warm, alleen boven de 3000 toeren

    Hallo,

    Ik heb een A8 D3 4.2 FSI uit 2005 met de bekende kachel problemen, suiker in de radiator. Dat is is inmiddels opgelost.

    Echter hou ik een probleem dat de auto bij een langere rit alleen echt warm wordt/ hete lucht blaast boven de 3000 toeren, daaronder gaat hij koude lucht blazen, even terugschakelen boven de 3000toeren en de kachel is meteen heet.

    iemand een idee wat de oplossing hier kan zijn?

    Dank,
    Joost
    Laatst gewijzigd door OTVDM; 09-02-23 om 12:29.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 4.2 FSI, verwarming wordt niet warm, alleen boven de 3000 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OTVDM Bekijk Berichten
    Hallo,

    Ik heb een A8 D3 4.2 FSI uit 2005 met de bekende kachel problemen, suiker in de radiator. Dat is is inmiddels opgelost.

    Echter hou ik een probleem dat de auto bij een langere rit alleen echt warm wordt/ hete lucht blaast boven de 3000 toeren, daaronder gaat hij koude lucht blazen, even terugschakelen boven de 3000toeren en de kachel is meteen heet.

    iemand een idee wat de oplossing hier kan zijn?

    Dank,
    Joost
    Hi Joost,

    Is alles goed ontlucht? heb je hem ook uitgelezen dat er geen klep vast zit.. G1X dacht ik..

    Groetjes.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2021
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: 4.2 FSI, verwarming wordt niet warm, alleen boven de 3000 toeren

    Alles ontlucht, ook nog na bijvullen koelvloeistof op druk gezet. Zal nog is kijken naar G1X.

    Maar voor mijn beeld heeft het toerental invloed op de G1X klep?

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 4.2 FSI, verwarming wordt niet warm, alleen boven de 3000 toeren

    Zou eerder waterpomp verdenken.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 4.2 FSI, verwarming wordt niet warm, alleen boven de 3000 toeren

    Dat verwacht ik ook, schoep die niet meer vast op de as zit.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2021
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: 4.2 FSI, verwarming wordt niet warm, alleen boven de 3000 toeren

    Waterpomp is net vervangen, zou kunnen maar nog een ander idee? Bij het warm rijden loopt het via het korte circuit dan wordt de auto wel warm, zodra het blok warm is gaat de verwarming "uit" en wordt hij alleen nog warm boven de 3000 toeren.

  7. #7
    EricW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    371
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: 4.2 FSI, verwarming wordt niet warm, alleen boven de 3000 toeren

    Wellicht een "domme" opmerking (ken deze motor niet in detail), maar is er wel de juiste waterpomp gemonteerd?
    Bij mijn cabrio bleek er een verkeerde waterpomp in te zitten (gemonteerd door vorige eigenaar) waardoor er (veel) minder flow was. Er ontbrak een soort "geleiding" rond het schoepenwiel, waardoor er veel water langs kon lopen zonder echt "opgepompt" te worden.

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 4.2 FSI, verwarming wordt niet warm, alleen boven de 3000 toeren

    De 4,2 heeft de waterpomp aan de voorkant blok bestuurders kant en wordt aangedreven met een as vanaf de oliepomp, ik heb wel eens ergens gezien dat de as niet goed in de pomp zat waardoor hij niet of nauwelijks draaide.

    Verder kan je als je ook externe radiators hebt voor oliekoeling een kapotte secundaire thermostaat hebben of een terugslagklep kapot, bij beide problemen blijven de 4,2 dan ook te koud.
    Echter weet ik niet zeker of die ook bij jouw auto zitten, een S4 iedergeval wel. 😁
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •