Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Garantieverlenging e-tron

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2020
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Garantieverlenging e-tron

    Hallo allemaal,

    Als kersverse eigenaar van een e-tron 55 S-line ben ik vorig jaar al een tijdje in gesprek geweest met PON over garantie verlengen.

    Eind vorig jaar heeft Audi Nederland (enkel Nederland) de mogelijkheid van garantie verlengen op een e-tron geschrapt en standaard 4 garantie geïntroduceerd op alle niet elektrische modellen van Audi.

    Dat is natuurlijk een beetje vreemd. Op de (EV) toekomst van Audi wordt geen 4 jaar garantie (op de totale auto) geboden zoals op alle niet EV-modellen en de mogelijkheid voor bijkopen van extra garantie hebben ze laten vervallen.

    PON/Audi NL begrijpt de vreemde situatie niet en blijft bij de keuze om het zo te doen.

    Nu vraag ik me af of er mensen zijn die aanvullende garantie via het buitenland hebben geregeld? Bijvoorbeeld via een dealer in Duitsland. De garantie geldt immers in heel Europa.
    Laatst gewijzigd door 55norte; 27-01-21 om 19:43.

  2. #2
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.151
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Garantieverlenging e-tron



    Goed om te weten is wel dat Audi Nederland / Pon volledig autonoom is in het stellen van garantie. De idiote situatie is dat Pon voor alle Audi's die via hen worden geleverd in Nederland de fabrieksgarantie heeft afgekocht bij de fabriek. Pon betaalt een héle lage inkoopprijs bij de fabriek en draait in ruil daarvoor volledig zelf op voor garantiekosten van NL geleverde Audi's. Dat is er ook de oorzaak van dat Pon altijd stuurt op afschepen van de klant in plaats van oplossen van problemen. Helaas, premium-merk onwaardig. En met de hele lage klanttevredenheidsscores over Audi in NL ook regelmatig twistpunt tussen de fabriek en Pon.

    Naast het kostenvoordeel, is voorgaande voor mij hele belangrijke reden geweest om mijn A6 in DE te bestellen (gloedjenieuw, zonder DE tenaamstelling, rijklaar met NL kenteken op de oprit 24% onder NL catalogusprijs). Mijn auto valt daarmee dus wel onder de officiële Duitse fabrieksgarantie.

    Alleen heb jij daar niets aan voor jouw vraag Dit betekent allemaal wel dat een Duitse dealer jou niet gaat helpen, want binnen de fabrieksgarantie waar de dealer in DE werkt, bestaat jouw auto niet. Als jij ooit bij een buitenlandse dealer een garantiereparatie laat doen, wordt je zeker wel perfect geholpen! Achter de schermen declareert die buitenlandse dealer dan zijn kosten bij de fabriek, waarna de fabriek die kosten weer incasseert van Pon.
    Kleine tip dus als je garantiegevalletje hebt en we post-COVID weer de grens over mogen: rij naar Duitsland en doe daar alsof je het dan pas merkt en meteen een dealer opzoekt

    Wat de motivering van Pon is om de elektrische Audi's uit te zonderen, weet ik niet. Misschien omdat er op de accusystemen al 8 jaar garantie zit, misschien omdat ze het eigen product niet vertrouwen, misschien omdat ...
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2020
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Garantieverlenging e-tron

    Bedankt voor het antwoord. Dat maakt een hoop duidelijk.

    En inderdaad een vreemde en ook kwalijke zaak dat PON blijkbaar maximaal winst wil maken op verkoop en daarna op garantie steken laat vallen. Europees gezien ook een blamage voor het gehele VAG en Audi.

    Maar stel dat je toch aanvullende garantie in Duitsland zou kunnen aanschaffen op een NL e-tron. De garantie geldt Europees en dus zou men in Nederland problemen onder die garantie gewoon moeten oplossen. Uiteindelijk is het toch gewoon ergens een verzekering die wordt afgesloten als je aanvullende garantie koopt?

  4. #4
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.151
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Garantieverlenging e-tron

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ketelapper Bekijk Berichten
    Dit betekent allemaal wel dat een Duitse dealer jou niet gaat helpen
    O ja, met deze zinssnede bedoel ik dat een Duitse dealer jou niet gaat helpenmet verzoek tot aanvullende garantie (-verzekering).
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  5. #5
    stevedem's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Garantieverlenging e-tron

    Wij hebben deze week een gebruikte e-tron in duitsland gekocht, nu een weekje of 3 wachten tot hij voor de deur staat.
    vrijwel nieuw, bijna niet gereden, en met verlengde garantie, staat ook in de optie/order lijst geregistreerd
    Dealer in DLD heeft het zwart op wit meegegeven dat de verlengde garantie OOK in NL geldig is.
    Of dat dan echt is zo, betwijfel ik een beetje uit bovenstaand verhaal.
    Laten we hopen het niet nodig te hebben, volgens verkopende dealer zijn de bekende kwaaltjes al opgelost (pano dak, iets bij de laadklep en nog ergens een kabeldoorvoer) en alle software updates.
    Laatst gewijzigd door stevedem; 23-01-21 om 09:56.


  6. #6
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.151
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Garantieverlenging e-tron

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stevedem Bekijk Berichten
    Dealer in DLD heeft het zwart op wit meegegeven dat de verlengde garantie OOK in NL geldig is.
    Dat is ook zo, want je hebt een oorspronkelijk Duitse auto. De klantonvriendelijke variant geldt alleen voor auto's die nieuw via Pon in NL zijn geleverd. Desondanks is het een verschil van dag en nacht hoe je met een garantievraag wordt ontvangen tussen een DE dealer of een NL dealer. Dus als je tzt onverhoopt iets aan de e-tron hebt, loont het zeker om even over de grens te rijden naar een dealer.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2020
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Garantieverlenging e-tron

    Waarom is PON zo eigenwijs en niet klantvriendelijk? En waarom is er niet meer controle door de fabrikant Audi op een kwalitatieve dienstverlening en klantenservice in de leverende landen?

    Met de Functions on Demand heeft enkel Audi NL ook bedacht de functies niet voor onbeperkte tijd te verkopen. Zoals dat (o.a.) wel mogelijk is in Duitsland, België en Luxemburg. Misschien wel in heel Europa behalve bij Audi NL

    We leven toch in een Europese unie waar een consument gelijk zou moeten worden behandeld?

    In contacten met PON over de beperkte garantie enkel op de e-tron kwam ik ook geen stap verder. Je wordt door allerlei verschillende mensen van een belteam gebeld die telkens hetzelfde voorspelbare antwoord geven dat ze niks voor je kunnen doen of ze geven zelfs valse informatie (mij werd eerst verteld dat de garantietermijnen door Duitsland werden bepaald). Als je vraagt om contact met iemand die echt iets heeft te zeggen bij PON, kom je uiteindelijk geen stap verder. Zelfs een brief aan een hogere leidinggevende, gaf uiteindelijk het resultaat dat ik weer door een belteam werd gebeld met de mededeling dat ze helaas niets kunnen doen en de vreemde regelingen niet kunnen aanpassen.

    Wat ook vaak een antwoord is van PON: neem contact op met je dealer. Maar ja... De dealer kan niks, PON bedenkt de regels.
    Laatst gewijzigd door 55norte; 28-01-21 om 10:55.

  8. Ad
  9. #8
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.151
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Garantieverlenging e-tron

    Tja... De consument is in de EU vrij om te kiezen waar je wat koopt, maar met die keuze zit je verder keurig vast aan de leverancier die je vrij hebt gekozen.

    Een aantal jaren geleden heeft de fabriek serieus geprobeerd het importcontract met Pon te ontbinden, op grond van slechte klanttevredenheid. Toen is er een en ander binnen Pon wat verbeterd. Maar twee dingen:
    a. dat effect ebt allang weer weg,
    b. zolang ze maar nipt boven ondergrens blijven...
    Dus nog altijd geen positieve sturing op echte klanttevredenheid maar regie op minimaal presteren tegen minimale kosten
    Ik denk oprecht dat je maar één optie hebt: nu accepteren en volgende Audi bij Duitse dealer bestellen.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  10. #9

    Standaard Re: Garantieverlenging e-tron

    Interessant topic.
    Betekent dit dat een oorspronkelijk duitse auto welke door PON naar nederland is gehaald en verkocht, wel degelijk onder de duitse garantievoorwaarden valt? Hoe claim je dit?

  11. #10
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.151
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Garantieverlenging e-tron

    Kijk op chassisnummer eens na of de auto in Duitsland is geleverd met verlengde fabrieksgarantie. Die blijft geldig, ook bij import naar NL. Wanneer de Duitse fabrieksgarantie is verstreken, resteert waarschijnlijk alleen de garantie die je bij aankoop in Nederland hebt afgesproken.

    Sowieso blijft mijn tip altijd om bij garantiegevallen in Duitsland naar een dealer te gaan, als het iets is dat je ook maar enigszins zo zou kunnen spelen dat je het op reis in Duitsland voor het eerst merkt
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  12. #11

    Standaard Re: Garantieverlenging e-tron

    Thanks. Waar check ik dat serienummer? (ben net een nieuwe kersverse eigenaar sinds enkele uren.. )

  13. #12
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.151
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Garantieverlenging e-tron

    Welkom in de wondere Audi-wereld dan Je kunt bij de dealer op basis van jouw chassisnummer na laten kijken of er verlengde garantie op jouw auto is afgesloten.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •