Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Matrix led verlichting verblindt tegenliggers

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    61
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Matrix led verlichting verblindt tegenliggers

    Beste E tronners,

    Ik heb op mijn Audi E tron 55, de functie Matrix led (dus niet de digitale matrix led). De matrix led technologie heeft zoals jullie weten is een nauwkeurige optische techniek, met als resultaat een adaptieve lichtverdeling. Andere voertuigen worden niet met grootlicht beschenen, maar de gebieden ertussen en ernaast wel. Het aanpassen van de lichtverdeling en het reageren op tegemoetkomend verkeer zijn dynamische processen die in de koplampen zichtbaar zijn en die zijn afgestemd op het lichtcomfort voor de bestuurder.

    Ik constateer dat vele tegenliggers groot licht signaal afgeven omdat mijn verlichting hen verblindt. Ook op snelwegen geven voor mij rijdende auto's aan dat mijn verlichting te hoog staat (verblinding in hun achteruitkijk spiegel). Dat is uiteraard zeer vervelend. Mijn vraag is of er meer E tronners zijn die dit probleem hebben en of ze dit probleem hebben opgelost? Tevens mijn vraag of je deze matrix led functie tijdelijk kunt uitschakelen? Zeker op b-wegen uiterst vervelend voor je tegenliggers.



  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    47
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Matrix led verlichting verblindt tegenliggers

    Hoi @jimetron,

    Ik wilde hier ook nog een post aan wagen... ik heb een 50 en via FoD de matrix led eenmaal aangeschaft. Tijdens het voeren van matrix led net als jij zeer regelmatig grootlicht signalen van tegemoet komend verkeer op verre afstand, meestal op een enkelbaans onverlichte 80-weg.

    Om die reden schaf ik het matrix led via FoD ook niet meer aan. Wel erg jammer dat in dat pakket ook de dynamische knipperlichten zitten, want die had ik graag gehouden.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
    Mooie Audi, Adrie!

  3. #3

    Standaard Re: Matrix led verlichting verblindt tegenliggers

    zelf denk ik regelmatig dat ik mensen verblind en dat het echt teveel licht geeft maar ik heb nog nooit seintjes gehad van mensen dat ze erdoor verblind raakten, en ik rij in een 2017 A6 dus lijkt mij dat de nieuwere versies nog beter zouden moeten werken.

  4. #4
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Matrix led verlichting verblindt tegenliggers

    Ik herken dit probleem ook niet, S3 2018.
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  5. #5
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Matrix led verlichting verblindt tegenliggers

    Laat dan ff de hoogte controleren door de dealer.
    Maar het kan ook zijn dat de mensen het licht heel fel vinden, je had dat ook toen de xenon net op de markt kwam.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com


  6. #6
    PeEtron's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    58
    Posts
    1.030
    Kudos
    149
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Matrix led verlichting verblindt tegenliggers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jimetron Bekijk Berichten
    Beste E tronners,

    Ik heb op mijn Audi E tron 55, de functie Matrix led (dus niet de digitale matrix led). De matrix led technologie heeft zoals jullie weten is een nauwkeurige optische techniek, met als resultaat een adaptieve lichtverdeling. Andere voertuigen worden niet met grootlicht beschenen, maar de gebieden ertussen en ernaast wel. Het aanpassen van de lichtverdeling en het reageren op tegemoetkomend verkeer zijn dynamische processen die in de koplampen zichtbaar zijn en die zijn afgestemd op het lichtcomfort voor de bestuurder.

    Ik constateer dat vele tegenliggers groot licht signaal afgeven omdat mijn verlichting hen verblindt. Ook op snelwegen geven voor mij rijdende auto's aan dat mijn verlichting te hoog staat (verblinding in hun achteruitkijk spiegel). Dat is uiteraard zeer vervelend. Mijn vraag is of er meer E tronners zijn die dit probleem hebben en of ze dit probleem hebben opgelost? Tevens mijn vraag of je deze matrix led functie tijdelijk kunt uitschakelen? Zeker op b-wegen uiterst vervelend voor je tegenliggers.


    Nee, ik verbaas me juist hoe strak hij het licht "afknipt" onder de achterruit van de auto's voor me.

    Misschien foute calibratie.

    Peter

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    61
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Matrix led verlichting verblindt tegenliggers

    Dank voor alle reacties. Denk dat calibratie de oplossing is. Ik maak een afspraak met de Audi dealer .

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    47
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Matrix led verlichting verblindt tegenliggers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jimetron Bekijk Berichten
    Dank voor alle reacties. Denk dat calibratie de oplossing is. Ik maak een afspraak met de Audi dealer .
    Benieuwd wat daar uitkomt

    Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
    Mooie Audi, Adrie!

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    61
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Matrix led verlichting verblindt tegenliggers

    Afspraak met audi dealer staat ingepland

  11. #10

    Standaard Re: Matrix led verlichting verblindt tegenliggers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Audic6 Bekijk Berichten
    zelf denk ik regelmatig dat ik mensen verblind en dat het echt teveel licht geeft maar ik heb nog nooit seintjes gehad van mensen dat ze erdoor verblind raakten, en ik rij in een 2017 A6 dus lijkt mij dat de nieuwere versies nog beter zouden moeten werken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reggy Bekijk Berichten
    Ik herken dit probleem ook niet, S3 2018.
    Jullie rijden beiden in een lagere auto. Veel busjes zijn, ondanks goede afstelling, heel verblindend om achter je te hebben, puur omdat de koplampen op ooghoogte zitten. Zo is een Q7, of E-Tron in dit geval, ook: de koplampen zitten veel hoger gemonteerd. Normaal hebben die een 2% daling als eis, waar gewone lampen 1% hebben, maar er hoeft maar iets fout te zijn, en ze schijnen vol in je bakkes.

    Jullie A6 en A3 moeten actief omhoog schijnen om te verblinden, de E-Tron hoeft slechts minder omlaag te schijnen om al te verblinden.. Foutmarge is fors kleiner.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    61
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Matrix led verlichting verblindt tegenliggers

    Even een update over de stand van zaken: ik had een afspraak ingepland bij de audi dealer om het probleem op te lossen. Afspraak ingepland voor 10 februari aanstaande. Ik heb afgelopen week toch de instelling van mijn verlichting gewijzigd naar " automatisch inschakelen laat ". De afgelopen dagen in het donker gereden en ik constateerde dat mijn verlichting niet meer in de cabine van mijn tegenliggers schijnt. Op de snelweg zag ik ook dat mijn verlichting zich aanpaste op het verkeer, alleen bij een "korte " bocht op een B-weg is mijn verlichting mijns inziens niet snel genoeg om zich aan te passen. Erg vreemd dat mijn matrix led verlichting zich nu dus wel aanpast. Heb de afspraak met de audi dealer voor alsnog geannuleerd. Mocht het probleem zich toch weer voordoen, ga ik uiteraard naar de dealer.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •