Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 36 van de 36

Onderwerp: Wat is jullie range in deze kou?

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    47
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Wellicht dat het jullie ook opvalt, maar ik merk dat er zoveel verschil zit in de ervaringen. Op mijn 50 (!) staat nu sochtends (aan lader + voorverwarmen) 210 km, terwijl bij Dennis zijn 55 de 200 niet haalt. Heeft dat dan alleen te maken met de lengte van ritten en gem kWh? Vanochtend kort ritje gedaan en 26,4 kWh in temp van -6,5 op het dashboard. Ik mag dan wel die hippe spiegeltjes hebben, en vanochtend en gisteren niet te zware rechtervoet hebben gehad, maar gezien het grote verschil in capaciteit van accu's tussen de 50 en 55 wel opmerkelijk toch? @Dennis87 heb jij vergelijkbaar als bovenstaand gereden, gem kWh, etc?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
    Mooie Audi, Adrie!

  2. #22

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Hier een 50, met 30.000 op de teller. Range zomer (boven de 15C) 285km, in de winter erg afhankelijk van buitentemperatuur: +5C 250km, 0C 230km, -7C 210km. Range voorspellingen zijn goed stabiel. Echte kou is dus niet heel lekker voor de range, maar dat is niets nieuws voor een EV. Meer range is natuurlijk fijn en wat meer comfortabel maar voor wat ik doe is dit prima. Uitgerekend dat de range van een 55 zou voor mij 4-5x minder per maand aan een snellader hangen zou betekenen. Ik laad werkdagen tot 80% 11kW, in het weekend aan snelladers, ook tot 80%.

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    47
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nlstee01 Bekijk Berichten
    Hier een 50, met 30.000 op de teller. Range zomer (boven de 15C) 285km, in de winter erg afhankelijk van buitentemperatuur: +5C 250km, 0C 230km, -7C 210km. Range voorspellingen zijn goed stabiel. Echte kou is dus niet heel lekker voor de range, maar dat is niets nieuws voor een EV. Meer range is natuurlijk fijn en wat meer comfortabel maar voor wat ik doe is dit prima. Uitgerekend dat de range van een 55 zou voor mij 4-5x minder per maand aan een snellader hangen zou betekenen. Ik laad werkdagen tot 80% 11kW, in het weekend aan snelladers, ook tot 80%.
    Bovenstaande komt exact overeen met mijn ervaringen van de 50

    Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
    Mooie Audi, Adrie!

  4. #24

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Niet speciaal gericht aan iemand, maar heel algemeen gesteld, EV rijden in een notedop:

    - WLTP is haalbaar als je rijdt volgens de WLTP-cyclus. duh... Zelf doe ik het soms nog wat zuiniger, dus kennelijk wijkt mijn patroon, in positieve zin, af van de WLTP-cyclus.
    - Kou is slecht voor de actieradius.
    - Korte ritten (met een EV die netjes voorverwarmt zoals een e-tron), zijn slecht voor de actieradius.
    - Korte ritten bij koud weer zijn dus erg slecht voor de actieradius.
    - Een zware rechtervoet is slecht.
    - Niet goed anticiperen op wegverloop en verkeersomstandigheden is slecht.
    - Niet voorverwarmen bij koud weer is slecht.

    In deze tijd moet je gewoon laden tot 90 of 100%. Een dealer die iets anders adviseert weet niet waar 'ie het over heeft. In de zomer kan je het misschien bij 80% houden. Op lange ritten echter weer gewoon laden tot (bijna) 100%.

    Veder is het natuurlijk te verwachten dat je nooit het volledige bereik haalt. Een benzinetank rij je ook nooit helemaal leeg.
    Aangezien een maximaal bereik is gespecificeerd alsof je de "tank" helemaal leegrijdt, kan je dus voorspellen dat je dat nooit gaat halen.

    Stel:
    Je durft tot 20% leeg te rijden en je bereik is -met 100%- 280 km. Dan haal je zelf dus maximaal 100%-20% = 80% x 280 km = 224 km.

    Is onder winterse omstandigheden, met jouw persoonlijke rijstijl- en omstandigheden, het 100%-bereik 240 km, dan haal je dus 80% x 240 = 192 km.
    Maar als je laadt tot 80%, dan rij je dus maar 80%-20% = 60% van je maximum: 60% x 240 = 144 km.

    Je ziet, een beetje inlezen en rekenen kan geen kwaad.

    Mijn advies voor de winter:
    - laden tot 100%,
    - indien mogelijk: voorverwarmen terwijl de lader is aangesloten,
    - Drive Mode: efficiency.

    Overigens is een korte rit van 10 km met een verbruik van 40 kWh/100 km natuurlijk helemaal niet erg, want dat kost je dan 4 kWh, oftwel 4x 20 cent = 0,80 euro = 8 cent per km. Niet slecht voor zo'n grote bak op een korte rit in de winter!
    En dan ben je ongeveer 5% van je bereik kwijt. Laat je dus niet afleiden door slechte verbruikcijfers op korte afstanden. Het gaat echt nergens over.

    Tot slot:
    Binnenkort is het voorjaar en gaat het weer veel beter.
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 09-02-21 om 11:41.

  5. #25

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2020
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    @BerryAvant Ik rij in een e-tron 50, niet een 55, dat zou het verhaal wel heel droevig maken...

    Gemiddeld verbruik is rond de 30/32 kw/100km, op korte ritjes uitschieters naar 40

    Zuinigste rit in 2020, net in de statistiek lijst van de app gekeken, was een rit van 24,7 kw/h op een afstand van 135 km met gemiddelde snelheid 92 km/h. Dat was een poging midden in de zomer om op en neer te komen van mijn huis naar Den Haag. Praktisch de volledige A12 op en neer, 100 km/h. Niet gelukt overigens, 10 min bij een snellader gestaan..


  6. #26

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Mijn record is 17,9 kWh over een rit van, als ik me goed herinner, ongeveer 100 km over binnenwegen. In de zomer.
    Dat was dus echt een uitschieter.

    Vakantie Sauerland: 21,3
    Vakantie Schwarzwald: 20,9
    jan-jul 2020: 24,4 (dus deels winter, voorjaar, zomer)
    jul, aug in NL: 20,5-22,2
    okt, nov, dec 2020 in NL: 27,3

    Verder kan ik het niet zien. De Audi app werkt niet en de auto staat ingesneeuwd.

  7. #27

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Wauw.. als ik de reacties hier lees val ik echt uit de toon. Mijn E-Tron 50 heeft nog nooit een range van boven de 240 KM gezien. Oorzaak is mij ook volledig bekend hoor - dat zijn namelijk de 265/40/ZR22 schoenen die hij aan heeft. Om een beeld te geven - mijn E-tron rijdt gemiddeld 30 tot 35 KWh/100KM. Dat ligt enerzijds aan de 22 inch sloffen en anderzijds mijn rechter zware voet. Altijd comfort mode en zeker met dit weer de warme bips met de stoelverwarming aan. Woon-werk is 25 KM en middels de app op werkdagen ingesteld om in de ochtend voor te verwarmen. Ongeacht of deze aan de lader hangt of niet. Het snel laden is inderdaad een uitkomst voor wanneer ik wel lange ritten maak. Waar ik overigens wel veel gebruik van maak zijn de flippers aan het stuur. Met name in de binnenstad door goed te anticiperen op stoplichten etc. Vaak brandt er ook een groen lampje met een voetje / pedaaltje wat aangeeft dat het voet wat de gas af kan. Kortom, onder het mom van "Wie mooi wil zijn moet pijn lijden", vind ik het allemaal prima zo Kan gelukkig zowel thuis als op kantoor laden en zoals gezegd bij lange ritten geeft de Audi navigatie keurig aan waar ik dan eventueel zou moeten bijladen. Tot slot moet ik zeggen dat de aangegeven actie radius wel spot on is. Laatst moest ik nog een kleine 10 km om thuis te komen echter ga de actieradius aan dat er nog maar 7 KM prik in zat. De gok gewaagd en efficiency maar aangezet en kwam uiteindelijk met 0KM actieradius bij mijn laadpaaltje aan. Zal dat niet gauw nogmaals doen maar de nood was hoog omdat de avondklok intrad.

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Dat zal wel even zweten zijn geweest...

  10. #29

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Dat was inderdaad flink zweten. Maar ja, in het ergste geval de auto ambulance bellen 😄😁 met een coronaboete op zak.

  11. #30

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Ken je trouwens deze passage uit de mobiliteitsgarantie voor de Audi e-tron:

    Mobiliteitsgarantie
    Onze pechhulpverlening staat 24/7 in Nederland en bijna heel Europa paraat. De Audi Mobiliteitsgarantie zorgt ervoor dat u snel weer op weg kunt, mocht er onverhoopt iets gebeuren. De reguliere dekking van de mobiliteitsgarantie is van toepassing. Deze zijn terug te vinden in de voorwaarden van de mobiliteitsgarantie. Echter geldt voor de Audi e-tron ook onbeperkt aantal malen afslepen naar dichtstbijzijnde laadstation in het geval een een lege hoogvolt accu.

    Vooral die laatste zin geeft een veilig gevoel, nietwaar?
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 19-02-21 om 10:53.

  12. #31

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Op 100% lading, kwam de Etron 50 (2021 model) op 270km met deze koude omstandigheden.
    hij staat op 20inch velgen met winter banden en dat laatste heeft er ingehakt. Ik denk gerust dat de winterbanden voor 20-30 km vermindering zorgen.

    Het valt me ook op dat de auto en de app altijd 100% geven, maar als ik een enkele km gereden heb, het bereik ineens met een paar km zakt. Hoe kouder de auto, hoe meer hij zakt. Ik rij behoorlijk rustig met de auto en heb vrijwel altijd de eco/efficiency stand aan staan. Het valt mij op dat de auto ook veel moet doen om de accus in conditie te houden, voor je gaat rijden. Je hoort vanalles schakelen in het accu pakket, als de auto geparkeerd staat. Dat kost ook stroom en die wordt er in mijn optiek, afgetrokken zodra je een stukje gaat rijden. Het voelt we aan als sjoemel software.

    het beste bereik, dat de auto ooit gehad heeft, was 320 km. Die was we met de normale zomerband en ideale weersomstandigheden. Dan haal ik ook 21kw/100km. Hij doet het vooral goed bij de wat langere afstanden en dan cruisen tussen de 90 en 100km/u.

  13. #32

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Er wordt niet gesjoemeld. Er wordt juist alles aan gedaan om de batterij in optimale conditie te houden.
    Dat het bereik na wegrijden zakt, komt gewoon doordat het accupakket moet worden opgewarmd. Juist voor optimale prestaties en levensduur.
    Voorverwarmen in deze koude tijd is prima.

    Probeer wat leesvoer te vinden over deze accupakketten en de techniek erachter.

  14. #33

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Overigens is cruisen bij 100 km/u wel goed voor de totale actieradius, maar de optimale reistijd (som van rijtijd en laadtijd) haal je juist bij hogere snelheden tot ongeveer 150 km/u, want:
    - Je rijtijd is korter.
    - Je accu is uiteraard minder vol, dus je moet meer energie laden, maar dat gaat met een veel hogere laadsnelheid.
    - In totaal kost het je minder tijd.

    Ik heb daar eens een rekenmodel van gemaakt en begreep daardoor meteen waarom men bij Audi (en Porsche) zo ontzettend veel belang hecht aan hoge laadsnelheden i.p.v. grote accu's.
    Een grote accu is misschien wel fijn om lang te rijden, maar als het opladen langzaam gaat, dan ben je uiteindelijk veel meer tijd kwijt.

    Daarom laden e-tron GT en Porsche Taycan met vermogens tot 270 kW. Na 15 minuten ga je weer op pad.

  15. #34

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Ik zou wel geinteresseerd zijn om dat rekenmodel te zien.

    Verder meldde ik eerder niet onder de 30 kWh/100km te komen met mijn 55, maar tot mijn verbazing haal ik sinds de rijtraining vaker 25 of 26.

    Ik was eerst wat skeptisch over die training, ik dacht natuurlijk dat ik alles al wist, maar het bracht toch een paar belangrijke inzichten:
    - heel langzaam optrekken heeft weinig zin, het is veel belangrijker wat je na het optrekken doet
    - hou de regenerative braking op automatisch. Er treedt energieverlies op bij het regenereren dus als je daarna weer moet accelereren is het veel inefficienter dan als je hem uit had laten bollen
    - maximaal gebruik maken van ‘uit laten bollen’ maakt echt al het verschil. Je moet idioot vroeg je gas proberen los te laten. De auto komt door zijn massa nog enorm ver. En proberen zo veel mogelijk snelheid te houden in bochten etc. De auto in beweging krijgen kost heel veel energie. De truc is dus eigenlijk: zo weinig mogelijk remmen en zo weinig mogelijk gas geven. Dat klinkt als praktisch onmogelijk en een open deur, maar als je echt daarop gaat rijden dan maakt het in elk geval bij mij een gigantisch verschil. Het is verbazingwekkend hoe vaak je acceleratie of afremmen kunt voorkomen.

  16. #35

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Hoi, dan zit er wel veel verschil tussen jouw verie uit 2019 en de mijne (model ‘21).
    Vandaag 225 km gemaakt met 22,1 kWh/100km! Dat met 20” winterbanden, vier personen en een volle achterbak.
    Ik stond er zelf van te kijken, maar het kan dus wel.

    Nb; ik heb niet harder dan 100 gereden op alleen de efficiëntie stand.

  17. #36

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Wat is jullie range in deze kou?

    Ik heb dezelfde ervaring, met twee keer per week een enkele reis van 220 km. Ik start dan wel met 100% geladen accu en voorverwarmd interieur, ik rij dan 14 kWh/100 km bij rond de 100-110 km/uur en wanneer ik 120 rijdt zo rond de 25 kWh/100 km. Ik kom vandaag in 10+ graden dan aan met 37% nog in de accu. Afgelopen maandag heb ik met een volle accu 320 km gereden, waarvan de eerste 220km met 24 kWh/100 km en met een gemiddelde van 100 km/uur (cc op 110) en 100 km doorgereden met 130 km/uur. Ik rij dus wel op de Efficiente stand en heb de airco uitgeschakeld.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •