Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 28 van de 28

Onderwerp: Discussie: ik wil best elektrisch rijden, maar...

  1. #21

    Standaard Re: Discussie: ik wil best elektrisch rijden, maar...

    Mooi ontwerp inderdaad die Audi 992 GT! Als ze daar even die 2.9tfsi in gooien hebben ze een mooie auto te pakken.

  2. #22
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Discussie: ik wil best elektrisch rijden, maar...

    Ik heb jaren lang Audi gereden en heb nog altijd een (klassieke) Audi. Electrisch rijden doe ik in een Tesla, omdat Audi in 2018 nog geen auto beschikbaar had. Qua rijden is een Model S echt een heerlijke daily, maar als je een beetje fun wilt op een slingerweg dan is het niet wat. De Audi e-tron zit daar een beetje tussenin, maar ik ben niet van de SUVs.

    Een proefrit in de e-Tron vond ik geen straf, maar die binnenspiegels van de e-Tron zijn een oplossing voor een niet-bestaand probleem (IMHO). Het grootste nadeel is dat je geen diepte ziet in die spiegels. De stilte aan boord (neem akoestisch glas!) is voor een daily echt heerlijk. De beleving van autorijden is minder, maar stilte aan boord is best rustgevend na een hectische werkdag. Ik ben ook rustiger gaan rijden. In mijn vorige Audi was het altijd jakkeren, maar een EV nodigt hiertoe gewoon minder uit. Auto-pilot helpt hierbij ook, maar dat zal bij Audi met adaptieve CC en active lane assist denk ik ook net zo gaan.

    Range is voor mij in de praktijk geen probleem. Ik heb ongeveer 300km range (75kWh) en dat is vrijwel altijd voldoende voor mijn dagelijkse ritten. Alleen als je dagelijks veel meer rijdt, dan zou ik geen EV willen hebben. Bij Tesla zitten de meeste snelladers op redelijke plekken en je hoeft hem niet helemaal vol te laden. Gewoon zorgen dat je thuis komt en meestal ben je met 15 minuten weer op pad. Ik zag er ook een beetje tegenop, maar in de praktijk is het geen issue. Wel lekker dat je nooit staat te tanken, omdat je altijd vol vertrekt. Kun je thuis geen laadpaal plaatsen, dan lekker benzine/diesel blijven rijden.

    Op vakantie is het wel een dingetje, want je staat gewoon veel vaker stil. Lekker non-stop met 200km/u in DLD doorknallen is er niet meer bij. Ik rij hooguit 150km/u, omdat het anders wel heel hard gaat met de lading. Maar het is prima te doen. Laadpalen zijn (ook op black saturday) gewoon prima beschikbaar, maar je bent absoluut langer onderweg.

    Rij je nu nog een S/RS model en wil je het gevoel van performance en beleving, dan lekker de EV links laten liggen. Een EV is meer een comfortabel vervoersmiddel en doet dat zeer goed. Een S/RS voelt meer als hobby en geeft daarin veel meer voldoening. Als je de financiele middelen hebt, dan zou ik een EV nemen voor het saaie dagelijkse verkeer en een RS voor de kick...
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  3. #23
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.304
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Discussie: ik wil best elektrisch rijden, maar...

    Wat ik nog steeds niet begrijp is het gemak waarmee sommigen zich over de accu capaciteit problematiek heen zetten. Sorry maar als ik op vakantie wil naar Spanje moet ik daar gewoon in 18 uur heen kunnen rijden, maar nee we leggen ons erbij neer dat je om de 200km een uurtje aan een laadpaal moet staan.

    Ik vraag me maar 1 ding af, we hebben een Europese unie toch, waarom stelt die niet gewoon het volgende voor we nemen 1 standaard maat accupakket met standaard capaciteit. Vervolgens verplicht je elke auto fabrikant zich te conformeren aan dat type accupakket, voldoet hij daar niet aan hup meteen 500% extra belasting op dat ding voldoet hij wel geen belasting. voordeel de infrastructuur kan blijven zoals hij is, dwz de benzine pompen worden accuwissel plekken, je rijdt je auto op de stopstreep stapt uit drukt op een knop en een robot pakt de accu onder de auto vandaan, plaatst een opgeladen exemplaar en 5min later vervolg je je weg.

    Grootste voordeel voor de elektriciteit centrales omdat je grote accu laad stations hebt krijg je een stabieler stroom net, want tijdens de piek uren kan je ook stroom gebruiken uit een laadstation en tijdens de dal uren kan je het overschot kwijt in deze accu laad stations.
    Tweede voordeel het maakt voor een tweedehands auto niet meer uit hoe het rijd en laadgedrag van de vorige eigenaar(s) is mbt de accucapaciteit en kwaliteit.
    Derde voordeel je bent van al die ontzettend lelijke laadpalen in de stad af want je hebt alleen nog maar wisselstations
    Vierde door heel europa hetzelfde systeem dus perfecte uitwisselbaarheid

    Het door ontwikkelen van de accupakketen kan gewoon doorgaan zolang de afmetingen maar hetzelfde blijven...

    Verder blijf ik voorlopig lekker door dieselen totdat dat werkelijk onbetaalbaar wordt door de overheid en dan zien we wel weer verder desnoods mijn auto laten ombouwen naar een elektrische auto (ed van Wheeler Dealers lukte dat ook met een Maserati dus een Audi moet ook kunnen....)
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  4. #24
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Discussie: ik wil best elektrisch rijden, maar...

    De constructie van een verwisselbaar accupakket is best lastig qua veiligheidsissues. Tesla heeft een aantal jaren geleden deze oplossing getoond maar heeft het ook nog niet in productie genomen. Nadeel van deze manier is ook dat het een ongelooflijke hoeveelheid accucapaciteit 'op de plank' legt en dat het alleen loont als je accu's zo goed als leeg rijdt en dan wisselt naar een volle accu. Met de laadtechnieken die nu al beschikbaar zijn kan je tot 350 kWh opladen. Dat betekent dat je met de grootste accupakket op dit moment binnen 20 minuten vol kan laden waarna je weer 450-500 kilometer kan rijden. Om de 2,5-3 uur 20 minuten laden/rusten is geen probleem.
    Nu VW zich in de EV markt gaat mengen met de ID.3 zal er snel veel veranderen in de laad netwerk. Dat is een bedrijf dat een hele grote invloed heeft op de politiek omdat het gaat om werkgelegenheid in Duitsland.

  5. #25

    Standaard Re: Discussie: ik wil best elektrisch rijden, maar...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wazzup01 Bekijk Berichten
    Wat ik nog steeds niet begrijp is het gemak waarmee sommigen zich over de accu capaciteit problematiek heen zetten. Sorry maar als ik op vakantie wil naar Spanje moet ik daar gewoon in 18 uur heen kunnen rijden, maar nee we leggen ons erbij neer dat je om de 200km een uurtje aan een laadpaal moet staan.
    Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom een tweedaagse jaarlijkse rit bepalend is voor de andere 363 dagen per datzelfde jaar.

    Wees eens eerlijk en kijk naar je rijgedrag. Hoe vaak rij jij méér dan 300km op een dag? Voor 99% van de 'gewone mensen onder ons' is dat een zeldzaamheid. Daarom zetten velen (inclusief mijzelf) ons met het grootste gemak over de accu capaciteit "problematiek" heen: in real life merk je er gewoonweg niks van.

    Voor die Spanje reis huur je een auto. Ik durf te stellen dat een electrische auto voor elke dag + een dikke huur A6/Jaguar voor 3 weken en 5.000km goedkoper is op jaarbasis, dan altijd maar die logge zware diesels meezeulen. Vooral als je ook nog eens zonnepanelen hebt, of op je werk mag opladen. Zelfs als je dus voor die ene lange rit regelmatig moet opladen is dat één rit met ergernissen, en niet elke dag.

    Het is gewoonweg gelul dat een capaciteit voor een elke dag auto meer dan 400km moet zijn, de uitzonderingen daargelaten.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #26

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Discussie: ik wil best elektrisch rijden, maar...

    @Bastet, helemaal mee eens dat voor de meerderheid van de mensen de capaciteit van de huidige EVs meer dan voldoende is. Oor mij dan ook reden om mijn (lease)diesel om te ruilen en een eTron te bestellen. Auto wordt als goed is in November danwel December geleverd en zal dan oom mijn ervaringen met jullie delen. Zal idd wennen worden, maar met laadpaal thuis en op het werk zal ik in de praktijk en met mijn gebruik slechts een paar keer per jaar van een snellaadstations gebruik hoeven te maken. En zelfs dan nog binnen 20 tot 30 minuten weer verder kunnen.

  7. #27

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Discussie: ik wil best elektrisch rijden, maar...

    @Bastet, helemaal mee eens dat voor de meerderheid van de mensen de capaciteit van de huidige EVs meer dan voldoende is. Oor mij dan ook reden om mijn (lease)diesel om te ruilen en een eTron te bestellen. Auto wordt als goed is in November danwel December geleverd en zal dan oom mijn ervaringen met jullie delen. Zal idd wennen worden, maar met laadpaal thuis en op het werk zal ik in de praktijk en met mijn gebruik slechts een paar keer per jaar van een snellaadstations gebruik hoeven te maken. En zelfs dan nog binnen 20 tot 30 minuten weer verder kunnen.

  8. Ad
  9. #28
    Blaas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    569
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Discussie: ik wil best elektrisch rijden, maar...

    Wat voor mij de doorslag geeft er voorlopig géén te rijden, naast dat mijn huidige auto nog meer dan prima is, is dat de salderingsregeling voor zonnepanelen gaat verdwijnen.
    Zonnepanelen worden dus minder interessant met als gevolg dat op het moment dat ik de auto wil laden (dat is als ik 's avonds thuis kom en de zon nauwelijks de panelen voedt) ik de stroom van het netwerk moet gaan halen. Gaat straks goud geld kosten t.o.v. gratis salderen nu....

    Duitsland bijv. ligt vol met panelen maar de stroom is daar in de afgelopen jaren fors duurder geworden. In de zomer is daar overcapaciteit op het net en wordt de stroom zowat weggegeven aan o.a. Oostenrijk en Noorwegen en in de winter is er een flink tekort waardoor Duitsland het weer tegen toptarief kan terugkopen van die landen (in de zomer gebruiken N en AU die overcapaciteit om water naar hoger gelegen bassins te pompen zodat in de winter daarmee weer stroom opgewekt kan worden door waterkracht)

    Ik rijd mijn auto's altijd langer dan 2-3 jaar en wacht nog even af wat er gaat gebeuren.
    smile!

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •