Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 32 van de 32

Onderwerp: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

    Dat het vooral in je kopke zit. Zeker bij auto's met minder dan 200pk.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  2. #22
    AndriesVA's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Leeftijd
    41
    Posts
    329
    Kudos
    28
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard re: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dobbelsteen Bekijk Berichten
    Dat het vooral in je kop zit. Zeker bij auto's met minder dan 200pk.
    Is dat zo? Argumenten zoals placebo en dat het in je hoofd zit kan ik niks mee.
    Audi A8 D3 3.7 V8 Als je verbruik minder is als 8L/100km dan heb je te weinig cilinders
    Audi A6 Avant 2.5 V6 TDI
    Audi A8 D2 3.7 V8

  3. #23
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard re: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

    dat is niets specifieks voor auto's, je ziet dat effect ook bij bv audio. je weet dat je wat bijzonders gedaan hebt (betere benzine getankt, of duurdere kabels aan je luidsprekers), en je weet ook wat je kan (hoopt) verwachten (beter lopende motor of meer zwart tussen de instrumenten). en dan ga je vanzelf denken dat je zoiets ook waarneemt. je onderbewustzijn houdt je voor de gek.


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  4. #24
    AndriesVA's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Leeftijd
    41
    Posts
    329
    Kudos
    28
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard re: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkjan Bekijk Berichten
    dat is niets specifieks voor auto's, je ziet dat effect ook bij bv audio. je weet dat je wat bijzonders gedaan hebt (betere benzine getankt, of duurdere kabels aan je luidsprekers), en je weet ook wat je kan (hoopt) verwachten (beter lopende motor of meer zwart tussen de instrumenten). en dan ga je vanzelf denken dat je zoiets ook waarneemt. je onderbewustzijn houdt je voor de gek.
    Nee dat verhaal ken ik wel, heb zelf psychologie gestudeerd. Maar waar het mij omgaat is in hoeverre het effect is van hoger octaangehalte en bij welke motoren? Om even te blijven wat meneer dobbelsteenke aanhaalde:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dobbelsteen Bekijk Berichten
    Maar van wat ik gehoord heb, zou het bij auto's met toch wat vermogen merkbaar moeten zijn.
    Aangezien jij toch 200pk hebt, zou ik toch ook al verwachten dat je iets merkt .
    Maar dan moet je ook wel die paardjes aanspreken, bij gewoon rijgedrag merken de meesten idd niets.
    Laatst gewijzigd door AndriesVA; 13-09-13 om 17:39.
    Audi A8 D3 3.7 V8 Als je verbruik minder is als 8L/100km dan heb je te weinig cilinders
    Audi A6 Avant 2.5 V6 TDI
    Audi A8 D2 3.7 V8

  5. #25
    Galan A8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Leeftijd
    33
    Posts
    40
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard re: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

    Ik tank altijd E10, heb even bij audi gevraagd of het mocht en ze zeiden ja

    je kan ze even bellen op 0049 8002 8347 378 423, als je duits goed genoeg is


  6. #26
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard re: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

    Je hoeft het niet te voelen om er zeker van te zijn dat het er is...

    gedoe over duurdere 98 e.d.....een simpele rekensom laat zien dat minder wassen/onnodig gewicht uit de auto verwijderen/gewoon wat rustiger rijden veeeel meer oplevert dan die paar ct/ltr dat RON98 duurder is.
    Naar mijn idee, gewoon het sap erin dat erin "hoort"!

    E10 alleen in auto`s die er tegen kunnen idd. De ethanol schijnt (op termijn) rubbers en aluminium aan te tasten, incl brandstofpomp.

  7. #27
    Galan A8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Leeftijd
    33
    Posts
    40
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard re: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

    Ik doe het tegenwoordig ook niet meer, het kan tussen de oren zitten maar ik heb het gevoel dat het fijner rijdt met 98.

    Of het toeval is wil ik in het in het midden laten maar ik heb het idee dat ik ook zuiniger rijdt.

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    Naar mijn idee, gewoon het sap erin dat erin "hoort"!
    Ik vind dat er octaan 102 in hoort . Of zelfs nog hoger. Imo "hoort" 98 niet meer in de tank te zitten dan 95.
    De motor is perfect afgesteld op zowel 95 als 98.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  10. #29

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe

    Standaard re: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

    leeft deze threat nog?
    Eigenlijk is het vrij eenvoudig, geen hocus pocus of placebo zou ik zeggen.
    Hogere octaan zorgt voor een betere klokvastheid van de brandstof. M.a.w. onder compressie heeft de brandstof de neiging om vroegtijdig te ontsteken, dit wordt tegengegaan met een hoger octaan gehalte. Wanneer je te weinig octaan hebt en je motor dus gaat pingelen, dan zou deze terugvallen op een mapping (air/fuel ratio) met minder vermogen waarbij de klokvastheid minder kritisch is. (aangenomen dat er een klopsensor aanwezig is, anders blijft de ontsteking gewoon slecht en gaat er vermogen verloren door slechte timing)
    Als je echter al op je optimale mapping zit dan zal het toevoegen van extra octaan er niet voor zorgen dat je motor performanter wordt. De klokvastheid wordt er wel beter op, maar zolang de mapping daar niet op ingesteld is gebeurt er niets. Merk je dus dat je met meer octaan werkelijk meer prestaties haalt, dan rij je eigenlijk al die tijd al op de verkeerde brandstof en liep je motor als het ware in "safe-mode".
    Ik verwacht dat e10 zeker wel interessant kan zijn. (nog geen ervaring) Enkel opletten bij langdurig gebruik bij oudere wagens. Rubber houdt niet van ethanol en wordt er op den duur broos/week door. Evt dienen leidingen en pakkingen vervangen te worden door niet-rubber-houdende.

  11. #30

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2008
    Posts
    511
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

    Hallo,

    Bij mijn vorige auto, A6 3.0, reed ik na dit onderzocht te hebben altijd E98.
    Het bleek namelijk dat ik met E98 toch iets zuiniger reed dan met E95. Uitrekenen wat de meerprijs is per liter t.o.v. het mindere verbruik levert toch iets op. Volgens het instructieboekje heeft E98 de voorkeur op E95. Het is dus ook gewoon beter voor je motor, minder verbruik is ook beter voor het milieu en onder de streep kost het in principe niet iets extra's. Dus ik blijf E98 rijden, ook met de V8 van mijn huidige auto.

    Gr,

    Slt
    Audi 80 CD Turbo diesel / Audi 80 1.8 S / Audi 100 2.3 E 1994 / Audi A6 Avant 2.5 TDI 1997 / Audi A6 Avant 3.0 V6 quattro Tiptronic 2001 / Audi A8 3.7 V8 quattro Tiptronic 2003 / Audi A3 SB 1.8 TFSI Ambition, DSG 2007 / BMW 523I Executive 2011

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RonaldVossen Bekijk Berichten
    Ik verwacht dat e10 zeker wel interessant kan zijn. (nog geen ervaring) Enkel opletten bij langdurig gebruik bij oudere wagens. Rubber houdt niet van ethanol en wordt er op den duur broos/week door. Evt dienen leidingen en pakkingen vervangen te worden door niet-rubber-houdende.
    Het zouden net de nieuwe motoren zijn die er problemen mee hebben dacht ik.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  13. #32
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: 3.7, Euro 95 + E10 of niet ?

    Hier maar even een bumpje en reminder geplaatst, let op wat je tanken kunt,

    https://www.nporadio1.nl/binnenland/...ts-van-euro-95
    https://www.e10check.nl/auto/audi/

    Waarbij het er niet zozeer om gaat dat de bewuste modellen niet rijden op e10, maar dat het gehalte Bio-ethanol intern rubbers en pakkingen kapot kan maken.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •