Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: CarPlay echt zo slecht?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard CarPlay echt zo slecht?

    Van de week CarPlay aangezet in de e-tron voor mijn iPhone, en de ervaring valt tot nu toe echt enorm tegen.

    Ik wil het voornamelijk gebruiken voor Spotify, Google Maps navigatie, FlitsMeister, en makkelijker zoeken naar snelladers onderweg.

    In zowel Google Maps als in mijn laadpaal-apps (ChargeMap en Plugsurfing) kan je niet de kaart 'pinchen' om in- en uit te zoomen, dat moet via aparte knoppen om in de zoom-modes te komen en dan op een plusje of minnetje te klikken. Dat voelt echt enorm jaren 90, en niet echt handig om zo te moeten klooien als je aan het rijden bent. Het lijkt er op dat het scherm in CarPlay modus ineens geen multi-touch meer ondersteunt ofzo? Daarnaast kan je niet op gevonden laadpalen of op gevonden routes klikken om de details te zien, maar moet je door een lijstje scrollen en maar raden welke optie waarbij hoort. Echt enorm omslachtig en onhandig.

    Als ik een paar apps tegelijk gebruik (bijv. Spotify, Flitsmeister en Google Maps) dan gaat de hele boel na een tijdje haperen en soms crasht heel CarPlay dan. De Bluetooth verbinding klapt er uit, en na een seconde of 20 start hij de verbinding, CarPlay en de apps weer opnieuw op. Lijkt er dus op dat het systeem het gewoon allemaal niet aankan. Terwijl ik op mijn iPhone alles (en nog meer) zonder enige moeite naast elkaar kan draaien.

    Na een tijdje heb ik CarPlay uit pure frustratie maar weer uitgezet.

    Nu snap ik dat de CarPlay versies van de apps andere user interfaces nodig hebben dan op de iPhone, maar kaarten pinchen en iets van een kaart selecteren lijkt me toch te moeten kunnen? En het crashen kan toch ook niet de bedoeling zijn?

    Doe ik iets verkeerd? Zijn er goede laadpaal apps die wel lekker met CarPlay werken? Hebben anderen ook last van crashes?

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: CarPlay echt zo slecht?

    Ben je al eens naar bijv een dealer gereden en daar aan een verkoper gevraagd of het zo hoort te werken, niet in de garage beginnen omdat verkopers dit vaak beter weten.
    Misschien is er een update voor dat systeem, vraag daar naar, je bent vast niet de eerste/enige.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.783
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: CarPlay echt zo slecht?

    Een iPhone heeft dan ook een geheel andere cpu en geheugen capaciteit dan de MMI. Ik weet niet welke soc in de MMI zit, maar dat zal zeker niet kunnen tippen aan de performance van een iPhone cpu/soc. Daarbij moet het geheugen in de MMI ook weer gedeeld worden met andere applicaties die al op de achtergrond runnen.

    Carplay wordt ook gezien "als erbij" en ja, het heeft gewoon nog zijn oneffenheden om het zo maar te noemen. Daarom gebruik ik het al niet meer. Allereerst omdat Siri daarvoor aan moet en ik hou niet van een luistervink die 24 uur per dag met me meeluistert. Ten tweede omdat ik redelijk tevreden ben met de navigatie/bluetooh en call functie van Audi zelf. Laadpalen zou je door middel van POI in je navigatie kunnen zetten, mits de database te vertrouwen is. Spotify zou je kunnen luisteren via je bluetooth verbinding. En als je een iPhone 12 hebt zou je een MagSafe adapter, welke je in je roosters plugt, kunnen gebruiken om zo FM op je iPhone te kunnen zien. Maar ik zet FM altijd aan op mijn iPhone met mijn scherm uit en geluid op hard. Dan waarschuwt hij mij ook als hij gewoon op de bijrijdersstoel ligt.

    En ja, ik begrijp volledig als je nu wilt roepen "maar daar heb ik Carplay niet voor aan laten zetten". Maar het scheelt enorm veel frustratie soms onderweg en zoals ik al zei, ik ben best tevreden over de Audi MMI mogelijkheden. We zijn gewoon te verwend met de krachten van een iPhone dat we dat eigenlijk ook eisen van de chips in een auto, maar die zijn helaas helemaal niet zo ver qua kracht. Helaas.
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: CarPlay echt zo slecht?

    Ik heb soortgelijke ervaringen, maar dan met Android.

    Ik heb het geprobeerd en een eerlijke kans gegeven, maar ik vond dat het *voor mij* niets toevoegt.
    Navigatie vind ik in het MMI systeem prima werken.
    Ik heb mijn eigen muziek op een 128 GB SD-card staan en MMI regelt prima selecties door artiesten en muzieksoorten.

    MMI is met Android Auto en Apple Carplay niets meer dan een weergavevenster en invoerapparaat. De rest moet door de telefoon worden afgehandeld. Dat is nou net waar het om gaat. MMI geeft de bediening en afhandeling uit handen aan de telefoon.
    En als de app een slechte interface heeft naar "buiten" dan werkt het dus niet exact als op de telefoon. Ligt niet aan MMI.

    Ik was er dus ook niet tevreden over. Maar ik mis het niet. Ik kan prima leven met MMI Plus.
    Zowel in de dikke e-tron als in mijn kleine Amigo Q3...
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 22-05-21 om 21:22.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: CarPlay echt zo slecht?

    Ook ik vind het weggegooid geld, werkt slecht, muziek werkt zelden, vervelende keuze schermen wil je bellen met mmi of CarPlay en de keuze toets werkt dan niet? Alleen sms vind ik een nuttige functie. Als ik alles op voorhand wist zou ik andere opties genomen hebben.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    49
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: CarPlay echt zo slecht?

    Ik heb 't als function on demand genomen, maar ik vind 't een erg slechte en gelimiteerde optie. Het is t geld iig niet waard. Ik ga 'em iig niet verlengen.

  7. #7
    tijgert's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Leeftijd
    51
    Posts
    77
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: CarPlay echt zo slecht?

    Als je hem via Audi Duitsland koopt kan je hem ook permanent kopen. Dat kost dan ongeveer 5 jaar abonnementen, maar dan blijft hij altijd actief.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: CarPlay echt zo slecht?

    Het blijft een slechte uitgave.
    De functionaliteit die in de Audi MMI zit is vele malen beter dan wat de apps op Android Auto bieden. En met Apple Carplay is het al niet beter, hebben we kunnen lezen.

    Als je er extra voor moet betalen: niet doen.

    Maar om het eventueel af te kopen via Audi Duitsland is zeker een goed idee. Pon is een tikkeltje te hebberig met Functions on Demand....
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 21-01-23 om 10:02.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    49
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: CarPlay echt zo slecht?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Maar om het eventueel af te kopen via Audi Duitsland is zeker een goed idee. Pon is een tikkeltje te hebberig met Functions on Demand....

    Ik heb 't pon wel eens gevraagd of ik het ook kan afkopen in 1x.. antwoord was een directe "nee"
    Nou dan niet, dan koop ik 't niet via jullie en koop ik 't wel via het goedkopere duitsland. Nagenoeg ALLE andere landen kan het wel, maar pon denkt even die sappige maandelijkse abbo kosten er hard door heen te duwen..


    Ik heb een hele harde grens getrokken na het zien van dit graaigedrag in audi's. Zaken als kaartupdates, live traffic, etc. waar infrastructuur achter zit heb ik geen enkel probleem mee om abbo op te nemen en voor te betalen. Maar matrix koplampen, dab+, carplay, zaken die bij een B-merk zelfs STANDAARD op een auto zitten? ik zal hier NOOIT abonnementskosten voor betalen.

    Afkopen prima, abbo never.

    't merk (zowel PON als Audi) hebben als merk een redelijke deuk in aanzien bij mij opgelopen door deze praktijken


    Ik heb de parkeer assistent overigens ook voor 1 euro geprobeerd een maand. Heb 't niet 1x werkend gekregen. Dat is pas echt een waardeloze functie. Blij dat ik daar verder nooit een cent aan uit heb gegeven
    Laatst gewijzigd door Wunk; 22-01-23 om 10:49.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2021
    Leeftijd
    36
    Posts
    43
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: CarPlay echt zo slecht?

    Ik heb vorige week in me b8 ook carplay geïnstalleerd en gekoppeld aan me samsung telefoon maar ik ben wel tevreden ermee. Deze werkt goed, flitsmeister komt gelijk in beeld en Spotify gaat automatisch aan. Geen problemen of haperingen ermee.

    Verder heb ik hem verbonden met Bluetooth maar ook met wifi naar me telefoon toe. En ik denk dat daardoor de verbinding beter werkt?
    Audi a4 1.8 tfsi 211pk Avant S-line

  12. #11

    Standaard Re: CarPlay echt zo slecht?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Ik heb soortgelijke ervaringen, maar dan met Android.

    Ik heb het geprobeerd en een eerlijke kans gegeven, maar ik vond dat het *voor mij* niets toevoegt.
    Navigatie vind ik in het MMI systeem prima werken.
    Ik heb mijn eigen muziek op een 128 GB SD-card staan en MMI regelt prima selecties door artiesten en muzieksoorten.

    MMI is met Android Auto en Apple Carplay niets meer dan een weergavevenster en invoerapparaat. De rest moet door de telefoon worden afgehandeld. Dat is nou net waar het om gaat. MMI geeft de bediening en afhandeling uit handen aan de telefoon.
    En als de app een slechte interface heeft naar "buiten" dan werkt het dus niet exact als op de telefoon. Ligt niet aan MMI.

    Ik was er dus ook niet tevreden over. Maar ik mis het niet. Ik kan prima leven met MMI Plus.
    Zowel in de dikke e-tron als in mijn kleine Amigo Q3...
    Dit is zoals ik het ook begrepen had. De telefoon (dus de SoC van de iPhone/Android telefoon) doet het denkwerk - de SoC van het MMI systeem regelt alleen UI/UX. Dat kan wel voor irritaties zorgen omdat de standaard OEM apps ook (weliswaar in semi-sleep) op de achtergrond draaien.

    Wat mij vooral stoort aan Android Auto is dat AA het 99% van de keer fout heeft, wat ik wil openen. Bijna alle ritten die we doen is naar een bekend adres, en je wil dan gewoon muziek (met interface en album art, etc.) binnen touch bereik hebben. Niet Maps of Waze. In 99 van de 100 ritten kiest Google dus de verkeerde UI keuze, en dat is frustrerend aangezien het allemaal net-niet-lekker-vlot werkt. Dan is de keuze heel snel gemaakt om gewoon bluetooth te gebruiken... Built-in navi is ook in de Peug hartstikke prima om van A naar B te komen.

    Gemiste kansen dus voor zowel Carplay als AA.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SRutten Bekijk Berichten
    Ik heb vorige week in me b8 ook carplay geïnstalleerd en gekoppeld aan me samsung telefoon maar ik ben wel tevreden ermee. Deze werkt goed, flitsmeister komt gelijk in beeld en Spotify gaat automatisch aan. Geen problemen of haperingen ermee.

    Verder heb ik hem verbonden met Bluetooth maar ook met wifi naar me telefoon toe. En ik denk dat daardoor de verbinding beter werkt?
    Als je een Samsung hebt, gebruik je dus Android Auto, en niet Apple Carplay. Zelfde idee, maar totaal niet dezelfde apps/software implementatie. App selectie en 'standaarden' die voor Android Auto wel gelden, gelden niet per se voor Carplay.

    Overigens start Spotify misschien wel automatisch, en zal Flitsmeister vrij vlot komen, Android Auto zal altijd eerst Google Maps laden, en dan pas de rest. Bloedirritant.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2021
    Leeftijd
    36
    Posts
    43
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: CarPlay echt zo slecht?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Dit is zoals ik het ook begrepen had. De telefoon (dus de SoC van de iPhone/Android telefoon) doet het denkwerk - de SoC van het MMI systeem regelt alleen UI/UX. Dat kan wel voor irritaties zorgen omdat de standaard OEM apps ook (weliswaar in semi-sleep) op de achtergrond draaien.

    Wat mij vooral stoort aan Android Auto is dat AA het 99% van de keer fout heeft, wat ik wil openen. Bijna alle ritten die we doen is naar een bekend adres, en je wil dan gewoon muziek (met interface en album art, etc.) binnen touch bereik hebben. Niet Maps of Waze. In 99 van de 100 ritten kiest Google dus de verkeerde UI keuze, en dat is frustrerend aangezien het allemaal net-niet-lekker-vlot werkt. Dan is de keuze heel snel gemaakt om gewoon bluetooth te gebruiken... Built-in navi is ook in de Peug hartstikke prima om van A naar B te komen.

    Gemiste kansen dus voor zowel Carplay als AA.



    Als je een Samsung hebt, gebruik je dus Android Auto, en niet Apple Carplay. Zelfde idee, maar totaal niet dezelfde apps/software implementatie. App selectie en 'standaarden' die voor Android Auto wel gelden, gelden niet per se voor Carplay.

    Overigens start Spotify misschien wel automatisch, en zal Flitsmeister vrij vlot komen, Android Auto zal altijd eerst Google Maps laden, en dan pas de rest. Bloedirritant.
    Ahaa oke.. hij start idd flitsmeister gelijk op icm Spotify. Google maps opend die niet. Alhoewel ik hem ook niet in scherm zie als pictogram, ook niet goed gekeken nog.. want het werkt tot nu toe prima. Alleen als ik een appje krijg, voorlezen. Zegt computer. Wil je erop antwoorden. Doe ik dat.. zegt ze daarna, versturen of aanpassen. Zeg ik aanpassen verstuurt zij het bericht alsnog haha
    Audi a4 1.8 tfsi 211pk Avant S-line

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •