hallo allemaal

ik heb sinds kort een A8 uit 2005 met 4 liter TDI motor, 2 ton gelopen, en wat me tijdens de diverse proefritten (met verschillende 4.0's) al opviel was dat het schakelgedrag van de automaat heel anders was dan ik in andere merken gewend was (jarenlang mercedes/bmw gereden... ).
- wegrijden uit stilstand en langzaam rijden en bochten door de bebouwde kom. De connectie tussen gaspedaal en wat er aan de wielen gebeurt lijkt dan totaal verloren en het voelt alsof er niks gebeurt als je het gaspedaal intrapt...tenzij je natuurlijk flink doortrapt maar dan gaat het allemaal weer veel te hard ineens...
- relatief laat opschakelen bij koude motor en gewoon rustig rijden, terwijl de motor zoveel vermogen/koppel heeft

Het is niet symptomatisch voor mijn exemplaar want zoals gezegd de andere waar ik in gereden heb, deden het precies hetzelfde...

Is het schakelgedrag wellicht softwarematig aan te (laten) passen, vroeg ik me af, om een directer gevoel te krijgen en om 'm bij lager toerental te laten opschakelen??

Dank en Groeten, Rob