Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29

Onderwerp: Wie heeft er een solardak?

  1. #1
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard Wie heeft er een solardak?

    Hoi,

    Een kennis van me heeft een A8 4.0TDI uit 2004 met als optie een solardak.. Hoe werkt dit? Is het ventilatie of airco van de auto in de zomer? Bij welke temperaturen werkt het? Hoe stel je het in? Hoe lang draaid het door, hoe kun je zien dat het werkt...

    Alvast bedankt voor de antwoorden..

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  2. #2
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.170
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard

    Hoi Gelato,
    Ik kan nog 10 dagen van mijn solardak genieten...... helaas heeft de aankomende nieuwe het niet

    Hoe werkt het solardak? Als de auto in de zon staat, en de buitentemperatuur is hoger dan de gewenste interieurtemperatuur volgens clima-instelling, dan gaat de ventilatie draaien. De energie die het dak genereert, is niet voldoende om werkelijke airco-activiteit te maken. Voor echte koeling is veel meer energie nodig dan die halve vierkante meter in je dak kan opwekken.

    Door de constante doorvoer van buitenlucht, wordt het in de auto niet warmer dan het buiten is. Bijvoorbeeld 30 graden, terwijl een doorsnee auto in de zon al snel richting 60 graden gaat.

    De functie moet in de setup van de climatronic worden aangezet. Heel simpel: druk "setup", scroll naar "solarfunctie" en selecteer "aan".

    Is fantastische functie, die veel beter werkt dan ik vooraf had vermoed Controleren of het werkt: zet de auto morgen in de zon neer, sluit 'm af, na uurtje ontgrendelen, instappen, en voel voor de ventilatieroosters in het midden van de middenconsole: ik voel daar dan duidelijke stroom lucht uitkomen! Maar dus niet genoeg om jouw lekkere ijs bevroren te houden........




    PS als taalpurist: "heeft" is goed, "werkt" is goed, "draaiD" is fout...
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Posts
    49
    Kudos
    0

    Standaard Solardak

    Heren,

    Ook ik ben in bezit van het befaamde solardak. Ik kan helaas(of misschien wel beter) niets regelen. Geen setup menu ofzo... Als de zon schijnt staat hij vanzelf lekker te blazen, en inderdaad het werkt prima!!!

    gr,

    S8 genieter

  4. #4
    Jurgh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    48
    Posts
    5.956
    Kudos
    620
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard

    Werkt dat solardak ook niet icm een standkachel? Ik heb begrepen dat de stroom van het dak ervoor kan zorgen dat de standkachel koude lucht kan blazen. Je moet het niet zien als airco, maar het is wel aangenaam binnenkomen op een hete dag.
    Audi S6 2012 4.0 TFSI CoD ABT tuned -540p / 650Nm-
    Audi A1 2014 1.4 TFSI CoD Sport Edition Daytona Grey
    Jurgh Car Detailing / Glascoating / High-end Detailing www.detailing.nl -

  5. #5
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Nee, standkachel heeft ook ventilatie op een timer.
    Maar das hele andere koek als een solardak.
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd


  6. #6
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.170
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard

    de ventilatie-functie van standkachel is in essentie wel hetzelfde als van het solar-dak. alleen werkt een standkachel op brandstof ipv zonne-energie. koelen doen ze allebei niet; beide sturen slechts ventilatie aan maar niet de airco-unit.


    @genieter:
    S8 van vorig model A8 dan? als je D3 hebt, met MMI, zou je ook die setup functie moeten hebben. maar inderdaad: het werkt bij jou en dat is het belangrijkste
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  7. #7
    Jurgh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    48
    Posts
    5.956
    Kudos
    620
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard

    Hoe werkt dat op brandstof dan? Slaat de motor aan? Ik neem aan dat dit een niet erg zuinige optie zal zijn....?
    Audi S6 2012 4.0 TFSI CoD ABT tuned -540p / 650Nm-
    Audi A1 2014 1.4 TFSI CoD Sport Edition Daytona Grey
    Jurgh Car Detailing / Glascoating / High-end Detailing www.detailing.nl -

  8. Ad
  9. #8
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jurgh Bekijk Berichten
    Hoe werkt dat op brandstof dan? Slaat de motor aan? Ik neem aan dat dit een niet erg zuinige optie zal zijn....?
    Standkachel is een minimotorkacheltje die op de diesel van de auto loopt.
    De standluftung gebruikt de accu om in de zomer op een door jou
    ingegeven tijdstip even een kwartiertje de ergste warme lucht weg te blazen.
    Uiteraard gebruikt de standluftung geen brandstof.

    Standkachel is niet extreem dorstig hoor.
    Valt reuze mee.
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  10. #9

    Standaard

    en standkackel ruikt bezonder goed bij een diesel;-)...

    Ik kan de doorstroming van de heet gebakken lucht beamen, het is in iedergeval niet te warm. Maar is die optie als je nieuw koop het geld waard? Ik zeg nee, kan ook even 1 min alle ramen omlaag commanderen met je autosleutel.
    met de fiets kom je er ook wel, moet je wel eerst een fiets hebben!

  11. #10
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sjoeritzz Bekijk Berichten
    en standkackel ruikt bezonder goed bij een diesel;-)...

    Ik kan de doorstroming van de heet gebakken lucht beamen, het is in iedergeval niet te warm. Maar is die optie als je nieuw koop het geld waard? Ik zeg nee, kan ook even 1 min alle ramen omlaag commanderen met je autosleutel.
    Je kunt met een bakfiets de tour de france rijden... Het zijn luxe opties... dus als je daar geld aan uit wil en kan geven,, het kan waarderen en van genieten.. dan is het het geld waard..

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  12. #11
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.170
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard

    helemaal eens Gelato... maar toch ook eens met Sjoeritzz

    in mijn auto zit het solardak als "productiefout" want ik had glazen schuifdak besteld. ondanks plezier dat ik op zonnige dagen (zoals nu!) heb van de solar-functie, zou ik er niet opnieuw voor kiezen. ongeacht de meerprijs (op A6 zo'n € 700 t.o.v. glazen schuifdak) vind ik het gemis van de lichtinval van een gewoon glazen schuifdak niet opwegen tegen de toevoeging van de solarfunctie bovenop de andere clima-voorzieningen.

    is dus (deels) andere redenering dan Sjoeritzz volgt, maar met zelfde uitkomst.
    ik denk dus dat je de solarfunctie specifiek moet wensen, om er geld aan te besteden. en bij occassion ligt dat per definitie al anders, omdat je geen volledig vrije keuze hebt dan...
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  13. #12

    Standaard

    'gegroet' gelato

    gelukkig kan ik van de luxe opties genieten en of waarderen.

    Audi dealer bij mij in de buurt raadt het hun klanten(vaak leken) af om een solar schuifdak tenemen.
    Jammer dat een panorama schuifkanteldak geen optie is bij een A6 avant.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------
    Volgende auto in de familie toch geen audi----> 'A5 (S5)cabrio viel tegen op de auto rai' (volgens broer sjoeritzz).
    Dan maar iets met vier wielen en een carbon dak.....;-(
    met de fiets kom je er ook wel, moet je wel eerst een fiets hebben!

  14. #13
    Dave-A3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    36
    Posts
    376
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje Bekijk Berichten
    Standkachel is een minimotorkacheltje die op de diesel van de auto loopt.
    De standluftung gebruikt de accu om in de zomer op een door jou
    ingegeven tijdstip even een kwartiertje de ergste warme lucht weg te blazen.
    Uiteraard gebruikt de standluftung geen brandstof.

    Standkachel is niet extreem dorstig hoor.
    Valt reuze mee.
    Ik heb ook een standkacheltje, A3 8l 5vt maar heb nog geen benzineleiding daarnaartoe gevonden ?
    Audi A3 '98 150PK Audi S3 '01 246PK Audi A3 '04 150PK
    Audi A3 SB '11 105PK

  15. #14
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sjoeritzz Bekijk Berichten
    'gegroet' gelato

    gelukkig kan ik van de luxe opties genieten en of waarderen.

    Audi dealer bij mij in de buurt raadt het hun klanten(vaak leken) af om een solar schuifdak tenemen.
    Jammer dat een panorama schuifkanteldak geen optie is bij een A6 avant.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------
    Volgende auto in de familie toch geen audi----> 'A5 (S5)cabrio viel tegen op de auto rai' (volgens broer sjoeritzz).
    Dan maar iets met vier wielen en een carbon dak.....;-(
    Waarom raad die dealert dat af,, het is toch een genot om in een auto te stappen die tenminste niet 10 a 20 graden koeler is dan de buitenlucht op een snikhete dag... Waarschijnlijk heeft ie ooit 1 keer zo'n dak gehad wat niet werkte... dat maar in zijn geheugen gegrift en gedacht "da never nie meer" Onder het motto, dan zal het altijd wel klote zijn! Ach ja.... hij zal wel meer eigenaardigheden hebben....

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Posts
    49
    Kudos
    0

    Standaard

    Vanmiddag in mijn zwarte auto gestapt met zwarte lederen bekleding. Solardak werkt super!!! Voor mijn werk heb ik ook een "witte bus" waar ik met dit weer de raampjes altijd een stukje open laat staan. Is bij mijn zwarte monster niet nodig!!! Ik kan het iedereen aanbevelen. Het "dealertje" snapt het niet!!!!
    S8 Briljant Zwart bj.2001 Potverdikkie gestolen!!!!!!

  17. #16

    Standaard

    Hier nog 1 tevreden gebruiker van Solardak....werkt echt super.
    Of ik het erbij zou nemen in geval van een nieuwe aankoop weet ik niet.......standkachel wel iig....die heeft zijn geld al dubbel en dwars verdiend in 6 weken tijd....

    Volgens mij verbruikt een standkachel ong 0.7 ltr per uur aan diesel.

    Danny.

  18. #17
    ErikV6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    109
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    Weetje : het solardak werkt zelfs als de accu afgekoppeld is. Ik vond het het toppunt van luxe.

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Puff Bekijk Berichten
    Volgens mij verbruikt een standkachel ong 0.7 ltr per uur aan diesel.
    Hangt erg af van hoe hard hij moet werken. bij een echt koude winter, gaat ie wel iets harder zuipen om de zaak op temperatuur te krijgen, maar op een volle tank zul je het nog niet gauw merken...

    0,7 liter per uur komt trouwens ongeveer overeen met het stationair lopen van een 4-cilinder TDI
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  20. #19

    Standaard

    Feit blijft dat een standkachel ond 15 a 20 min nodig heeft om je auto ijsvrij te maken en op temperatuur te komen...

    Zeg maar een kwart liter diesel...dus ong 25 cent......
    Heb ik er heel graag voor over ipv koukleumen....

    Stond vd winter heerlijk met een warme kop koffie te kijken hoe de rest vd buurt met kouwe klauwen hun ruiten stonden te krabben terwijl ik alleen op de AB drukte......


    PS ze stonden wel raar te kijken toen er rook uit de linkerwielkast kwam hahaha.

  21. #20
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Puff Bekijk Berichten
    Feit blijft dat een standkachel ond 15 a 20 min nodig heeft om je auto ijsvrij te maken en op temperatuur te komen...

    Zeg maar een kwart liter diesel...dus ong 25 cent......
    Heb ik er heel graag voor over ipv koukleumen....

    Stond vd winter heerlijk met een warme kop koffie te kijken hoe de rest vd buurt met kouwe klauwen hun ruiten stonden te krabben terwijl ik alleen op de AB drukte......


    PS ze stonden wel raar te kijken toen er rook uit de linkerwielkast kwam hahaha.
    Bij een aantal diesels zit er ook een standkachel in om de binnenruimte permanent te verwarmen onder een bepaalde temperatuur omdat de restwarmte van de motor niet toereikend is... In de A8 diesel zitten die allemaal,, in die auto's is het dan ook relatief makkelijk om er een schakel-unit in te zetten voor het voorverwarmen......

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •