Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 24

Onderwerp: Welke laadpaal?

  1. #1

    Standaard Welke laadpaal?

    Beste forum leden,

    Ik ga binnenkort een laadpaal aanschaffen. Maar zie door de bomen het bos niet meer.
    Welke laadpaal/merk/leverancier hebben jullie en waarom?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  2. #2
    Marcel1973's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    50
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Hoewel al een wat ouder topic, hier de Alfen Single Pro gekozen.

  3. #3
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Geldt ook voor mij, zie door het bomen het bos niet meer!!
    Als er suggesties zijn, graag.
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010

  4. #4

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Ondertussen al een laadpaal gevonden
    NewMotion advanced met vaste kabel. Deze laad op 3 fase (3x 25a) heb hem laten installeren door een plaatselijke elektricien. Kan nu online mijn ladingen zien en wordt automatisch verrekend met mijn bedrijf.

    Dit was best prijzig omdat de meterkast moest aangepast worden en Stedin ook nog even op bezoek kwam.
    Maar ik kan nu op 11kw laden zonder dat er in huis iets kan uitklappen.

    Let op het kan goedkoper als je over 1 fase wilt laden maar dan moet je wel 2 dagen de tijd hebben voor een volle lading. Dit wordt trouwens niet geadviseerd om te laden op 1 fase.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  5. #5
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Dank voor de info!
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010


  6. #6
    Marcel1973's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    50
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Ik heb NM af laten vallen omdat je bij Alfen meer vrijheid hebt in backoffice en ik de mogelijkheid wil hebben om te kunnen wisselen als me iets (service/tarief etc) niet bevalt.

    Maar laten we wel zijn, eigenlijk zijn het gewoon zwaar uitgevoerde wandcontactdozen, dus daar gaat het verschil niet in zitten.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    710
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Ik heb een Webasto Pure Black.
    Kan je aansluiten op 1 of 3 fasen, resp. 3,7kW of 11kW.
    Eenvoudig ding, zonder mogelijkheden voor factureren, geen app dus geen netwerk nodig.
    Vaste kabel, type 2.
    Werkt probleemloos.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Gewoon 380v aansluiting geen laadpaal voor nodig.

  10. #9

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Bij de auto wordt standaard een lader geleverd die ook 3 fase kan laden (11 kWh) dus een 3 fase (buiten) stopcontact (400 volt) is voldoende. Uiteraard werkt een aparte laadpaal ook

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    710
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Ik heb een vaste laadbox geïnstalleerd omdat ik die losse lader een tikkie onhandig vindt. Telkens uit de kofferbak en weer aansluiten en naderhand opbergen.
    Nu heb ik een laadbox met vaste kabel en kan meteen na uitstappen de kabel inpluggen.
    Ik weet 't... Ik ben lui.

  12. #11

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Heb de standaard lader gewoon vast gemonteerd. Er bestaat ook een ophangbeugel. Ik heb hem met gewoon met tyraps vastgemaakt want die zit bij mij in een afgesloten kist.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    ik heb er een 11 kw laadpaal ter waarde van 1300 euro bijgekregen van EDI(De invoerder in België). Wordt morgen geplaatst , een maand voor voor levering wagen dus. De plaatsing zelf kost wel 670 euro zonder btw. (de paal kan ook 22kw na een software-update?)

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    710
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    22 kW is niet zozeer een software update. Het is meer de vraag of je huisaansluiting 3x 32 A kan leveren aan de laadpaal.
    Waarschijnlijk niet. In Nederland is het zeer uitzonderlijk.

    Zelfs 11 kW is meestal al lastig, want het vereist minimaal een aansluiting van 3x 25 A. En ook dat is in NL niet standaard.
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 14-09-20 om 18:13.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Heb afgelopen februari met de auto op de lader (11kw), lampen thuis aan, de waterkoker aan, afwasmachine, Boiler die toevallig ook aanschoot in combinatie met koelkast en vriezer meegemaakt dat er een Vd 3 fases uitschoot. Sta je raar te kijken. Kostte 100 euro om te laten maken door Stedin.

    Nu laden we eigenlijk alleen savonds als we naar bed gaan. Werkt prima. Om de aansluiting te verhogen, zeker met de kosten die daarbij horen, vind ik geen meerwaarde hebben. 22kw gaat dus helemaal niet werken op een standaard NL 3 fasen aansluiting
    Laatst gewijzigd door Lier; 14-09-20 om 19:25.

  16. #15
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Inderdaad, je energieleverancier zal dan naar minimaal 3x35 Ampère moeten verzwaren + aardlek en automaat wat je zal moeten laten verzwaren, waarbij waarschijnlijk ook de abonnement kosten zal verhogen.

    11kw is meer dan voldoende.
    Zelf plaats is wallconectors voor heel veel Tesla rijders van 3 tot X en heb er inmiddels ongeveer 250 geplaats vaarvan er geen één verzwaard heeft.

    Gewoon een B20 automaat en afstellen op 16amp.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    22 kW is niet zozeer een software update. Het is meer de vraag of je huisaansluiting 3x 32 A kan leveren aan de laadpaal.
    Waarschijnlijk niet. In Nederland is het zeer uitzonderlijk.

    Zelfs 11 kW is meestal al lastig, want het vereist minimaal een aansluiting van 3x 25 A. En ook dat is in NL niet standaard.

    ken niet veel van elektriciteit maar we hebben zeker 3 fasen. Onze warmtepomp voor het huis is een 16kw 3 fase en we hebben ook een 20 kw warmtepomp voor het zwembad (ik denk 1 fase). Ons huis is vrij recent en dus vermoed ik is onze aansluiting wel goed genoeg om dat allemaal te bolwerken.

  18. #17
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    20 kw op 1 fase ?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  19. #18
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reggy Bekijk Berichten
    20 kw op 1 fase ?
    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    Dat zal de verwarmingscapaciteit bij 26 (of 15) gr zijn wat je vaak ziet uitgedrukt. Dat is niet het opgenomen vermogen. Dat zal niet veel meer dan 2 kW zijn.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    61
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    Beste E troners, omdat mijn huidige leaseovereenkomst voor mijn brandstofauto afloopt, toch de stoute schoenen aangetrokken en gekeken naar een elektrische leaseauto. Als alles goed loopt wordt de Audi E tron 55 quattro in week 51 geleverd. Omdat ik thuis graag snel wil kunnen laden, heb ik een Wallbox Pulsar Plus genomen die 22 kw kan laden. De Wallbox hangt inmiddels en binnenkort komt de netwerkbeheerder mijn aansluiting verzwaren naar 3 X 50 Amp. Inmiddels heeft mijn netwerkbeheerder Stedin een offerte uitgebracht waarin zij mijn aansluiting inderdaad gaan verzwaren naar 3 X 50 amp. Zij moeten daarvoor wel mijn huidige grondkabel wel eruit halen en een dikkere kabel aanleggen. Nu is mijn vraag of mijn audi E tron 22 kw gaat laden of zal dat maar 11 kw maximaal zijn? De aangelegde Wallbox Pulsar Plus kan 22 kw leveren met de verzwaarde huisaansluiting.

    Op mijn werk ga ik op mijn "eigen parkeerterrein" een 380 volt stekker laten plaatsen die uiteraard op krachtstroom draait. Met de bijgeleverde stroomkabel kan ik dan ook 11 kw laden.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    710
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke laadpaal?

    De Audi e-tron laadt op AC met maximaal 11 kW. De laadbox op 22 kW is overkill.

    Voor het laden met 11 kW heb je genoeg aan 3 fasen x 16 A.
    Een min of meer standaard huisaansluiting in NL is 3x25 A. Als je een laadbox neemt die load-balancing ondersteunt, dan wordt de hoofdzekering niet overbelast en kan je makkelijk volstaan met een aansluiting tegen normaal tarief.

    Vaste jaarlijkse kosten Stedin:
    Standaard aansluiting van 3x 25A = 230 euro/jaar
    Iets zwaardere aansluiting van 3x 35A = 890 euro/jaar
    Jouw aansluiting van 3x 50A = 1290 euro/jaar.

    Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar je keuze voor de aanpassing naar 3x 50A lijkt me nogal duur en niet echt nodig.

    Vergeet niet dat je meestal geen hoog laadvermogen nodig hebt. Als je elke dag 180 km rijdt en je verbruik is 25 kWh/100 km, dan moet je 180/100*25= 45 kWh bijladen. Met 22 kW is dat dan in 2 uurtjes gepiept.
    Je moet je echter de vraag stellen of die snelheid echt nodig is. Als je laadt op 11 kW, dan duurt het 4 uren. Als je 's-avonds om 20:00 uur thuiskomt, dan is je auto dus om 00:00 uur weer volledig bijgeladen. Maar waarschijnlijk ga je dan naar bed...

    Aangezien ik mijn huisaansluiting niet wilde verzwaren laad ik met 3,7 kW. Dat lijkt heel erg laag, maar in mijn situatie is dat snel genoeg. En als dat een keer niet snel genoeg is, dan stop ik 10 minuten bij FastNed. Tot nu toe geen enkel probleem.
    Maar jouw situatie zal waarschijnlijk anders zijn dan de mijne. Ik werk niet meer.

    Overigens gefeliciteerd met je keuze. Die e-tron 55 is super! Maar ik ben arm, dus ik heb gekozen voor de e-tron 50...

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •