Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Hapering/schokjes in vermogen tijdens rijden op snelweg

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Hapering/schokjes in vermogen tijdens rijden op snelweg

    Op Amerikaanse forums heb ik hier al een en ander over gelezen, maar sinds 2 weken ervaar ik het volgende.

    De auto voelt ‘haperig’ en/of schokkerig. Vooral op de snelweg heeft de auto de neiging om af en toe te 'haperen'. Gevoel dat vermogen heel even wegvalt en dan weer oppikt terwijl je gewoon een constante snelheid rijdt. Dus ook als je het 'gaspedaal' gewoon normaal hebt ingetrapt voor het behouden van een constante snelheid. Ik heb verschillende drive-modes en snelheden geprobeerd (ook recuperatie automatisch of handmatig) en ook met cruise-control (dus snelheid heel constant), maar de auto heeft bij alles deze onderbrekingen. Dit is niet het remmen bij cruise-control om op de juiste snelheid te blijven of recuperatie. Het is moeilijk te verwoorden en ik ken mijn auto nu echt goed genoeg (>30.000km gereden) dat dit niet het automatisch remmen is of recuperatie, etc. Dat gaat allemaal veel geleidelijker en dat gevoel ken ik o.a. bij gaspedaal loslaten, etc., etc. Dit is echt heel anders en enorm vervelend. Kan niet anders zeggen. Alsof de auto even een duwtje naar achter krijgt. Als ik op de vermogensteller kijk, dan zie je verder niets gebeuren (loopt niet terug of niet naar recuperatie), maar je voelt duidelijk een schokje of hapering. Echt een fractie van een second, meer niet.

    Ik heb er niet de juiste woorden voor, maar herkent iemand zich hierin?

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Hapering/schokjes in vermogen tijdens rijden op snelweg

    Een herkenbaar probleem.
    Sinds een week of 3 ervaar ik hetzelfde.
    Te weinig om een afspraak te maken bij de dealer en teveel om niet op te merken.

  3. #3
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Hapering/schokjes in vermogen tijdens rijden op snelweg

    Niet met een e-tron maar ik heb met een A6 C7 hetzelfde. Gebeurt het met regen? Die kleine schokjes bij constante snelheid heb ik namelijk ook. Ik heb we eens gelezen dat bij nat weer de remmenblokken soms heel kort even contact maken met de remschijven om de schijven 'schoon' te vegen.

  4. #4

    Standaard Re: Hapering/schokjes in vermogen tijdens rijden op snelweg

    Ik ervaar soms een serie aan kleine schokjes heel snel achterelkaar (soort ABS?) als ik heel traag rij (< 1 à 2km/u) net voor ik volledig tot stilstand kom aan het verkeerslicht en de hill-hold aan gaat.

    Op snelheid nog niet meegemaakt, wel al eens gedacht dat even een onderbreking was maar denk dat het gewoon een windstoot was.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Hapering/schokjes in vermogen tijdens rijden op snelweg

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Niet met een e-tron maar ik heb met een A6 C7 hetzelfde. Gebeurt het met regen? Die kleine schokjes bij constante snelheid heb ik namelijk ook. Ik heb we eens gelezen dat bij nat weer de remmenblokken soms heel kort even contact maken met de remschijven om de schijven 'schoon' te vegen.
    Gaat mij inderdaad specifiek om de Etron en voelt veel meer elektronisch/vermogenstechisch.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Hapering/schokjes in vermogen tijdens rijden op snelweg

    Ik heb nu binnenkort een afspraak met de dealer en gaan we proefrijden en kijken hoe en/of wat. Ik hou jullie hier op de hoogte.

  7. #7
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Hapering/schokjes in vermogen tijdens rijden op snelweg

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sebby17 Bekijk Berichten
    Gaat mij inderdaad specifiek om de Etron en voelt veel meer elektronisch/vermogenstechisch.
    Ik dacht het toch even in te brengen van de remmen omdat los staat van de aandrijving.

    @Boomer, ik had exact dezelfde gedachte van even een harde windvlaag op de voorkant van de auto.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2020
    Leeftijd
    49
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Hapering/schokjes in vermogen tijdens rijden op snelweg

    Ik ervaar zowel de lichte haperingen bij 1 - 2 km/u (schokkerig) en op de snelweg het inhouden op vermogen (auto rijdt op cruise control, geen overig verkeer). Het is niet heel vervelend maar toch wel irritant. Ik moet het nog melden bij de dealer.

    Ik rijd een e-tron 50 die in juli dit jaar is afgeleverd.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Hapering/schokjes in vermogen tijdens rijden op snelweg

    Hallo,
    Sinds kort rijd ook de e-tron.
    het schokje dat jullie beschrijven heb ik ook; scheelt 1-2 km/uur. Ik heb dit alleen als ik de ACC aan heb staan en het regent.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Hapering/schokjes in vermogen tijdens rijden op snelweg

    Hi, dit klinkt heel bekend en ik zou er zeker een melding van maken. Het probleem is ondertussen onderkend en er is melding van gemaakt. Maar, er zijn nog 'te weinig' gevallen dus iedere melding telt mee om dit hoger op de agenda te krijgen bij Audi. De vestigingsbaas van mijn garage bleek dit met zijn Etron ook te ervaren, maar had er ook nog geen melding van gemaakt. Hij hoorde mijn verhaal en toen was er een en al herkenning.

    Dus, ervaar het probleem, maak melding bij je garage en/of dealer! Dank alvast

  12. #11
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Hapering/schokjes in vermogen tijdens rijden op snelweg

    Ik heb het hier al gemeld ook al heb ik geen etron maar wel hetzelfde fenomeen in de regen en met ACC in de A6.

    Onderstaande vond ik op het Autoweek forum over de remproblemen met een RS3.

    "Bovenstaande is goed om in het achterhoofd te houden. Gebeurt dit altijd bij nat weer? Dat zou kunnen verklaren dat het trillen er ook weer plotseling mee ophoud. Softwarematige worden de remmen droog gehouden door de blokken licht tegen de schijven te drukken."

    Het gaat om dat laatste zinnetje uiteraard. Verhaal is van 2016 maar misschien nog relevant.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •