Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Resultaten 41 tot 54 van de 54

Onderwerp: Actieradius

  1. #41

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Actieradius

    T gaat steeds beter hoor na allerlei aanpassingen!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  2. #42

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2020
    Leeftijd
    52
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Actieradius

    hoi,

    Ik sta op het punt om een E-tron 50 te kopen. Ondertussen verwacht ik dat de updates wel zijn geweest waar ik in deze discussie over lees.
    Hoe staat het op het moment met het bereik? Hoever kun je nu in de werkelijkheid "normaal" rijden. Dus niet het meest extreem zuinig rijden.

    Hoe doet de 50 het in de praktijk qua bereik? Is 240km per dag (als hij dat al haalt) voldoende om normaal te kunnen gebruiken?
    Zijn er mensen die spijt hebben omdat het bereik tegen valt?

    met vriendelijke groeten,
    Rob

  3. #43

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Actieradius

    Ik heb een e-tron 50 en heb tot nu toe geen problemen gehad met actieradius. 200 tot 250 km is geen probleem.
    Het hangt natuurlijk van je eigen situatie af of dat voldoende is. Dat is voor iedereen anders, maar dat wist je waarschijnlijk al... ;-)

    Het meest belangrijke vind ik of je een laadmogelijkheid aan huis hebt. Ik heb een eigen oprit met laadbox die met slechts 3,7 kW laadt. Dat is 1 fase van 16 A. De box is van het merk Webasto en kan ook worden gebruikt met 3x16 A, maar je huisinstallatie moet daar wel tegen kunnen. In mijn geval moest ik dan de installatie laten aanpassen tot 3x25 A, maar dan heb ik per fase nog maar 9 Amp over. Dat vind ik te weinig, dus daar heb ik van afgezien.

    Nu lijkt laden met 3,7 kW weinig, maar ook daar geldt weer: het hangt van je eigen situatie af of dat een probleem is. Ik werk niet meer, dus als ik een keer op pad ga, dan rij ik op een dag misschien 150 tot 200 km. Kom ik dan thuis, dan moet de auto circa 50 kWh bijladen. Dat kost dan 50/3,7 = 13 uren. Voor mij geen probleem, maar als je elke dag zulke afstanden rijdt en 's-morgens heel vroeg weg moet, dan is dat wellicht te lang.
    Tenzij je ook op je werk, of andersoortige bestemming, kan laden. Dan doe je makkelijk 200 km heen en vervolgens 200 km terug, want die zogenoemde Destination Chargers zijn bijna allemaal minstens 11 kW, dus 50 kWh bijladen kost dan pakweg 5 uren.

    Onderweg snelladen bij Ionity of FastNed kan natuurlijk ook nog. Daar haal je met de e-tron 50 een laadsnelheid tussen 90 en 120 kW. Dat is nogal afhankelijk van de laadtoestand en de temperatuur van het accupakket. Maar snelladen onderweg doe je eigenlijk alleen maar om thuis te komen. Voor mij was dat meestal 10 minuten werk, want dan heb je weer 20 kWh erbij en kom ik weer ruim 80 km verder. De rest laad ik dan thuis wel weer bij.

    Laat je overigens niet afschrikken door wilde verhalen over hoge tarieven bij de snelladers. Als je een kaart van Maingau aanvraagt (kaart kost niets; rfid tag als sleutelhanger kost éénmalig 9,95; beide geen abonnementskosten), dan kan je bij elk laadstation van Ionity en FastNed laden voor 35 cent per kWh.
    Kost dus niets meer dan een willekeurige laadpaal ergens in een woonwijk of bij een winkelcentrum.


    UPDATE
    september 2020:
    Maingau heeft z'n tarieven verhoogd. De belangrijkste wijziging is het tarief bij Ionity dat nu ongeveer € 0,75/kWh bedraagt.
    EINDE UPDATE


    Lang verhaal kort:
    Probeer op je plaats van bestemming te laden; thuis of op je werk.
    Ik zeg altijd: laden kost me 20 seconden; 10 sec aansluiten en 10 sec afkoppelen. Daar tussendoor eet ik, slaap ik en kijk ik televisie (nou ja, dat laatste niet echt...).

    Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn aankoop. Ik zou het nu meteen weer doen.

    Oh ja: de modellen die nu worden geproduceerd (dus niet de voorraad van 2019), hebben behalve nieuwe software ook gedeeltelijk nieuwe hardware, waardoor ze een kilometer of 20 tot 30 verder moeten kunnen komen op een volle lading. Omdat het niet alleen software is, maar ook hardware, kan dat niet achteraf op een 2019-model worden aangebracht.
    Bedenk dus goed of je een voorraadauto wilt hebben of een nieuwe configureert.
    In beide gevallen zal je heel tevreden zijn, want het is een SuperAuto!
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 04-09-20 om 00:09. Reden: Verhoging Maingau tarieven.

  4. #44
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Actieradius

    Ik vind het voor een SUV een leuke auto om te zien maar dat verbruik vind ik wel schrikbarend. Met de Model 3 rijd ik tussen de 150 Wh/u en 180 Wh/u per kilometer met airco en alles aan.

  5. #45

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Actieradius

    Ja, ik reed met m'n A4 ook erg zuinig. Maar ja, dat was ook geen e-tron... Ik heb ook nog een Q3. Die lust ook meer dan de A4. Het zijn gewoon geen vergelijkbare auto's.
    Mijn zuinigste rit met de e-tron was er één over een traject van bijna 100 km. Het verbruik kwam toen voor het eerst onder de 20 kWh/100 km. 19,7 om precies te zijn. Ik denk dat dat ook wel de laatste keer zal zijn... ;-) Nog niet gek voor zo'n dikke auto.
    Normaal gesproken zit ik tussen de 20 en 24 kWh/100 km.

    Overigens is de nieuwe generatie e-tron weer een stukkie zuiniger.
    Een Tesla 3 kan je ook niet vergelijken met een Audi e-tron. Hoeft ook niet voor dat prijsverschil.

    Als ik echt goedkoop wil rijden, dan neem ik wel een VW Up of zo. Audi e-tron rijden kost wat meer, dan heb je ook wat. Net zoals een Bentayga "iets" duurder in gebruik is dan een Audi Q7.


    Ik was in mijn vorige bericht nog vergeten te vermelden dat ik tot 1 juni bij een paar Ionity laadpunten helemaal gratis en onbeperkt kon snelladen. Helaas is dat nu afgelopen.
    Heel toevallig had ik de week ervoor m'n Webasto laadbox besteld... :-) Regeren is vooruitzien! ;-)
    Prima ding, trouwens, die Webasto. En nee, ik verdien niets aan deze tip...
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 15-06-20 om 00:32.


  6. #46
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Actieradius

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Ja, ik reed met m'n A4 ook erg zuinig. Maar ja, dat was ook geen e-tron... Ik heb ook nog een Q3. Die lust ook meer dan de A4. Het zijn gewoon geen vergelijkbare auto's.
    Mijn zuinigste rit met de e-tron was er één over een traject van bijna 100 km. Het verbruik kwam toen voor het eerst onder de 20 kWh/100 km. 19,7 om precies te zijn. Ik denk dat dat ook wel de laatste keer zal zijn... ;-) Nog niet gek voor zo'n dikke auto.
    Normaal gesproken zit ik tussen de 20 en 24 kWh/100 km.

    Overigens is de nieuwe generatie e-tron weer een stukkie zuiniger.
    Een Tesla 3 kan je ook niet vergelijken met een Audi e-tron. Hoeft ook niet voor dat prijsverschil.

    Als ik echt goedkoop wil rijden, dan neem ik wel een VW Up of zo. Audi e-tron rijden kost wat meer, dan heb je ook wat. Net zoals een Bentayga "iets" duurder in gebruik is dan een Audi Q7.


    Ik was in mijn vorige bericht nog vergeten te vermelden dat ik tot 1 juni bij een paar Ionity laadpunten helemaal gratis en onbeperkt kon snelladen. Helaas is dat nu afgelopen.
    Heel toevallig had ik de week ervoor m'n Webasto laadbox besteld... :-) Regeren is vooruitzien! ;-)
    Prima ding, trouwens, die Webasto. En nee, ik verdien niets aan deze tip...
    Ik weet ook niet of ze vergelijkbaar moeten zijn. Ik heb een A6 Allroad voor de vakanties. Rijdt 1 op 11 maar heeft wel een 70 liter tank. De A3 e-tron is voor woon-werkverkeer van mijn vriendin rijdt 1 op 23 en heeft een tank van 35 liter.
    Waar het mij om gaat is dat een e-tron 50 inderdaad een dikke auto is met een te kleine actieradius voor het type auto. De Audi Q5 50 TFSI E QUATTRO presteert gelijk en krijgt een 70 liter tank mee affabriek. Dat je met een EV SUV geen 700 kilometer kan rijden is duidelijk maar 200 kilometer wordt een last lijkt mij en dat snap ik dus niet. De e tron 55 werd al bekritiseerd om de actieradius en als reactie kwam de e tron 50 uit.

  7. #47

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Actieradius

    Gisteren een rit naar Duitsland heen en weer. Totaal 210 km met een verbruik van exact 20 kWh/100 km. Dat komt neer op een theoretisch actieradius van 72 kWh / 20 * 100 km = 360 km. Let wel: dat is rechtlijnig doorgerekend en is zuiver theoretisch. Feit is wel dat ik voor 210 km maar 42 kWh nodig had.
    Ik snap die dramaverhalen op internet niet zo over een bereik van 200 km voor een e-tron 50.

    Verder ligt het toch echt aan je eigen gebruik of een bereik van 280 km (wat meer in de lijn van de praktijk ligt) te weinig is. Ik rij zelden meer dan 150 km op een dag. 's-avonds aan de lader en de volgende dag weer helemaal klaar.
    Vakantie doe ik bijna nooit meer met de auto. Ik woon een deel van het jaar in Spanje en dan pak ik het vliegtuig. Binnenkort weer naar m'n Q3'tje daar... :-) Uiteraard met benzinemotor! :-)

    Maar ik snap best dat een e-tron niet voor iedereen de ideale auto is.
    In de tijd dat ik nog werkte zou het voor mij prima zijn geweest voor woon-werkverkeer. Elke dag 2x75 km naar het werk en op het werk en/of thuis laden. Maar voor vakantie ideaal? Niet echt, nee. ;-)
    Toch hoop ik deze zomer een korte vakantie in Duitsland te kunnen doen. Niet in de laatste plaats om te ervaren hoe het is om de reis met de e-tron in kortere etappes te doen. Iets wat ik de laatste jaren toch al deed. Dat krijg je als je tijd zat hebt... :-) Meestal ben ik het rijden na zo'n 500 km toch wel een beetje zat. Een hapje en een drankje vind ik dan wel verdiend. :-) En dat zou betekenen dat ik aan 1 tussenstop voor laden genoeg zou hebben. In de praktijk zullen dat er wel 2 worden. Ook geen probleem.

    Die Q5 hybride heb ik overwogen. Hij viel af omdat die in vergelijkbare uitvoering ook zo'n 75000 tot 80000 euro kost en dan rij je in een gedateerd model.
    Kijk maar eens naar het interieur van die auto en vergelijk dat met de e-tron... Je betaalt op de Q5 hybride ook veel bmp. En dat is ook niet echt Value for Money.
    Om precies te zijn kwam de Q5 voor mij op 77000 euro. De dealer zei dat ik me nog ingehouden had...
    Wegenbelasting op een e-tron is voorlopig nog 0 euro, dus vond ik ook wel interessant. 6 Jaar gratis onderhoud met de e-tron is voor mij ook belangrijk. Ik lease niet en moet alles zelf betalen.

    Het wachten is denk ik op auto's als de e-tron GT. Dan heb je geen last van het verbruikverhogende effect van een SUV. Want een SUV is nou éénmaal niet echt de beste vorm als je zuinig wilt rijden. Mijn Q3 rijdt ook geen 1:23 zoals van jouw lief. Volgens mij is 1:15 al erg mooi voor de Q3.
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 16-06-20 om 17:48.

  8. Ad
  9. #48

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Actieradius

    Audi eTron 55 en iedere dag tussen 325-350 km bereik
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  10. #49

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Actieradius

    Meer dan genoeg, toch? :-)

  11. #50

    Standaard Re: Actieradius

    De bruikbare capaciteit van een e-tron 50 is iets van een 65kwh.
    Bij normaal gebruik zit ik zo rond de 22kwh ... temperatuur is momenteel wel ideaal, al staat de airco wel op (in eco stand).
    Kan dus net geen 300km, en dat met 22" velgen
    In de winter zal dat eerder 240km zijn.

    Op de autostrade aan 120 zit ik rond de 23kwh, nog best goed voor het formaat van de e-tron denk ik.

    Voor mijn gebruik range genoeg, vertrek meestal met een volle batterij (aan 11kw laden), behalve dan voor de uitzonderlijke langere trip.
    Gisteren eerste keer wat DC geladen, wel maar zo'n 50kw paal, is toch nog wel vrij traag als je zit te wachten (bleek uiteindelijk op 25 minuten gemiddeld aan 43kw/uur te hebben geladen). 120kw zal veel beter zijn, helaas heb ik momenteel nergens zo'n paal in de buurt.

  12. #51

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Actieradius

    Ik haal op dit moment met de Etron 55 250-280 km per dag. 22 inch en 120-130 rijden.

  13. #52

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Actieradius

    Rij je alleen 's-avonds? Zo nee, bekeuring voor overschrijding van de 100 km/u! :-)

  14. #53

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Actieradius

    Alleen in de avond en vroeg in de morgen 😉

  15. #54

    Standaard Re: Actieradius

    Dag ik heb een nieuwe Audi Q8 E tron Quattro 55 sport gekocht, ik had hiervoor het vorige model geen sport editie

    Heb hem nu 2 maanden en kon hem op 100% accu vol laden op 400km actieradius

    Nu ben ik afgelopen week naar Munchen gereden en gebeurde het volgende , bij laden geeft ie bijvoorbeeld 400 km aan vol, en op moment dat ik de auto start nog maar 300 km, en ook met minder laden geeft ie in 1e instantie meer km actieradius aan en ff later opeens veel minder, waardoor ik ga twijfelen wat de echte actieradius is en ik extra vaker moet gaan bijladen, ik heb dat in de 1e 2 maanden nooit gehad en bij mijn vorige Audi die een volle 100% actieradius had van 340 km

    Hoe kan dit?

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •