Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: E-tron laadt niet volledig op?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard E-tron laadt niet volledig op?

    Ik hoorde afgelopen week dat de Audi E-tron (Quattro)- misschien wel alle electrische auto’s alleen heb ik dit met mijn huidige hybrid nooit meegemaakt - afhankelijk van je rijgedrag de accu tot een bepaald niveau oplaadt.
    In dit geval betrof het een proefrit auto waar vast en zeker flink hard mee gereden werdt en die auto liet zich maar opladen tot 270 km maximaal! Terwijl de E-tron tot 400 Km (iets meer begreep ik) geladen kan worden.

    Ik zal het hopelijk verkeerd begrepen hebben, maar een accu laadt toch 100% op en dan zal je er afhankelijk van je rijgedrag X kilometer mee kunnen rijden? Net als je een tank vol met brandstof tankt?

    Of moet je na een paar ritten “planken” als een huismus gaan rijden met 80-10 km per uur voor een paar dagen zodat je de accu weer tot 400 Km kan laden?

    Dit lijt me absurd en de doodsteek voor electisch rijden en de E-tron.

    Wie kan hier meer over vertellen?

  2. #2

    Standaard re: E-tron laadt niet volledig op?

    geen idee. maar als ik met mijn diesel rustig rij dan zegt de indicatie 1.100 km en als ik plank dan voorspelt deze maar 700 km. niks vreemd aan toch? juist mooi dat op basis van je rijgedrag een inschatting gemaakt wordt.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    234
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: E-tron laadt niet volledig op?

    Heb vernomen dat dit 80% is.

    Dan hou je nog 20% capaciteit over voor het geval de batterij slijt en je dus langer kan doen met de batterij.

    Ook zou het te maken kunnen hebben met het snel-laadsysteem, normaliter eindigt snelladen bij 80% en duren de laatste 20% een stuk langer. Door 20% minder capaciteit te gebruiken kan je eigenlijk snelladen tot 100% (Werkelijk 80%). Daarom laad dit model snel op.

  4. #4

    Standaard Re: E-tron laadt niet volledig op?

    Je rechtervoet bepaald veel maar ook de buitentemperatuur. Recent een vergelijk gelezen over de Tesla, Jaguar Ipace en Audi E tron. Op papier alle drie een vergelijkbare actieradius maar in praktijk heeft Tesla dit het beste onder de knie, en benaderd het beste de fabrieksopgave. Audi en Jaguar moeten nog veel leren zegmaar....

    De meeste elektrische auto’s hebben zo’n marge van opladen. Voor de laatste 20% moet je geduld hebben.
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 11-04-19 om 07:40.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron laadt niet volledig op?

    Als je de accu's tot 100% oplaadt in hoog tempo raken ze oververhit en wordt de levensduur een stuk korter.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Varoewe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    38
    Posts
    638
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron laadt niet volledig op?

    Deze batterij laadt en ontlaadt tussen de 20 en 80%. (Deze waarde zijn niet volledig juist)
    Maar als je laadt tot 100% op het display ga je dus effectief laden tot die 80%.

    Maar de etron houdt rekening met de wltp normen. Dat betekent dus dat de autonomie zich aanpast aan de temperatuur (en hoe fel je de verwarming inschakelt) en uiteraard je rijgedrag in het verleden (je rechtervoet dus)

  7. #7

    Standaard Re: E-tron laadt niet volledig op?

    Je hoort en leest verschillende veel speculaties over die 20% en 80%, het laden, of over de actieradius van verschillende merken. Hier een Duits filmpje van Auto Motor und Sport over de Tesla Model S vs. E-tron waarin wat duidelijkheid wordt geschept: https://www.youtube.com/watch?v=tIUPrBQzaKE

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron laadt niet volledig op?

    Ik denk dat het in dit geval niet over die 80% vs 100% gaat.
    Want normaal ziet de gebruiker daar niets van. De software gaat 80% (van de realiteit) aantonen als 100%,
    om de gebruiker het gevoel te geven dat het maximum er uit gehaald wordt.

    Het zal wel eerder met die voorspelde km's te maken hebben, die afhankelijk is van hoe je de laatste x aantal minuten gereden hebt.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  10. #9

    Standaard Re: E-tron laadt niet volledig op?

    Zo te horen heb je dat filmpje niet gezien

  11. #10

    Standaard Re: E-tron laadt niet volledig op?

    Aan boord is er een 95Kwh batterij. Her en der hebben ze proberen te achterhalen hoeveel daar effectief van gebruikt wordt. Zit rond 83,6kwh. Veel grotere buffers dan bij Tesla. Dus laden tot 100% en de auto een week laten staan zou voor een Tesla zeer ongezond zijn voor de batterij. Niet zo voor de E-tron. Idem met de o% soc. De laadcurve is wel zeer mooi, de E-tron kan continu aan quasi 100% blijven laden bij 50kw DC. Ook aan 150kw maximaal DC laden begint de laadcurve pas laat te taperen. Misschien dat ze in de toekomst een groter deel van de batterij vrijgeven via een softwareupdate? Nu is meer dan 400km actieradius iig onmogelijk, zelfs niet in de zomer. Ik verwacht een 350 a 370 km in optimale zomeromstandigheden te halen en in de barste winter 250km aan 100% soc (indicated).

  12. #11

    Standaard Re: E-tron laadt niet volledig op?

    Hi, de Audi e-tron kan je gewoon tot 100% opladen, er is voldoende buffer om de levensduur van de batterij te blijven garanderen. Als de batterij 100% geladen is, dan geeft de auto een inschatting van de hoeveelheid kilometers die er - op basis van de voorgaande ritten - er mee gereden kunnen worden. Gedurende de daaropvolgende rit(ten) pas hij de inschatting aan. Als de batterij dus vol is, en er 240km wordt aangegeven, dan is er in de voorgaande ritten behoorlijk wat ‘gas’ gegeven. Ik heb mijn etron net, dus ook flink wat getest.... maar kan minimaal 340 werkelijke kilometers rijden, en aantal neemt nog steeds toe.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •