Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Laad-ervaringen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2019
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Laad-ervaringen

    Sinds 28 december mijn nieuwe E-tron 55 Proline S binnen. Super wagen en na 3 Audi A6 benzine wagens, de eerste volledige elektrische.

    Ik ben geïnteresseerd in jullie laad ervaringen. Ik wacht nog op mijn laadpaal thuis; zal nog een paar weken duren.
    In Urmond (dicht bij mij in de buurt) bij Allego snelladers heb ik tot nu toe 3 keer proberen te laden. Twee keer ging goed, alhoewel niet direct en de laatste keer kreeg ik het niet voor mekaar. Ook niet na het bellen van de hot-line en na het restarten van de laadpalen.

    Mijn MTc tankpas werkt bij Allego, dit is de oplossing die ik tot nu toe gebruikt heb. Toen deze niet werkte, leverde het laden starten via de Smoov app ook geen oplossing.

    Nu heb ik wat zitten surfen op het web en gemerkt dat dit wel vaker voorkomt.
    Thuisladen (op 2.0kW) direct in een normaal stopcontact gaat langzaam, maar probleemloos. Maw de hardware van Audi lijkt prima te werken.
    Binnenkort gaan we met de e tron op wintersport naar Oostenrijk. De reis plannen is geen enkel probleem, maar voorwaarde is dat het laden onderweg betrouwbaar werkt.


    Wat zijn jullie laadervaringen?
    - welke problemen ben je tegengekomen?
    - hoe zijn deze verholpen?
    - welke apps/laadpassen gebruik je?

    Groeten,
    Dirk

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Laad-ervaringen

    Hoi, allereerst gefeliciteerd met je nieuwe E-tron. Ook ik ben sinds mei 2019 een trotse bezitter van een Etron 55 en heb denk ik al de nodige ervaring. Helaas niet met MTcard, maar de ervaring leert dat het (vooral in Europa) handig is om meerdere laadpassen/sleutels te hebben. Dit is mijn rijtje:
    1. NewMotion (is onderdeel van Shell). https://newmotion.com/nl_NL/laadpas Werkt voor mij eigenlijk altijd zowel in Nederland als in het buitenland. Deze kun je gratis aanvragen, weet alleen niet of je je MTc kunt koppelen voor de betaling.

    2. E-tron Charging Service (https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-nl). Als het goed is heb je een gratis jaarabonnement bij je Etron (ex. laadkosten uiteraard). Deze pas kun je koppelen aan je Audi-app. Erg handig en vast tarief bij Ionity, het snellaadnetwerk van Audi/BMW/Mercedes/VW/Porsche,etc. (https://ionity.eu/en/where-and-how.html). ALs je op wintersport gaat via Duitsland is Ionity echt een heel fijn snellaadnetwerk. Vaste kosten momenteel €8 per lading (dus niet handig om maar 10% te laden, maar wel als je 80% gaat laden).

    3. Fastned app: daar kun je verschillende laadpassen zoals NewMotion aan koppelen zodat de admin dan gewoon via 1 laadpas/service verloopt. De app is super handig en snel bij Fastned.

    4. Back-up laadpas: Plugsurfing https://www.plugsurfing.com/home. Handige laadpas in het buitenland en bonustegoed bij aanmelden. Ik moet zeggen dat in NL deze pas vaak geweigerd wordt, maar ik gebruik hem dan ook zelden.

    In principe kan ik zo goed als alles met mijn NewMotion pas en binnen de verschillende andere services kun je vaak laadpassen aan elkaar koppelen. Wellicht ook je MTcard. Ik ben al in Zuid-Frankrijk, België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland geweest en maak voor lange ritten liefst gebruik van Ionity indien beschikbaar. via https://abetterrouteplanner.com/ kun je dit heel goed plannen.

    Overige ervaringen:
    In Frankrijk hebben de grote parkeerplaatsen (Aire) langs de snelwegen soms maar 1 laadpaal. Ik ben laadpalen tegengekomen (vooral in Zuiden van Frankrijk) die kapot zijn of waarvan de stekker met tape bij elkaar gehouden wordt omdat mensen hem laten vallen uit de houder. Hou dus altijd 10% of 15% lading over om door te kunnen rijden. Daarentegen zijn er tot midden-Frankrijk al aardig wat Ionity laadplaatsen. Dit zijn hyper-moderne stations met vaak 10 laders. Zoek deze vooral uit.

    België: genoeg laadpalen, ook Ionity.

    Duitsland: met de komst van de elektrische Audi's, BMW's, etc. is het laadnetwerk echt goed in orde. Veel Ionity langs de snelwegen, maar ook andere aanbieders.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2019
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Laad-ervaringen

    @Sebby17: hoe zit het met problemen in connectie met laadpaal en auto tijdens het laden. Of anders gezegd: wanneer je met de laadpas of app het laadproces succesvol in werking hebt gezet, welke laadproblemen ben je nog tegengekomen?

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Laad-ervaringen

    Hoi DirkB, tot nu toe weinig problemen. Zo nu en dan start het laadproces niet op en geeft de laadpaal een foutmelding / pakt de laadpas niet. Maar dit heb ik max 3x ervaren en vaak met een andere pas lukt het wel. Zo ook het fenomeen dat het laadproces onverwachts wordt gestopt/onderbroken tijdens het laden. Dan zie ik een foutmelding in de Audi app en is laadproces gestopt. Ook dit maar 3 of 4 keer gehad in 8 maanden tijd. Ik heb het gevoel dat dit eerder aan de laadpaal/netwerkt ligt dan aan de wagen.

    Op kantoor heb ik een eigen lader (11kwh) en op deze lader heb ik nog nooit problemen gehad. Deze kan ik overigens starten zonder laadpas of app. Met de thuislader die je bij de Etron krijgt, heb ik in het buitenland meerdere keren mijn auto geladen, ook zonder problemen. Ik hoorde laatst alleen van Audi dat sommige van deze thuisladers een probleem hebben en maar tot 50% laden. Er is een terugroepactie voor deze thuislader. Ik zie deze thuislader overigens voor noodsituaties.

  5. #5
    Marcel1973's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    50
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Laad-ervaringen

    Als je in Urmond bij vd Valk stond herken ik het wel. Die laders gaan niet altijd even lekker is mijn ervaring. Niet alleen bij e-tron overigens, er stond voor mij een Tesla M3 die eveens gedoe had. Zo wilde bij zowel mij als hem de stekker niet meer los. Met de noodvergrending binnen een minuut opgelost.

    Bij de lader op de A2 Ooiendonk van Fastned moest ik eerst de sessie op de paal starten, daarna stekker in de auto en vasthouden tot het laden begon. Nog nooit eerder gehad bij Fastned. Volgens hen zou de laadpoort van Audi iets te groot zijn (zie ook hun website hierover.)
    Verder tot nu geen enkel probleem gehad. Succes!


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    53
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Laad-ervaringen

    Sinds 2014 rij ik elektrisch (2x tesla model S en sinds dec 19 een e-tron), dus heb wel ervaring met die laadpalen.
    Voor de deur hebben wij een laadpaal van Allego (11kW). Ik gebruik de druppelpas van Shell( voormalig NewMotion pas)
    Dit was met de Tesla al een waardeloze paal, af en toe problemen met starten van het laadproces en af en toe tussentijds het laadproces onderbreken.
    Ik dacht altijd dat dit aan de Tesla lag, maar ook met de e-tron heb ik dit in 3 weken al paar keer meegemaakt.
    Dus dit probleem ligt gewoon bij die brakke paal van Allego.

    Goed op de meldingen van je app letten zou ik zeggen.

    Tevens de 50kW en 150kW laders van fastned geprobeerd en dit werkt gewoon goed.

    In Duitsland schijnt Ionity goed vertegenwoordigd te zijn, dus in Oostenrijk zal je veilig aankomen ;p

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •