Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 45

Onderwerp: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Yes, in mei 2019 stond mijn nieuwe Etron 55 voor de deur. Uiteraard met virtual mirrors! Even wennen, maar binnen paar dagen weet je niet beter. Ben afgelopen zomer gelijk Europa in getrokken met gezin en ik ben erg content met het elektrisch rijden. Dus, geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen?

    Helaas kwam ook afgelopen zomer ten einde en gingen we richting de natte en koude(re) maanden. En opeens werd mijn zicht van een van de virtual mirrors (camera-spiegels) steeds slechter.............................?! Lang verhaal kort, in beide spiegels zat vocht in, voor de camera-lens, verwarming lost dit niet op en ik heb reeds 2 nieuwe spiegels, maar ook deze na een paar weken alweer vocht....... Nu moet ik wachten tot Audi een oplossing heeft, maar rij dus iedere dag met slecht zicht!

    Het probleem is ondertussen ruimschoots bekend bij Audi. Goede bekende van mij ook met een Etron zelfde probleem en ook al nieuw setje nieuwe virtual, maar ook bij hem weer vocht aan binnenzijde. De knappe koppen in Duitsland doen hun best, maar lijkt erop dat dit toch echt een kinderziekte is waar nog geen structurele oplossing voor is. Er zit een verwarmingselement in de spiegels, maar juist als je op de snelweg rijdt is deze niet krachtig genoeg om de koude luchtstroom de baas te zijn of juist de combinatie van koude luchtstroom en verwarming zorgen voor condens in spiegel. Wie zal het zeggen? Vooral 's avonds niet te doen als een achterligger met koplampen in je camera met vocht schijnt. Vreemd ook dat de virtual mirrors niet voorverwarmen met de standkachel. Je hele auto kun je ontdooien / op temperatuur brengen, maar de spiegels hebben ze hier niet op aangesloten??

    Zijn er meer Etron rijders met deze (onveilige) ervaring? En, weten jullie al meer over een oplossing? De dealer helpt goed, maar ik heb ook het gevoel dat ze het allemaal nog niet helemaal weten en dat ze wachten op een oplossing vanuit Duitsland die er nog niet is.

    20191221_183646.jpg20191222_121419.jpg20191222_121432.jpg

    Ik heb Audi hoog in het vaandel staan, normaliter niets dan lof (reed voorheen A4, A5 en A6), maar dit kan gewoon niet en is super onveilig! Ik hoop dat Audi snel een oplossing vindt.

  2. #2
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.821
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Bizar! Erg gevaarlijk

    Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com

  3. #3
    Marcel1973's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    50
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    In de diverse facebookgroepen komt dit eveneens vaak voorbij.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Ik heb het zelfde vocht probleem met beide camera-spiegels / Virtual Mirrors.
    Probleem doet zich ook voor na de wasstraat en duurt uren voordat vocht weer weggetrokken is.

    Ik zou graag willen weten wat de reactie is van Audi dealer is en of het inmiddels is opgelost?
    20200118_124741.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  5. #5

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Ik had naast een hoop andere zaken hetzelfde vanaf het begin dat ik ‘m kreeg. Heb aan beide kanten compleet nieuwe camera spiegels gekregen.

    Probleem is nu opgelost.

    Het was een serie probleem, niet alle e-trons hebben er last van. Bij de productie is er vocht tussen de lens en de camera gekomen. Aangezien dit luchtdicht is kan het vocht dus ook niet weg. Probleem blijft daarom dus telkens terug komen bij temperatuurverschillen.


  6. #6
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.783
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Oe dat is wel nasty zeg. Persoonlijk was ik er niet zo kapot van tijdens de proefrit met de etron. Het zal vast wennen zijn, maar de zijspiegels zie ik eerder als melaatse stompjes op een bulky wagen. Maar dat nu zo makkelijk vocht kan indringen bij de camera vind ik wel amateuristisch.
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen

  7. #7

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Nee, komt niet zomaar vocht in, productie fout. Er hoort geen vocht in de komen en dat is normaliter dus ook niet het geval.

    Ik vind het mooi werken. Helemaal in de avond. Achteruit rijden was wel even wennen, ben er wel blij mee nu het goed is .
    » E-Tron Quattro Advanced ιι Pro Line S » A1 SB 1.4 TFSI S-Tronic ιι Pro Line S » OEM Ross-Tech VCDS »
    ————————————————————————

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Nee, er kan geen vocht binnendringen. Dat is gebeurd tijdens de fabricage.
    Waarschijnlijk is de relatieve luchtvochtigheid (RV) tijdens de productie te hoog geweest. Kan natuurlijk best als de auto in de zomer is geproduceerd.
    Als de temperatuur vervolgens daalt, dan stijgt de RV en krijg je condens.
    Het probleem is nu dat die condens er niet *uit* geventileerd kan worden omdat die dingen hermetisch zijn gesloten.

    Dit is voor het eerst dat ik blij ben dat ik de e-tron 50 heb (met normale spiegels) en niet de e-tron 55. :-)

  10. #9

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Hallo,

    Mijn e-tron is van 01/2020 en beide camera spiegels hebben sinds een paar weken ook het probleem met vocht vlekken die kunnen ontstaan. Overdag wordt het beeld dan een beetje vaag, maar wanneer het donker is kan je gewoon echt niets meer zien. Dan is het gewoon een mat vlak aan beide kanten. Het is dan eigenlijk onverantwoord om nog met de auto te rijden.

    Nu ben ik natuurlijk al naar de dealer geweest en er is al tot 2x toe een afspraak in geplanned om de spiegels te vervangen. Echter, telkens blijkt dat de spiegels niet geleverd kunnen worden door de importeur. En nu hebben we maar afgesproken dat ik gebeld wordt voor een afspraak wanneer ze de spiegels binnen krijgen.

    Heeft een van jullie deze ervaring ook? En klopt het dat de spiegels niet leverbaar zijn? Omdat het toch wel een bekend probleem is, zou ik verwachten dat Audi die spiegels zeker wel op voorraad zou hebben.

  11. #10
    PeEtron's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    58
    Posts
    1.030
    Kudos
    149
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rhwolly Bekijk Berichten
    Hallo,

    Mijn e-tron is van 01/2020 en beide camera spiegels hebben sinds een paar weken ook het probleem met vocht vlekken die kunnen ontstaan. Overdag wordt het beeld dan een beetje vaag, maar wanneer het donker is kan je gewoon echt niets meer zien. Dan is het gewoon een mat vlak aan beide kanten. Het is dan eigenlijk onverantwoord om nog met de auto te rijden.

    Nu ben ik natuurlijk al naar de dealer geweest en er is al tot 2x toe een afspraak in geplanned om de spiegels te vervangen. Echter, telkens blijkt dat de spiegels niet geleverd kunnen worden door de importeur. En nu hebben we maar afgesproken dat ik gebeld wordt voor een afspraak wanneer ze de spiegels binnen krijgen.

    Heeft een van jullie deze ervaring ook? En klopt het dat de spiegels niet leverbaar zijn? Omdat het toch wel een bekend probleem is, zou ik verwachten dat Audi die spiegels zeker wel op voorraad zou hebben.

    Wedden dat ze je nooit terug bellen?

    Blijf zelf om de dag bellen.

    Peter

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    234
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Toch hartstikke gevaarlijk man... Spiegels die je niet kan gebruiken. Spelen met je leven.

    Ik zou gewoon uit frustratie die auto daar neerzetten en/of in gebreke stellen en een leenauto eisen...

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2022
    Leeftijd
    53
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Als je ondertussen van Audi geen oplossing hebt, dan is het zelf te doen.

    Heb de mijne net 1 dag maar weiger zonder spiegel "beeld" te rijden.

    Zie de foto's in de bijlage, het filmpje wil niet uploaden helaas. Wel een kans dat de pootjes breken van de omranding maar ja.

    Het glaasje zit gewoon niet goed gelijmd dus komt er vocht achter. Ik heb het met de kachel opgelost.
    Je kunt er ook voor kiezen gewoon het glaasje er helemaal af te pielen en af te late of er weer op te lijmen/kitten

    Ik ga eerst even tijdje kijken hoe het nu blijft.

    Succes.

    Mark Themmen.

    Het filmpje wil ik eventueel ook wel appen.

    Laat dan je 06-nr. achter als dat mogelijk is in een persoonlijke reactie.
    Ben net nieuw op dit forum dus weet nog niet of ik er juist aan doe gelijk mijn nr. hier achter te laten.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Themmen; 14-02-22 om 14:55.

  14. #13
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Ik blijf het bizar vinden dat Audi dergelijke kinderziektes nog altijd niet opgelost heeft. Persoonlijk vind ik het alles behalve een fijne optie, rij regelmatig met klanten auto's waar ze op zitten maar ik kan er gewoon simpelweg niet aan wennen. Voor mij blijven het gewoon "normale" spiegels buiten op de auto die ik wil hebben.

    Succes met de afhandeling met Audi hiermee.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  15. #14
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Ik las vandaag dat er een software update zou moeten zijn die het probleem oplost.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Nadat ik deze post heb geopend in 2020 zijn we ondertussen 2 jaar verder. Stand van zaken: 6 (!) nieuwe camera-spiegels zijn er ondertussen gemonteerd. Meerdere zogenoemde software-updates en als ik het ondertussen moet geloven is het zogenaamde aerodynamische aspect van deze spiegels en een groter rijbereik totaal teniet gedaan door de spiegels min of meer permanent te verwarmen. (Overigens valt een hogere actieradius door deze virtual mirrors te verwaarlozen en hebben andere aspecten zoals weer, wind, etc. veel meer impact.). Maar, ik heb nu de laatste versie van alles, hard- en software, en de nog steeds vocht en af en toe met die lage zon of lampen van achterliggers geen zicht. We gaan nu richting lente en zomer en dan zal alles weer meer meevallen, maar tot nu toe beginnen de problemen eind september/begin oktober weer. Ik ben er ondertussen helemaal klaar mee en bij de Audi-dealer roepen ze ook maar wat. Nee, nu zou het opgelost zijn. Dit is echt DE software-update, etc. helaas mocht het altijd alleen even tijdelijk baten. uitspraken dat ze er in andere landen geen last van hebben omdat wij een zeeklimaat hebben. Ook onzin; ik heb er in Italië, Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland ook last van gehad. En wat mij nog het meeste tegenvalt is Audi zelf. ik ben al jaren merktrouw, maar met een auto van €100k+ kan er geen excuusje of tegemoetkoming vanaf. En waarom? Dan geeft Audi namelijk openlijk toe dat er problemen zijn en dat zou grote juridische gevolgen kunnen hebben. Het rijden is namelijk soms totaal onveilig zonder zicht via de zijspiegels. In Nederland is bijvoorbeeld alleen een goed werkend linker-spiegel verplicht (bestuurderskant) en als ze er een vervangen, dan altijd de linker-spiegel eerst. Ik ben van plan dit hoger aan te gaan kaarten; of toch maar eens via de media te gaan spelen. Verder ben ik best tevreden met mijn Etron, maar virtual mirrors nooit meer.

  17. #16
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Ik zou de instantie eens aanschrijven die over de typegoedkeuring gaat. Idd is er een verplichting om met een goed werkende linker buitenspiegel op de openbare weg te rijden.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sebby17 Bekijk Berichten
    Nadat ik deze post heb geopend in 2020 zijn we ondertussen 2 jaar verder. Stand van zaken: 6 (!) nieuwe camera-spiegels zijn er ondertussen gemonteerd. Meerdere zogenoemde software-updates en als ik het ondertussen moet geloven is het zogenaamde aerodynamische aspect van deze spiegels en een groter rijbereik totaal teniet gedaan door de spiegels min of meer permanent te verwarmen. (Overigens valt een hogere actieradius door deze virtual mirrors te verwaarlozen en hebben andere aspecten zoals weer, wind, etc. veel meer impact.). Maar, ik heb nu de laatste versie van alles, hard- en software, en de nog steeds vocht en af en toe met die lage zon of lampen van achterliggers geen zicht. We gaan nu richting lente en zomer en dan zal alles weer meer meevallen, maar tot nu toe beginnen de problemen eind september/begin oktober weer. Ik ben er ondertussen helemaal klaar mee en bij de Audi-dealer roepen ze ook maar wat. Nee, nu zou het opgelost zijn. Dit is echt DE software-update, etc. helaas mocht het altijd alleen even tijdelijk baten. uitspraken dat ze er in andere landen geen last van hebben omdat wij een zeeklimaat hebben. Ook onzin; ik heb er in Italië, Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland ook last van gehad. En wat mij nog het meeste tegenvalt is Audi zelf. ik ben al jaren merktrouw, maar met een auto van €100k+ kan er geen excuusje of tegemoetkoming vanaf. En waarom? Dan geeft Audi namelijk openlijk toe dat er problemen zijn en dat zou grote juridische gevolgen kunnen hebben. Het rijden is namelijk soms totaal onveilig zonder zicht via de zijspiegels. In Nederland is bijvoorbeeld alleen een goed werkend linker-spiegel verplicht (bestuurderskant) en als ze er een vervangen, dan altijd de linker-spiegel eerst. Ik ben van plan dit hoger aan te gaan kaarten; of toch maar eens via de media te gaan spelen. Verder ben ik best tevreden met mijn Etron, maar virtual mirrors nooit meer.
    Ik heb het er ook een beetje mee gehad. E-tron 55 met virtuele spiegels sinds september 2019.
    Nog maar 1 keer beide vervangen geweest. Onlangs de beruchte software-update gekregen.. Ik was 5 minuten weg bij de dealer en er zat weer condens.
    Terug gereden, foto's getoond, maar sindsdien niks meer gehoord.
    Ik hou van de virtuele spiegels wanneer ze werken. Maar teveel is trop.
    Men mag maar hopen dat tegen de audi A6 e-tron ze wel met een adequate oplossing komen.

  19. #18

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Afgelopen maart nieuwe set camera’s gekregen omdat de zogenaamde software update niet werkte.
    Bleef vocht inzitten.
    Nu is het inmiddels november en jawel ook de nieuwe set is weer vochtig of moet ik zeggen een Vissenkom! Het is nog erger dan met de vorige set.
    Het is een ramp die virtual mirrors! Als ik naar de RDW ga om de auto na te laten kijken wordt deze per direct afgekeurd en denk ik dat de auto’s voorlopig niet meer geleverd mogen worden met deze spiegels, of helemaal geen goedkeuring meer op is en verboden worden.
    Sta nu terwijl ik dit type alweer 2 uur bij de dealer omdat ze me de weg op wilde sturen met compleet onbruikbare V mirrors.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Ik zit inmiddels op mijn 9de(!) setje nieuwe virtual mirror en ook deze beginnen al weer vocht te vertonen. Zucht. Ik heb denk ik wel een erg fijne garage/dealer en zij blijven mij helpen, maar van audi hoef je niets te verwachten....

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Vocht in camera-spiegels / Virtual Mirrors

    Hey Mark, Heb jij nog een vervolg op deze DYI fix??
    Ik weet niet beter dan dat je bij condens moet ventileren.
    Ik zit te denken aan juist het glas een stukje naar voren terug te lijmen, kleine space rondom

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •